رئیس دانشگاه شیراز در گفتوگو با ایلنا:
۵۰ درصد ساختمانهای دانشگاه شیراز نیازمند بازسازی و تعمیر است/ تاثیر تغییر نرخ ارز بر توانایی خرید تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاهها
رئیس دانشگاه شیراز گفت: این دانشگاه از دانشگاههای قدیمی است و بیش از ۵۰ درصد ساختمانهایش بالای ۴۰ سال قدمت دارند و نیازمند بازسازی و تعمیر هستند که به صورت تدریجی آن را انجام میدهیم.
«محمد مؤذنی» رئیس دانشگاه شیراز درمورد موضوع خروج اساتید و هیات علمی این دانشگاه که بهار سال جاری مطرح شده بود و ایجاد انگیزه مندی در این افراد برای ادامه همکاری با دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار ایلنا توضیح داد: یکی از مواردی که در حفظ و نگهداشت نخبگان تاثیرگذار است، مسائل مالی، معیشتی و حقوق است، اما مهمتر این است که اساتید یا نخبگان ما حس کنند که در کشور خودشان افراد مفیدی هستند و میتوانند کارهای مهمی انجام دهند یعنی اگر ما بستر مناسبی فراهم کنیم تا توانمندی علمی اساتید ما بخصوص جوانان بروز پیدا کند و در دل صنعت یا هر بخشی از جامعه اثرگذاری خود را نشان دهند و احساس کنند اگر اینجا بمانند میتوانند خدمت درخوری را به کشور ارائه کنند، انگیزه بیشتری خواهند داشت.
رئیس دانشگاه شیراز افزود: یکی از دلایل اصلی که باعث رفتن خیلیها میشود این است که احساس میکنند اینجا یک آدم معمولی هستند و به درد نمیخورند و مفید نیستند و این احساس خیلی بدی است و فکر میکنند اگر به جای دیگری بروند امکانات بیشتری هست و شاید بتوانند بهتر خدمت ارائه کنند و توانمندی هایشان را به محصول تبدیل کنند یعنی با استفاده از دانش خود مسیر را تغییر دهند یا ارتقا در صنعتی به وجود بیاورند. اگر ما این زمینه را در جامعه خودمان فراهم کنیم که اساتید بتوانند اثرگذاری خود را نشان دهند، در حفظ و نگهداشت آنها بسیار موثر خواهد بود.
او در خصوص طرح «از خانه تا دانشگاه» و چگونگی فعالیت و احیای آن در دانشگاه شیراز بیان کرد: ما این طرح را هنوز هم داریم و آن را احیا خواهیم کرد. این طرح در ارتباط با دانشجویانی است که تازه وارد دانشگاه میشوند. در برنامه ریزی که ما داریم، قرار است خانوادهها با شرایط دانشگاه آشنا شوند تا بدانند فرزند آنها در چه شرایطی در دانشگاه زیست میکند و اوقات فراغتش چگونه میگذرد و اصلا چه تهدیدهایی متوجه دانشجو است و...
موذنی تصریح کرد: ما سعی میکنیم این موضوعات را برای خانواده دانشجویان روشن کنیم تا ارتباط خانواده با فرزندش و دانشگاه حفظ شود و مراقبتهایی که لازم است از دور نسبت به فرزندش داشته باشد را بشناسد و از سوی دیگر دانشگاه هم با پیشنهادات و نظرات والدین آشنا میشود مثلا خانواده که روحیات فرزندش را بهتر میشناسد، میتواند دانشگاه را مطلع کند و بگوید فرزندش به چه مسائلی حساس است، در چه نقاطی آسیبپذیر است و… اگر دانشگاه این موضوعات را بداند بهتر میتواند برنامه ریزی کند.
او ادامه داد: از طرف دیگر اگر تغییر و تحولی در رفتار دانشجو دیده میشود، دانشگاه میتواند این تغییرات را به اطلاع والدین برساند تا اگر لازم است مراقبت بیشتری در برخی عرصهها از فرزندش داشته باشد. بنابراین طرح «از خانه تا دانشگاه» در واقع ارتباط متقابلی بین دانشجو و خانواده هاست.
رئیس دانشگاه شیراز درمورد تجهیزات و کمبودههای این دانشگاه و کفایت بودجه موجود برای تامین نیازهای دانشگاه نیز اظهار کرد: بودجه که کافی نیست و این مشکل همه دانشگاه هاست و نیاز به حمایت بیشتری داریم. دانشگاه شیراز چون از دانشگاههای قدیمی است، بیش از ۵۰ درصد ساختمانهایش بالای ۴۰ سال قدمت دارند و نیازمند بازسازی و تعمیر هستند که به صورت تدریجی آن را انجام میدهیم. تجهیزات آزمایشگاهی ما نیز همین طور است؛ بخش قابل توجهی از تجهیزات دانشگاهی ما نیاز به بازسازی، نوسازی و جایگزینی دارد. به دلیل تغییرات نرخ ارز دانشگاهها نتوانستند خیلی از این موارد را خریداری کنند بنابراین ما در این بستر نیاز جدی داریم و وزارت علوم در این زمینه تلاش میکند تا بودجه تامین و تجهیز را افزایش دهد، اما این امر نیاز به حمایت ویژه دارد.
رئیس دانشگاه شیراز درمورد کمبودهای خوابگاهی این دانشگاه در سال تحصیلی جدید نیز توضیح داد: ما در این زمینه مشکل جدی داریم؛ دانشگاه شیراز حدود ۶۵۰۰ نفر ظرفیت خوابگاهی دارد و از جمله دانشگاههایی هستیم که به همه دانشجوهای شهرهای دیگر خوابگاه میدهیم به خصوص درمورد دانشجوهای دختر در ترم اول همه را اسکان میدهیم. این موضوع باعث شده است که تراکم دانشجو در خوابگاههای ما بالا باشیم، اما با این حال هیچ دانشجوی روزانهای را بدون خوابگاه نمیگذاریم و دانشجویان غیرشیرازی و آنهایی که از شعاعی دورتر از ۵۰ کیلومتر هستند خوابگاه خوابگاه تعلق میگیرد. تلاش خوبی برای بازسازی خوابگاهها هم انجام شده، اما نیاز به حمایت مالی داریم تا تعمیرات خوابگاهها را جدیتر و سریعتر انجام دهیم.