خبرگزاری کار ایران

جزئیات مربوط به لغو تعهد آموزش رایگان اعلام شد/ پاسخ به سوالات متداول

جزئیات مربوط به لغو تعهد آموزش رایگان اعلام شد/ پاسخ به سوالات متداول
کد خبر : ۱۳۰۶۱۶۵

به دنبال اعلام نرخ‌های جدید لغو تعهد آموزش رایگان، سازمان امور دانشجویان درخصوص روش‌های لغو تعهد آموزش رایگان و مسیرهایی که برای متقاضیان وجود دارد، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایلنا از سازمان امور دانشجویان، روش‌های لغو تعهد آموزش رایگان و مسیرهایی که برای متقاضیان وجود دارد بدین شرح است: ۱- ارائه سوابق کار معتبر بر اساس ماده ۲۹ دستور العمل جامع آموزش رایگان، ۲- ارائه حکم بازنشستگی ۳- ارائه پرداخت هزینه آموزش رایگان ۴- تقسیط هزینه آموزش رایگان. در ادامه پاسخ به سوالات متداول در این حوزه  را می‌خوانید:

فرایند لغو تعهد آموزش رایگان به چه صورت انجام می‌شود؟ 

تمامی درخواست‌های لغو تعهد آموزش رایگان در تمامی حالت‌های فوق بایستی از طریق سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) انجام پذیرد. بعد از ثبت درخواست، فرایند به دانشگاه ارسال می‌شود و بعد از بررسی مستندات و درخواست متقاضی، نتیجه به او اعلام می‌شود تا جهت رفع نواقص یا پرداخت هزینه اقدام نماید و در نهایت فرایند توسط سازمان امور دانشجویان بررسی و در صورت تایید نهایی، نامه لغو تعهد صادر می‌شود. 

سابقه کار به چه صورت باید ارائه شود؟ 

با توجه به بخش ج-۱ دستورالعمل جامع آموزش رایگان، افرادی که با توجه به سابقه کار می‌خواهند لغو تعهد نمایند، مستندات مربوطه را در سامانه ضمیمه و ارسال می‌کنند. سابقه کار ارائه شده می‌تواند با ارائه حکم کارگزینی، سوابق بیمه، سابقه حق التدریس در آموزش و پرورش، آموزش عالی، نهادهای فرهنگی و قرآنی و… در سامانه بارگذاری شود. در صورت داشتن سابقه در بخش‌های خصوصی و شرکت‌های فعال می‌تواند با ارائه مستندات اقدام نمایند. 

نکته: سابقه کار همزمان با تحصیل در دوره و مقاطع تحصیلی روزانه مورد تایید نیست و بایستی سابقه کار بعد از تاریخ فارغ التحصیلی باشد. 

افرادی که دارای مقاطع مختلف تحصیلی هستند برای لغو تعهد چگونه اقدام شود؟ 

اگر متقاضی در همه مقاطع دانش‌آموخته باشد بایستی از پایین‌ترین مقطع برای لغو تعهد اقدام نماید و در صورتیکه در مقاطع بالاتر دانشجوی انصرافی، اخراجی یا در حال تحصیل (در دوره روزانه) باشد بایستی ابتدا مقطع ناتمام و در حال تحصیل دوره روزانه را ثبت و لغو تعهد کند و سپس از پایین‌ترین مقطع اقدام نماید. 

سهمیه مناطق برای افراد چگونه محاسبه می‌شود و درخواست تغییر سهمیه به چه صورت است؟ 

افرادی که در مقطع کارشناسی بر اساس سهمیه منطقه دو و سه پذیرش شده‌اند بر اساس سهمیه قبولی دارای تعهد دو برابر خدمت هستند و در صورت کسب نمره منطقه آزاد کشوری و بدون اعمال سهمیه می‌تواند در سامانه سجاد در زمان ثبت درخواست لغو تعهد گزینه متقاضی تغییر سهمیه می‌باشم را انتخاب تا کارشناس دانشگاه بر اساس مستندات موجود در پرونده تقاضای فرد را بررسی نماید و در صورت احراز می‌تواند از سهمیه منطقه آزاد و یک برابر برخوردار شود. 

لغو تعهد بر اساس پرداخت هزینه به چه صورت است؟ 

افرادی که از هیچ کدام از روش‌های مذکور نتوانند لغو تعهد نمایند و بنا به ضرورت و نیاز به ارائه اصل مدارک تحصیلی برای خارج از کشور می‌توانند درخواست پرداخت هزینه را در سامانه داشته باشند. محاسبه هزینه‌ها در سامانه بر اساس اطلاعاتی است که متقاضی در سامانه ثبت نموده و در صورت تایید کارشناس دانشگاه هزینه محاسبه و به متقاضی جهت پرداخت اعلام می‌شود. بعد از اعلام هزینه لینک پرداخت در سامانه برای فرد فعال تا در صورت پرداخت فرایند به سازمان امور دانشجویان واصل و چنانچه مورد تایید باشد نهایی شده و لغو تعهد صادر می‌شود. 

در خصوص پرداخت هزینه موارد زیر ضروری است: 

• هزینه‌های آموزش رایگان توسط سازمان امور دانشجویان اعلام می‌شود. 

• هزینه‌ها در مقاطع و گروه‌های آموزشی مختلف متفاوت است.

• هزینه‌ها در تمامی مقاطع کارشناسی و کاردانی بر اساس نیمسال‌های تحصیلی افراد محاسبه می‌شود، ولیکن در خصوص تحصیلات تکمیلی نیمسال‌هایی که افراد تمدید پایان‌نامه داشته‌اند جزو تعهدات محاسبه نمی‌شود. 

• رساله دکتری تخصصی ناپیوسته بر اساس تعداد واحدهای مربوطه محاسبه می‌شود. 

• هزینه‌های آموزش رایگان شامل هیچگونه تخفیف یا بخشودگی نمی‌شود. 

مبنای دریافت هزینه‌ها و نرخ‌های اعلامی به چه صورت است؟ 

با عنایت به ماده ۸ قانون تأمین وسائل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب ۱۳۵۳، تبصره ۲ ماده ۱ آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۷ اصلاحی قانون مزبور و ماده ۶۸ دستورالعمل ایفای تعهد خدمت آموزش رایگان مصوب ۱۳۹۶، هزینه‌های اعلامی توسط این سازمان، صرفا ناظر به بخشی از هزینه کرد سرانه آموزش دانشجویان و دانش‌آموختگان در مقاطع مختلف تحصیلی برآورد شده است. شایان ذکر است این هزینه‌ها بر اساس قوانین و مقررات مربوطه، مجدداً صرف امور آموزشی و رفاهی دانشجویان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی می‌شود. 

لغو تعهد بر اساس تقسیط هزینه به چه صورت است؟ 

با توجه به ماده ۴۸ دستورالعمل افرادی که توان پرداخت هزینه به طور یکجا را ندارند و دارای شرایط خاص هستند، می‌توانند با ارائه درخواست به اداره کل امور دانشجویان داخل از این روش بهره‌مند شوند، در فرایند تقسیط ضمانت‌های مربوط توسط دفتر حقوقی سازمان اخذ می‌شود. 

افرادی که در گذشته لغو تعهد نموده‌اند آیا باید دوباره لغو تعهد نمایند؟ 

افرادی که در سال‌های قبل نسبت به لغو تعهد اقدام نموده‌اند ولیکن هنوز مدرک خود را دریافت ننموده‌اند، بر اساس لغو تعهد انجام شده می‌توانند از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خود نسبت به ادامه روند کار دریافت مدارک تحصیلی اقدام نمایند. نامه سازمان در خصوص افزایش هزینه‌های لغو تعهد آموزش رایگان شامل کسانی می‌شود که پس از تاریخ ابلاغ نامه یادشده اقدام به ثبت تقاضای خود در سامانه مربوطه می‌نمایند. بر این اساس، به متقاضیانی که درخواست لغو تعهد خود را تا پایان روز ۷ آذر ۱۴۰۱ در سامانه سجاد ثبت نموده‌اند، فرصت داده می‌شود برای برخورداری از محاسبه هزینه به نرخ گذشته صرفا تا تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۱، نسبت به تکمیل فرایند لغو تعهد خود، اقدام نمایند، و اگر در فرصت مشخص این کار را پیگیری ننمایند درخواست‌های قبلی منتفی خواهد شد. 

روند لغو تعهد برای دانشجویان انصرافی و اخراجی به چه صورت است؟ 

دانشجویان انصرافی و اخراجی که قصد ادامه تحصیل مجدد از ابتدا در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی داخل کشور را داشته باشند، می‌توانند از طریق ارسال تاییدیه تحصیلی به صورت محرمانه از دانشگاه قبلی به دانشگاه جدید نسبت به ادامه تحصیل خود اقدام نمایند و نیازی به لغو تعهد مقطع ناتمام ندارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز