وزیر آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش دستوری اصلاح نمیشود/ هدفمند کردن مضامین ایثار و شهادت در کتب درسی
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدرسه خط مقدم جنگ روایتها است، گفت: نظام تعلیم و تربیت در حوزه حکمرانی بسیار تاثیرگذار است، اما متاسفانه در عمل کمتر به آن پرداخته میشود؛ درحالیکه پرداختن به نظام تعلیم و تربیت باید به گفتمان رایج در حکمرانی تبدیل شود.
به گزارش ایلنا از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، یوسف نوری در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، با بیان اینکه در سطح دنیا هر کشوری که به نظام آموزش و پرورش توجه داشته، آینده خوبی رقم زده است، اظهار داشت: کشورهایی بودند که علیرغم مشکلات اقتصادی، وقتی به آموزش و پرورش پرداختند، مشکلات خود را برطرف کردند.
نوری در ادامه با اشاره به نقش معنادار نظام تعلیم و تربیت در کاهش شاخصهای جرم تاکید کرد: هرگاه در کشور ارادهای برای توجه جدی به نظام تعلیم و تربیت وجود داشته، این اراده با موانعی روبرو شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۱۶ میلیون دانشآموز در مدارس کشور در حال تحصیل هستند و سه میلیون نفر کودکستانی در کودکستانها حضور دارند، افزود: با احتساب خانوادههای این دانشآموزان، مخاطبین نظام آموزش و پرورش در کشور ما کمتر از ۶۰ میلیون نفر نیستند.
نوری تاثیر نظام تعلیم و تربیت در حوزه حکمرانی را جدی دانست و عنوان کرد: خیلیها نظام تعلیم و تربیت را در حوزه حکمرانی تاثیرگذار میدانند اما با وجود اینکه این بحث، موضوعی جدی در محافل است، متاسفانه در عمل کمتر به آن پرداخته میشود؛ درحالیکه پرداختن به نظام تعلیم و تربیت باید به گفتمان رایج در حکمرانی تبدیل شود.
نوری در ادامه به نگارش سند تحول بنیادین اشاره کرد و با بیان اینکه متاسفانه با طرح سند ۲۰۳۰ تلاش شد تا سند تحول بنیادین در حاشیه بماند، گفت: سند ۲۰۳۰ در ابتدا یک سند محیط زیستی بود که وارد حوزه آموزش و پرورش شد، زیرا فهمیدند نفوذ در آموزش و پرورش مهمترین ابزار است، لذا دشمن در آموزش و پرورش متمرکز شد، زیرا میخواستند زمینه رویشهای علمی را از مدارس هدف قرار دهند.
وی برنامهریزی را لازمه تحول در نظام تعلیم و تربیت دانست و با تاکید بر اینکه در این عرصه، قصد مهندسی نداریم؛ چراکه آموزش و پرورش دستوری اصلاح نمیشود، گفت: باید با برنامهریزی، افقهای جدیدی داشته باشیم.
نوری ظرفیت آموزش و پرورش را بیبدیل دانست و گفت: ظرفیت آموزش و پرورش خلاصه در کتب درسی نیست و باید از ظرفیت برنامه درسی نیز بهره گرفت.
وزیر آموزش و پرورش درخصوص محتوای ایثار و شهادت در کتب درسی عنوان کرد: بحثهای متفاوتی با مضامین ایثار و شهادت در کتب درسی وجود دارد که این مباحث باید هدفمند شوند.
نوری در پایان با اشاره به ابعاد رتبهبندی فرهنگیان و تاثیر آن در اعتلای تعلیم و تربیت گفت: الگوی مدرسه تحولآفرین استخراج شده است، زیرا معتقدیم مدرسه خط مقدم جنگ و روایت است.