وزیر علوم در جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت؛
وظیفه اصلی وزارت علوم ارتقای سطح دانایی جامعه است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وظیفه اصلی وزارت علوم ارتقای سطح دانایی جامعه است و میزان افزایش مهارتمحوری و سطح دانش و نوآوری دانشجویان باید شاخص اصلی ارزیابی میزان بهره وری این وزارت باشد.
به گزارش ایلنا، دومین جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت این وزارت با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، رئیس سازمان ملی بهره وری، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و جمعی از مدیرانکل ستاد وزارت و صاحبنظران حوزه مدیریت برگزار شد.
«محمدعلی زلفیگل» وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این جلسه اظهار داشت: سازمانهای ارزیابی کننده بهرهوری در کشور باید در تعریف این شاخص برای وزارت علوم، میان این وزارت و دستگاههای اجرایی دیگر تفاوت قائل شوند.
وی اضافه کرد: باید تعداد مجلات پژوهشی معتبر بین المللی، میزان اشتغالپذیری و کارآمادگی دانشجویان، سرانه قراردادهای پژوهشی اعضای هیئت علمی، تعداد دانشمندان سرآمد؛ یک درصد و دو درصد پراستناد در دنیا و تعداد ثبت اختراع علمی و نوآوری در ارزیابی وزارت علوم ملاک عمل باشد.
وزیر علوم با اشاره به اینکه نوآوریهای فرهنگی و فرهنگ نوآوری اگر در قوانین و مقررات لحاظ شوند به مرور جای خود را در جامعه باز میکنند، گفت: تلاش داریم شاخصهای بهره وری را در مفاد آییننامهها و مقررات نظیر آئیننامه ارتقای اعضای هیئت علمی، پایههای تشویقی، جذب دانشجو پیاده کنیم تا اساتید دانشگاه را به سمت مرجعیت علمی و حل مشکلات کشور و تولید دانشبنیان هدایت کنیم.
معاون رئیس جمهور:
فاصله تولید علم در کشور و نوآوری را کم کنیم
میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در این جلسه با اشاره به اینکه رتبه تولید علم ایران در دنیا ۱۵ و رتبه نوآوری ما ۵۳ است، گفت: باید این فاصله را کم کنیم.
وی با اشاره به اینکه سیاستهای بهره وری هر دستگاهی را مدیران سطوح عالی آن دستگاه تعیین و ابلاغ میکنند و وزیر علوم برای سیاستهای بهرهوری این وزارت تصمیم میگیرد گفت: نیاز محور کردن پایاننامهها و پذیرش دانشجو و ایجاد رشته تحصیلی بر اساس نیاز جامعه و بازار کار میتواند شاخص بهروری در این وزارت باشد.
لطیفی افزود: وزارت علوم میتواند در چهار حوزه برای ارتقای بهره وری تلاش کند که بهره وری در حوزه حکمرانی پژوهش و فناوری، عملکرد ستاد وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاهها و پژوهشگاهها، عملکرد نیروی انسانی و اعضای هیئت علمی این چهار حوزه مهم هستند.
وی با بیان اینکه فرهنگ بهرهوری با آئیننامه و دستورالعمل اجرائی نمیشود تأکید کرد: دولت سیزدهم اعتقاد دارد رشد نسبت به گذشته، مشکلات کشور را حل نمیکند و باید دنبال تحول باشیم. دولت در همین راستا طرح تحول را ابلاغ کرد و دستگاهها باید با نگاه به سند تحول، برنامههای تحولی خود را انجام دهند.
رئیس سازمان ملی بهرهوری ایران خبر داد:
پیشرفت چرخه مدیریت بهرهوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۱
میرسامان پیشوایی نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت بحث رشد اقتصادی در کشور اظهار داشت: رشد اقتصادی از دو مجرای بهرهوری و سرمایهگذاری اتفاق میافتد؛ از این رو بهرهوری یکی از بحثهای جدی و نیازهای مبرم کشور است که در فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری همواره بر آن تاکید شده است.
وی در خصوص وضعیت بهرهوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: وزارت علوم در اواخر سال گذشته با تشکیل و تقویت کمیته بهرهوری خود استقرار چرخه بهرهوری را در مجموعه تحت تولی خود کلید زد و با بررسی جامع اسناد بالادستی خود در سه سطح ملی، بخشی (حوزه آموزش عالی و پژوهش) و سازمانی (ستاد وزارت علوم و دستگاههای پایلوت) به عارضهیابی و ارائه راهکارهای عملیاتی جهت بهبود بهرهوری و پیادهسازی نظام مدیریت بهره وری در وزارتخانه پرداخت.
وی افزود: در این راستا در سطح وزارتخانه و دانشگاهها چهار پنل تخصصی در حوزه طرح و برنامه آموزش، طرح و برنامه پژوهش، بهرهوری سرمایه انسانی و اقتصاد آموزش عالی تشکیل شد.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با برگزاری دورههای آموزشی و توجیهی و تعامل خوب توانست برنامههای ارتقای بهره وری سال ۱۴۰۱ خود را تدوین کند.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به پیشرفت چرخه مدیریت بهرهوری وزارت علوم در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: بر اساس مستندات ارائه شده، وزارت علوم و دستگاههای تابعه در تحقق برنامههای ارتقای بهرهوری و استقرار چرخه بهرهوری در سال ۱۴۰۱ توانست با کسب ۲۳ درصد استقرار چرخه بهرهوری، جایگاه بیست و یکم را در بین سایر دستگاههای اجرایی بهدست آورد.