خبرگزاری کار ایران

در نشستی تخصصی مطرح شد؛

«سند تحول بنیادین» نیازمند توجه بیشتر برنامه‌ریزان آموزشی است

«سند تحول بنیادین» نیازمند توجه بیشتر برنامه‌ریزان آموزشی است
کد خبر : ۱۳۰۳۱۴۲

اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مجلات رشد با موضوع «تربیت زیستی و بدنی» با حضور سردبیران و مدیران داخلی مجلات رشد، رؤسای گروه و کارشناسان، اعضای شورای برنامه‌ریزی و هیأت تحریریه این مجلات، در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در این نشست  ابراهیم علیدوست، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دبیر ساحت تربیت زیستی و بدنی و مصطفی تیموریان، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی و پژوهشگر ساحت‌های تربیتی به ایراد سخنرانی پرداختند. 

داشتن جامعه فعال و پویا در گرو توجه جدی به ساحت تربیت زیستی و بدنی

در ابتدای این نشست ابراهیم علیدوست با بیان اینکه از میان ساحت‌های مختلف تربیتی در وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و حتی سازمان‌های متولی امر آموزش و تربیت، «ساحت تربیت زیستی و بدنی» کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: علیرغم نقش مهم این ساحت در زندگی همه افراد جامعه، پرداخت مطلوبی نسبت به آن نشده است و جایگاه آن، آن‌طور که شایسته است، مورد توجه قرار نگرفته است. در حالی‌که با تکمیل فرایند آموزشی و تربیتی به‌وسیله پرداخت دقیق و فایده‌مند به این امر، می‌توانیم شاهد تحول خوبی در این عرصه باشیم. 

وی ادامه داد: پرداختن به امر مهم تربیت بدنی مانع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و مسائل روحی – روانی در افراد جامعه می‌شود و با پرداخت صحیح و دقیق به آن، جامعه‌ای فعال و پویا در همه عرصه‌ها ساخته می‌شود. از این رو، نیازمند نگاهی جامع و نجات‌بخش هستیم که می‌تواند تأثیرات جسمی، روانی و اجتماعی زیادی در سطح جامعه، به‌ویژه در ارتباط با دانش‌آموزان که محور فعالیت برنامه‌ریزان و کارشناسان دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در بخش تولید و انتشار مجلات رشد است، داشته باشد. 

تاثیر مثبت سند تحول بنیادین بر روی دانش‌آموزان و معلمان

مصطفی تیموریان در ادامه این نشست بر ضرورت بازنگری در ساحت تربیت زیستی و تربیت بدنی تأکید کرد و با بیان اینکه برگزاری این نشست می‌تواند زمینه خوبی برای گفت‌وگوی تخصصی درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد، گفت: در این سند مهم، موضوعی که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد مبانی این سند جامع و بالادستی است. این درحالی‌است که اصل سند و محتوای اصلی آن، مبانی بوده و بخش اجرایی سند که نسخه منتشر شده آن است، دربردارنده موضوعات مدیریتی و اجرایی است. نکته با اهمیت این‌است‌که دانشجویان، محقّقان و افرادی که به ضرورت باید نگاهی عمیق‌تر و اصولی‌تر نسبت به سند داشته باشند، به مبانی آن هم توجه بسیاری دارند؛ اما در اینجا رویکرد ما ناظر بر نقش و جایگاه این جمع و افرادی است که در حوزه رسانه آموزشی در آموزش و پرورش فعالیت دارند. 

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی افزود: سند تحول بنیادین، اثرات مثبت بسیاری بر روی جامعه هدف نظام آموزش و پرورش، یعنی معلمان و دانش‌آموزان داشته است. این موضوع در مورد دانش‌آموزان بیشتر صادق است؛ زیرا همه ما، یا در کسوت معلمی یا والدین فرزندانی هستیم که در حال تحصیل هستند و اثرات این سند بالادستی در فرایند رشد آن‌ها مشهود است. شما نیز در بخش مجلات رشد، در جایگاهی قرار گرفته‌اید که هرگونه اثرپذیری و اثرگذاری ذهنی و عملی از مبانی این سند، می‌تواند در عملکردتان نمایان شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز