خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش متوسطه مطرح کرد:

اجرای طرح جهاد علمی در راستای عدالت آموزشی بیشتر و ارتقای کیفیت آموزشی

اجرای طرح جهاد علمی در راستای عدالت آموزشی بیشتر و ارتقای کیفیت آموزشی
کد خبر : ۱۳۱۷۷۷۲

معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: اجرای طرح جهاد علمی در راستای عدالت آموزشی بیشتر و ارتقای کیفیت آموزشی در این معاونت برگزار شده است.

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محمدمهدی کاظمی در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سوم سیما با بیان این که قانون به دنبال ایجاد عدالت آموزشی بیشتر است، اظهار کرد: در این سال‌ها موضوع بحث حذف کنکور مطرح بوده است و در قانون مجلس شورای اسلامی تأکید بر حذف کنکور و پذیرش از طریق سوابق تحصیلی بوده و قانون مشتمل بر سنجش و پذیرش کنکور است؛ در این سال‌ها قانون تبصره‌ها و تغییراتی با هدف ایجاد عدالت بیشتر و همچنین کاهش استرس و اثرات سوء کنکور بر نظام آموزشی، داشته است. 

معاون آموزش متوسطه با بیان این که شیوه ارزشیابی به هر صورتی که انجام می‌شود، جهت دهنده نظام آموزشی است، گفت: شیوه ارزشیابی تستی، نظام آموزشی را به همین سو خواهد کشید و می‌بینیم که در سال‌های اخیر آثار بحث تست در دوره ابتدایی ورود کرده است و از طرفی هم تلاش سه‌ساله دانش‌آموزان قرار است در یک آزمون سه، چهارساعته ارزیابی شود که طبیعتا بحث استرس و آینده یک فرد و دانش‌آموز است. 

کاظمی با اشاره به تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با همه این جهات، شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس نقشه جامع علمی کشور تصمیم گرفت که نسبت به کنکور سراسری ورود کند و زمینه‌سازی برای اینکه توجه بیشتر به محتوای برنامه درسی در نظام آموزشی کشور اتفاق بیفتد، انجام دهد و بر همین اساس مصوب شد که تأثیر کنکور تا سه سال آینده به حداکثر ۴۰ درصد برسد و سوابق تحصیلی برای ورود به مراکز آموزش عالی لحاظ شود. 

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: این مصوبه مربوط به سال ۱۴۰۰ است و ابلاغ هم شده و از طریق جراید و رسانه‌ها اطلاع رسانی شد؛ البته ابهاماتی مانند اگر یک دانش‌آموز یک عنوان درسی را جزو سوابق تحصیلی نداشت طبیعتا هیچکدام از سوابق تحصیلی برایش منظور نمی‌شد، وجود داشت یا اینکه حتما باید سوابق تحصیلی مرتبط می‌بود که در همین راستا شورا در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مجددا نسبت به بازنگری این مصوبه اقدام کرد و اصلاحات را انجام داد و اطلاع‌رسانی هم تا قبل از شروع سال تحصیلی در شهریور انجام شد. 

وی با اشاره به بحث‌های انجام شده پیرامون شیوه جدید، گفت: یکی از اهداف این مصوبه، ایجاد عدالت آموزشی بیشتر بود. اما برخی افراد این موضوع را به‌گونه‌ای دیگر جلوه می‌دادند. نکته دیگر این است که دو آزمون در سال وجود دارد ولی پذیرش یکبار انجام می‌شود؛ دانش‌آموزان برای پذیرش در دانشگاه یک نمره کل دارند که مشتمل بر دو بخش است. بخشی شامل آزمون اختصاصی کنکور سراسری در دروس تخصصی و بخش دیگر سوابق تحصیلی است که در هر دو مورد نمرات تراز شده چه در آزمون تخصصی چه در سوابق تحصیلی است. سوابق تحصیلی هم مجموع دروس امتحانات نهایی است که به صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سابقه تحصیلی برای سال ۱۴۰۲ عدد ۴۰ درصد قطعی است، گفت: نکته قابل توجه این مصوبه نسبت به مصوبه قبلی مجلس شورای اسلامی این است که در گذشته تأثیر مثبت داشتیم و صرفا در پایه دوازدهم بود اما اکنون ۴۰ درصد قطعی است؛ برای کنکور ۱۴۰۳ نیز این تأثیر ۵۰ درصد قطعی و برای پایه دوازدهم است. برای سال ۱۴۰۴ سوابق تحصیلی پایه یازدهم هم ایجاد می‌شود و سوابق یازدهم و دوازدهم با تأثیر ۶۰ درصد است. 

کاظمی اشاره به برگزاری امتحانات نهایی برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، تصریح کرد: در خرداد ۱۴۰۳، همه دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهند داشت. زیرا در سال ۱۴۰۵ سابقه تحصیلی برای پایه دهم باید داشته باشیم. سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۵ در سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم تأثیر ۶۰ درصد قطعی خواهد داشت. 

وی در پایان با اشاره به برنامه‌های معاونت آموزش متوسطه جهت برقراری عدالت آموزشی بیشتر و ارتقای کیفیت آموزشی، گفت: طرح‌هایی در این راستا اجرا شده است که می‌توان به طرح جهاد علمی اشاره نمود که در این طرح دبیران برجسته شهر تهران در دروس گوناگون به تدریس پرداخته و این تدریس‌ها به صورت برخط در اختیار دانش آموزان مدارس شبانه روزی قرار داده شده است که به صورت معمول از مناطق کمتر برخوردار هستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز