رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مطرح کرد:
عدم تناسب میان حجم محتوای کتب درسی و زمان آموزش
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به سیاستهای این سازمان گفت: توجه جدیتر به تحولات فرهنگی و اجتماعی معاصر جامعه از سیاستهای ماست. انتظار مردم مبنی بر روزآمد کردن محتوای آموزشی با اقتضائات روز، انتظار به حقی است.
به گزارش ایلنا، حجت الاسلام علی لطیفی در نشست خبری با خبرنگاران که صبح امروز ۲۱ شهریورماه برگزار شد، با بیان اینکه تغییر اساسی در محتوای درسی برخی کتب درسی از پیش تالیف شده وجود نداشت، گفت: با طراحی آموزشی و تعیین جدول دروس را دنبال کنیم که ماموریت اصلی و اساسی است و اقدام برای این مسئله صورت میگیرد.
وی افزود: تحولات آموزش و پرورش براساس مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه است، انتظار میرود که ما نیز بر این اساس تغییراتی داشته باشیم، یکی از ابعاد توجه به تحولات در دوران کرونا و فناوریهای جدید است.
لطیفی با بیان اینکه یک سیاست ما ارتقای تعاملات درون بخشی با معاونتها و سازمانهای زیرمجموعه وزارتخانه است گفت: سیاست دوم ما توجه جدیتر به تحولات فرهنگی و اجتماعی معاصر جامعه است. انتظار مردم مبنی بر روزآمد کردن محتوای آموزشی با اقتضائات روز، انتظار به حقی است.
وی افزود: یکی از ابعاد این مسئله دوره کرونا و دیگری تغییر و تحولات فناورانه است. ما هم در زمینه روشها و هم شیوههای ارائه محتوا و هم صلاحیتها و شایستگیها و توانمندیهایی که دانش آموزان برای زندگی در شرایط جدید نیاز دارند، باید به سمت تغییر و اصلاح حرکت کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه سازمان برای مواجهه با زیست بوم جدید پساکرونا و آموزشهای ترکیبی برنامه ریزی کرده است اظهار کرد: یکی دیگر از سیاستهای ما استفاده از ظرفیتهای بیرونی اعم از معلمان باتجربه و پیشکسوت است. حمایت و همچنین اشاعه برنامه درسی از سیاستهای دیگر ماست. رویکرد جدی ما توجه به اقتضائات درون مدرسه است.
لطیفی ادامه داد: توجه به اسناد تحولی مصوب و پیگیری اجراییسازی اسناد تا سطح مدرسه در راس سیاستهای ما قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه تمرکز اساسی سازمان توجه به مطالبات اسناد بالادستی در دورههای تحصیلی مختلف است اظهار کرد: تدوین راهنماهای درسی حوزه تربیت و یادگیری از دوره ریاست «ملکی» آغاز شده است و در حال تکمیل قطعات پازلی هستیم که به واسطه آن بازنگری در کتب درسی صورت میگیرد. تقویت سرمایه انسانی در سازمان نیز مدنظر است، بخشی از نیروها در آستانه بازنشستگی قرار دارند و باید نیروی تازه نفس وارد سازمان شوند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه برای چاپ کتب درسی سالانه ۴۵ تا ۴۷ هزار تن کاغذ و ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ تن مقوا نیاز داریم که این حجم از مقوا از خارج وارد میشد گفت: امسال تفاهم نامه برای تولید صد درصدی مقوای جلد کتب درسی منعقد شد. از ۴۵ هزار تن کاغذ مورد نیاز نیز حداکثر ۷۰۰۰ تن تولید داخل بود که امسال تفاهم نامه تولید ۳۰ هزار تن کاغذ داخلی منعقد شده است که اتفاق بزرگی در زمینه حرکت به سمت خودکفایی بود.
لطیفی درباره چاپ و توزیع کتب درسی در سال تحصیلی پیش رو اظهار کرد: برای امسال و تا کنون ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب درسی سفارش چاپ داده بودیم که چاپ شده و آماده است و توزیع از مناطق به مدارس از ۱۰ شهریور آغاز شده است. همیشه درصدی را بیش از برآورد جمعیت تولید میکنیم تا مطمئن شویم کتاب به دست همه دانش آموزان میرسد.
وی افزود: تا کنون ۹۲ درصد دانش آموزان ثبت سفارش انجام دادهاند. از خانوادهها درخواست میکنم سریعتر اقدام کنند تا کتاب راحتتر به دست فرزندانشان برسد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بنابراین در زمینه روشها و شیوههای محتوا نیاز است که برای آماده شدن در رویکرد جدید برنامه ریزی صورت گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه نزدیک به ۹۷۰ عنوان کتاب درسی داریم که برای سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۰۰ عنوان تغییراتی داشتهاند؛ از اصلاح جزئی گرفته تا کتب نونگاشت گفت: تعداد خیلی کمی کتب نونگاشت یا با تغییرکلی بوده اند. تعدادی کتب نونگاشت در حوزه کاردانش و حدود ۱۳ تغییر کلی کتب درسی داشتهایم و مابقی اصلاحات جزئی بوده است.
لطیفی افزود: برای سال ۱۴۰۲ هنوز عدد و رقمی از اصلاحات و تغییرات اعلام نشده و پروژه بهسازی کتب درسی را آغاز کردهایم که بر سه زمینه متمرکز است. محور نخست اصلاح فعالیتهای یادگیری و به عبارتی تمارین و تکالیف کتب درسی است. محور دوم غنیسازی برخی کتب در برخی حوزههای محتواییِ مورد تاکید مانند سواد رسانهای است. محور سوم نیز ارتقای ابعاد زیبایی شناختی برخی کتب درسی است که به صورت آزمایشی است.
وی درباره الزامات تغییر کتب درسی گفت: از تالیف و نگارش برخی کتب درسی ما حدود ۱۰ سال و برخی بیش از ۱۰ سال گذشته است. از سوی دیگرعدم تناسب میان حجم محتوا و زمان آموزش احساس میشود. مسئله اساسی که در فرمایشات رهبری نیز بدان اشاره شده بود این است که شایستگیها، مهارتها و توانمندیهایی که دانش آموز به آن نیاز دارند را مورد توجه قرار دهیم که ناظر بر به روز آوری و بهسازی کتب درسی است.
لطیفی ادامه داد: در گام اول نیازسنجی را آغاز کردیم. بالغ بر ۱۰۰ مطالعه و پژوهش جمع آوری شده و در حال بازبینی و فراتحلیل این مطالعات هستیم. دوم مطالعات آینده نگرانه است که به آنها نیز توجه داریم تا بتوانیم نیازهای آتی دانش آموزان را نیز پوشش دهیم. نیازها به طور مستمر رصد میشوند.