خبرگزاری کار ایران

تشریح مشوق‌های دانشگاه تربیت مدرس در راستای هدفمند و تقاضامحور شدن پژوهش‌های دانشگاهی

تشریح مشوق‌های دانشگاه تربیت مدرس در راستای هدفمند و تقاضامحور شدن پژوهش‌های دانشگاهی
کد خبر : ۱۳۰۸۶۶۸

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: به بودجه پایان‌نامه و رساله‌هایی که در راستای نیاز صنعت باشد و تقاضا محور باشند، ۵۰ درصد اضافه می‌شود و اگر در راستای اولویت‌های پژوهشی استاد باشد نیز ۲۵ درصد به بودجه آن اضافه می‌شود. با این حساب، حداکثر اعتبار رساله هر دانشجوی دکترا، ۲۴ میلیون تومان و برای هر دانشجوی کارشناسی ارشد، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایلنا از دانشگاه تربیت مدرس، امیر عبداله‌زاده، با بیان این‌که دانشگاه تربیت مدرس یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی و پژوهش‌محور است، گفت: در دانشگاه تربیت مدرس فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای انجام می‌شود. ما در دانشگاه شاهد دستاوردهای پژوهشی بسیار زیادی هستیم، به گونه‌ای که این دستاوردها باعث افتخارات بزرگی برای دانشگاه و کشور شده است. 

وی درخصوص افتخارات دانشگاه تربیت مدرس، به جایگاه این دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی اشاره کرد و توضیح داد: دانشگاه تربیت مدرس رتبه دوم را در بین دانشگاه‌های جامع و رتبه سوم را در بین دانشگاه‌های کشور کسب کرده است. همچنین بر اساس رتبه‌بندی فدراسیون سرآمدان علمی کشور که چند ماه قبل انجام شد، رتبه نخست سرآمدان علمی کشور را به دست آورده است. دانشگاه همچنین رتبه اول کشور از لحاظ تعداد دانشمندان یک درصد برتر جهان و رتبه سوم کشور از نظر شاخص اچ را دارد. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در مورد هفته پژوهش و فناوری گفت: هفته پژوهش فرصت مناسبی برای تقدیر از همه پژوهشگران شامل اساتید، دانشجویان کارشناسان و کارکنانی است که باعث کسب چنین افتخاراتی شده‌اند. 

وی درخصوص برنامه‌های دانشگاه تربیت مدرس در هفته پژوهش توضیح داد: برنامه‌هایی که به این منظور تدارک دیده شده، در مرحله اول تقدیر از پژوهشگران برتر است که در بخش‌های مختلف مورد تقدیر قرار می‌گیرند. حدود ۳۱۰ نفر استاد و دانشجو در بخش‌های مختلف اختراع برتر، مقاله برتر، پروژه برتر، پژوهشگران برجسته پسادکترا، دانشمندان برتر، پایان‌نامه و رساله برتر و تقاضامحور، سرآمدان علمی، کتب برتر تالیفی، مجله برتر، مقالات پر استناد، مجریان طرح‌های پژوهشی، پژوهشگران شاغل در پارک علم و فناوری، هسته‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان موفق، تقدیر خواهند شد. 

عبداله‌زاده تصریح کرد: امسال برنامه‌ها و مراسم‌های هفته و روز پژوهش به طور غیرمتمرکز در ۱۷ دانشکده برگزار می‌شود و هر دانشکده برنامه مفصلی برای این هفته دارد. 

وی افزود: برنامه‌های هفته پژوهش در سطح دانشگاه و دانشکده‌ها بسیار متنوع است. علاوه بر شرکت دانشگاه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار وزارت عتف، یکی از برنامه‌ها برگزاری نمایشگاه داخل دانشگاه توسط هر ۱۷ دانشکده است. رویدادهای دیگری مانند برگزاری نمایشگاه کتاب، سخنرانی علمی، مسابقات دانشجویی، بازدید از سازمان‌ها، شرکت‌ها و صنایع مختلف، دعوت از صنعت‌گران و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان برای انتقال تجربیات به اساتید و دانشجویان در دستور کار قرار دارد. 

عبداله‌زاده در مورد اقدامات شاخص بخش پژوهش و فناوری در دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۴۰۱ توضیح داد: یکی از برنامه‌های ما در حوزه پژوهش و فناوری در سال ۱۴۰۱، تقویت زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه است. در این راستا یکی از اقدامات اساسی در سطح دانشگاه اضافه شدن مدیریت آزمایشگاه‌ها و عرصه‌های پژوهشی ذیل معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بود. این پیشنهاد در هیئت امنای دانشگاه تصویب و در چارت دانشگاه قرار گرفته است. 

استاد دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس درخصوص سامان‌دهی منابع و تجهیزات آزمایشگاه‌ها، گفت: از ابتدای سال جاری مدیریت آزمایشگاه‌ها و عرصه‌های پژوهشی کار خود را آغاز کرده و اولین اقدامی که بخشی از آن انجام شده است، سامان‌دهی تجهیزات موجود در آزمایشگاه‌ها و ارائه خدمات آزمایشگاهی است. 

وی افزود: آماده‌سازی بانک اطلاعاتی تجهیزات آزمایشگاهی نیز در دستور کار قرار گرفته و ما برنامه داریم همه تجهیزاتی که در ۵۸۰ آزمایشگاه دانشگاه است را در یک سامانه جامع اطلاعات قرار دهیم و تاریخچه تجهیزات، تاریخ خرید، خدماتی که به خارج و داخل دانشگاه ارائه می‌دهند، مشخص و در دسترس باشند. 

عبداله‌زاده خاطر نشان کرد: با تهیه این بانک اطلاعاتی و سامانه، کار تعمیر و تجهیز و ارائه خدمات تجهیزات تسهیل می‌شود. 

وی ادامه داد: همچنین پیش‌نویس و شیوه‌نامه ارائه خدمات آزمایشگاهی نیز آماده شده و در شورای پژوهشی به تصویب رسیده است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند. 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در مورد هدفمند و ماموریت‌گرا کردن پژوهش توضیح داد: یکی از اقدامات دیگری که در دانشگاه تربیت مدرس در حال انجام است، ماموریت گرا کردن و تقاضا محور کردن موضوعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی است که در این راستا در حال اصلاح و تکمیل آیین‌نامه‌ای در این خصوص هستیم و تمام سعی بر این است که موضوعات پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی که تعریف می‌شود تا حد امکان در راستای نیاز جامعه و صنعت باشد. 

وی با اشاره به مشوق‌های در نظر گرفته شده برای این کار، گفت: برای این امر برخی مشوق‌ها در نظر گرفته شده است؛ به‌عنوان مثال پایان‌نامه و رساله‌هایی که در راستای نیاز صنعت باشد و تقاضا محور باشد، ۵۰ درصد به بودجه پایان‌نامه و رساله اضافه می‌شود و اگر در راستای اولویت‌های پژوهشی استاد باشد، ۲۵ درصد به بودجه آن اضافه می‌شود. با این حساب، حداکثر اعتبار رساله هر دانشجوی دکترا، ۲۴ میلیون تومان و برای هر دانشجوی کارشناسی ارشد، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز