رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی:
کنکور یک فاجعه است
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه برای سال تحصیلی آینده ۱۵۲ میلیون جلد کتاب درسی چاپ خواهد شد، خبر داد که سال آینده ۱۰۰ درصد مقوای مورد نیاز و ۷۰ درصد کاغذ مورد نیاز کتابهای درسی از طریق توان داخلی تامین خواهد شد.
به گزارش ایلنا، حجتالاسلام والمسلمین علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه صف اول شبکه خبر درباره کمبود کتابهای درسی در برخی از مقاطع تحصیلی گفت: توزیع کتاب درسی و چاپسپاری آنها فرایندی طولانی است. ۱۵۰ میلیون جلد کتاب در سال چاپ میشود و تا زمانی که ثبت سفارش کتاب نهایی نشود توزیع کتابها به مشکل برمیخورد و در توزیع کتابها با تأخیر مواجه میشویم. گاهی هم مدارس در این زمینه اهتمام لازم را ندارند. اگر فرآیند ثبتنام دانشآموزان بهموقع انجام شود ما هم در توزیع مشکل نخواهیم داشت، به طوری که امسال تا آبانماه نیز ثبتنام دانشآموزان انجام میشده است.
بیش از ۹۷ درصد دانشآموزانی که ثبتنام کردهاند، کتابها را دریافت کردند
وی با بیان اینکه بیش از ۹۷ درصد کسانی که ثبتنام کردهاند کتابها را دریافت کردند، گفت: ما براساس کد ملی و مدرسه دانشآموزان میتوانیم فرایند توزیع را پیگیری کنیم و حتی توزیع کتاب بهصورت تکجلدی را هم انجام میدهیم. چاپ کتاب همیشه از تعداد دانشآموزان بیشتر انجام میشود. سامانهای هم که در حال حاضر برای اینکار تعیین شده است، بسیار دقیق است و این امکان برای سازمان وجود دارد که مراحل مختلف توزیع تا رسیدن کتاب به دست دانشآموزان را پیگیری کند.
پیگیری دو طرح مهم برای اصلاح و تغییر کتابهای درسی
حجتالاسلام لطیفی درباره محتوای کتب درسی افزود: در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که هر سال کتابها بازبینی شوند، معمولاً در بازه زمانی ۵ یا ۱۰ساله بازبینی کتاب انجام میشود. زمان تغییر در کتابهای درسی ما هم فرا رسیده است. نزدیک هزار عنوان کتاب درسی در حوزههای مختلف در مقاطع مختلف داریم و باید کتابهایی که زمان آنها گذشته است و در اولویت هستند مورد بازبینی قرار بگیرند. دو طرح کلان هم در دستور کار داریم که یکی از آنها تغییرات و اصلاحات در برخی از کتب درسی برای سال تحصیلی آینده است که این کار انجام میشود. یک طرح دیگر نیز به این موضوع میپردازد که همه کتابهای درسی در عناوین و محتوا تغییر پیدا کند که پیشبینی ما برای تحقق این مهم مهرماه ۱۴۰۳ است.
تامین ۱۰۰ درصدی مقوا و ۷۰ درصدی کاغذ از داخل
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره چاپ کتابهای درسی هم گفت: پیشبینی ما این است که برای سال تحصیلی آینده ۱۵۲ میلیون جلد کتاب در هزار عنوان چاپ شود. در طول یکسال ۴۵ میلیون تن کاغذ و ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ تن مقوا برای کتاب درسی نیاز داریم. در سالهای گذشته، مقوا صددرصد وارداتی بود، کاغذ هم یا تمام از خارج وارد میشد یا حدود ۵ هزار تُن در بعضی از سالها تولیدکنندگان داخلی کار را انجام میدادند. اما امسال طی قراردادی که با شرکت راشا کاسپین داشتیم، مقرر شد صددرصد مقوا از سوی این شرکت تامین شود و از خارج وارد نمیشود. کاغذ هم که نیاز ما ۴۵ هزار تن هست، ۳۰ هزار تن آن، امسال از طریق داخل تامین میشود. دلیل اینکه ۱۰۰ درصد کاغذ هم از داخل تامین نمیشود، بهخاطرعدم توان شرکتهای داخلی در تامین این حجم از کاغذ است.
کاغذ استفاده شده در کتابهای درسی برای یکسال قابل استفاده است
حجتالاسلام لطیفی درباره کیفیت کاغذهای داخلی و خارجی هم گفت: کاغذی که استفاده میکنیم هم از جهت ماندگاری و هم از حیث بهداشتیبودن استاندارد یکساله دارد، یعنی در وضعیت ایدهآل، کتاب برای یکسال قابل استفاده است. ما بهدنبال کاهش عناوین دروس و استفاده از کاغذهایی هستیم که وزن کتابهای دانشآموزان را سبکتر کند.
سازمان پژوهش بهخاطرعدم تخصیص بودجه، به سراغ وامهای کلان با بهره سنگین رفته است
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مشکل فعلی ماعدم تخصیص کامل هزینهها برای تامین کاغذ داخلی است. در حالیکه زمانی که کاغذ وارد میشد، اینگونه نبود و کل پول تخصیص پیدا میکرد، هم بهصورت دلار و هم بهصورت یکجا، اما اکنون که داخلیشده و ریالی است، هنوز تخصیص صورت نگرفته است. ما هم برای جبران اینعدم تخصیص و نیاز شرکت مجبور به تامین نقدینگی هستیم و متاسفانه درخواست وامهای کلان با بهرههای سنگین را داشتهایم که این کار ممکن است در طولانیمدت باعث افزایش قیمت کتابهای درسی نیز بشود.
تعیین بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ رمزینه در بیش از ۷۰۰ کتاب درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره رمزینههای تحصیلی هم افزود: یکی از سیاستهای آموزش و پرورش در زیستبوم جدید سیاست تنوعبخشی به محتوای آموزشی و تربیتی است. برخی مواقع یادگیری دانشآموزان از طریق فیلم، صوت یا بازی بیشتر و بهتر از متن است. اساس رمزینههای تحصیلی هم بههمین خاطر است که دانشآموزان محتوا را بهصورت دیگری هم دریافت کنند. در دو سال اخیر بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ رمزینه در بیش از ۷۰۰ کتاب داشتهایم که این رمزینهها به حدود ۱۰ هزار محتوا متصل شده و مورد استقبال دانشآموزان و خانوادهها نیز قرار گرفته است.
به اسناد لانه جاسوسی در کتابهای درسی بیشتر پرداخته میشود
حجتالاسلام لطیفی در ادامه این گفتوگو به انتشار اسناد لانه جاسوسی در کتابهای درسی هم اشاره کرد و گفت: حقیقتا در کتابهای درسی خیلی از تغییرات را خود ما هم میخواهیم اتفاق بیافتد، از وضعیت موجود راضی نیستیم. اکنون هم مواردی از این اسناد موجود هست اما کافی نیست. در ۱۴ کتاب ۲۲ مورد را داریم که به اسناد استناد شده یا اسناد لانه جاسوسی هست، ولی کفایت نمیکند و اثربخشی کافی را ندارد. امسال سه یا چهار پروژه را پیگیری میکنیم تا به اسناد لانه جاسوسی بیشتر پرداخته شود.
غیر از سازمان پژوهش هیچ نهادی مجوز چاپ کتاب درسی در کشور را ندارد
وی با بیان اینکه انتشار فایل pdf کتابهای درسی هم به این خاطر است که دسترسی آسانتری به آنها وجود داشته باشد هرچند که مورد سوءاستفاده و چاپ همین کتابها از سوی بخشهایی قرار میگیرد، تصریح کرد: غیر از سازمان پژوهش هیچ نهادی مجوز چاپ کتاب درسی در کشور را ندارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره کتابهای کمک درسی هم گفت: باید بگویم که کنکور یک فاجعه است. در واقع هدف کتابهای کمک درسی موفقیت در کنکور ولی هدف کتابهای درسی رساندن محتواهای شایسته به دانشآموزان است. یکی از چالشهای ما در سالهای گذشته این است که اصلا خیلی از سوالات کنکور از کتابهای درسی طرح نمیشود. متاسفانه کنکور یک فاجعه است که سایه خود را بر روی کتابهای درسی و اهداف آموزش و پرورش و زندگی دانشآموزان انداخته است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، وی در پایان از آغاز جشنواره فیلم رشد از امروز خبر داد و گفت: این جشنواره مهمترین جشنواره فیلم کشور و حتی قدمتی بیشتر از جشنواره فیلم فجر دارد. تاکنون بیش از ۳۰۰۰ اثر به این جشنواره ارسال شده است. ما در این جشنواره حضور مهمانان خارجی را نداریم اما شرکتکنندههای خارجی در این برنامه حضور دارند. تفاوت این جشنواره با دیگر جشنوارههای این است که بعد از پایان این جشنواره، تازه کار ما شروع میشود یعنی اکران فیلمهای منتخب در مدارس و ادارات آموزش و پرورش آغاز میشود. شرکتکنندههای ما در این جشنواره معلمان و دانشآموزان هستند و فرصت بسیار خوبی برای ظرفیتسازی است تا از این تولیدات دانشآموزان و معلمان در راستای اهداف سازمان هم استفاده شود. ما همچنین باشگاه دانشآموزان فیلمساز و باشگاه معلمان فیلمساز را تشکیل دادیم تا مورد حمایت جدی قرار بگیرند.