خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

۲۰۰ بیمارستان کشور مجوز گردشگری سلامت دارند

۲۰۰ بیمارستان کشور مجوز گردشگری سلامت دارند
کد خبر : ۱۲۶۸۰۸۴

وزیر بهداشت با اشاره با اهمیت اطلاع‌رسانی در حوزه سلامت از طراحی جایزه ارتباطات ملی سلامت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم روز خبرنگار، با بیان اینکه اگر عاشورا روایت نمی‌شد این حماسه به نتیجه نمی‌رسید، گفت: کار خبرنگاران هم یک حرکت زینبی بوده و کار آنها ارزشمند است ک باید جامعه علمی قدردان آنها باشد‌.

وی افزود: خبرنگاران در تمام مقاطع انقلاب حضور داشتند. هجمه زیادی علیه انقلاب وجود دارد و در اینجا رسالت زیادی در زمینه دفاع از کیان کشور بر عهده خبرنگاران است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هدف ما ارتقای نظام سلامت است: ما خبرنگاران را همکاران خود می‌دانیم.

وی با اشاره به شیوع کرونا گفت: ما با ویروسی مواجه شدیم که در همه دنیا وجود داشت، تفاوت ما با همه کشور‌ها این بود که ما در تحریم بودیم که در مقاطعی فشار زیادی بر ما وارد شد با این حال کادر سلامت ما اقدامات بسیار فداکارانه‌ای انجام داد، چنانکه ۳۰۰ نفر آنها در این راه جان خود را از دست دادند.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما این است که پوشش سلامت را برای مناطق محروم ایجاد کنیم، یادآور شد: با توجه به نقش خبرنگاران در این امر، جایزه ارتباطات ملی سلامت طراحی خواهد شد.

او ادامه داد: اگر هر علمی در شاخه‌های تخصصی آن وجود داشته باشد بسیار خوب خواهد شد. در حوزه خبرنگاری نیز باید این‌گونه باشد و این موضوع که خبرنگار تخصصی سلامت داشته باشیم.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه برقراری پوشش سلامت برای مناطق محروم از اهمیت بسیار زیادی برای ایجاد عدالت در سلامت برخوردار است، گفت: موضوع مهم دیگر برقراری پوشش سلامت برای کل مردم به ویژه مناطق محروم است تا عدالت در سلامت برقرار باشد. در این راستا خبرنگاران در روایت‌های خود می‌توانند کمک کنند.

او با بیان اینکه از ابتدای کرونا  تا امرو نیاز به روایت ایثارگری‌های کادر درمان وجود دارد، گفت: کرونا در مقطعی بود که آمادگی نداشتیم و ماسک و دارو نداشتیم و ما هم نمی‌دانستیم باید چه کنیم اما کادر سلامت دورهم جمع شدند و با فداکاری توانستند بسیاری از کارهای بزرگ را انجام دهند.

وی درباره واکسن کرونا نیز افزود: پس از تولید واکسن در دنیا در آبان ۱۳۹۹، ایران در حلقه کووکس قرار گرفت تا پس از تولید واکسن به ما هم واکسن بدهند. اولین گروهی که در ایران واکسینه شدند؛ کادر درمان با واکسن اسپوتنیک بود که گروه کمی بودند و چیزی بیشتر از هزار دوز نبود. پس از آن نیز کووکس تعهدات خود را اجرایی نکرد. البته بلافاصله واکسن‌ سازهای داخلی کار را آغاز کردند ولی مشکلاتی در تولید وجود داشت و تولید زمان‌بر شد تا اینکه نهایتا دولت تغییر کرد و این امر سرعت گرفت.

وی ادامه داد: در زمان دولت سیزدهم  روزانه شاید ۱۸ هزار دوز واکسن تزریق می‌شد و حتی برخی ایرانیان برای تزریق واکسن به کشورهای خارجی سفر می‌کردند و اینجا بود که واردات وسیع واکسن آغاز شد. در شروع دولت سیزدهم هیچ واکسنی نداشتیم  هرچه داشتیم تزریق شده بود و با جلساتی که با نهادهای مختلف مانند وزارت امور خارجه، سازمان هواپیمایی و... داشتیم در عرض هفته اول ۱۰ میلیون دوز واکسن وارد شد. از طرف دیگر فکر می‌کردیم باران واکسن داریم اما تبدیل به سیل واکسن شد و سیل‌آسا واکسن وارد کردیم.

وی بیان کرد: ما حتی در روز یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز تزریق داشتیم که این نسبت به جمعیت ایران رکورد بی‌سابقه‌ای بود و در هفته ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز تزریق داشتیم که این اندازه جمعیت برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس است‌.

وزیر بهداشت یادآور شد: در آغاز به کار دولت سیزدهم تعداد زیادی بیمار در ICU بستری بودند و روزی بالاتر از ۷۰۰ مرگ و میر و حدود ۸ هزار بستری در آی سی یو داشتیم.در این وضعیت واکسن به داد ما رسید و کمک بسیاری در کاهش مرگ و میر داشت.

وی بیان کرد: تا امروز حدود ۱۴۳ هزار مرگ و میر کرونایی در کشور داشتیم اگر به آمار مراجعه کنید تا قبل از شروع قابل قبول واکسیناسیون در کشور، ۱۳۲ هزار فوتی داشتیم‌ و از آذر ۱۴۰۰ که واکسیناسیون جدی شد تاکنون ۱۱ هزار فوتی داشتیم‌. ضد واکسن‌ها باید این آمار را ببینند تا تاثیر واکسن را درک کنند.

وی بیان کرد: با افزایش تزریق واکسن کرونا مرگ و میر کم شد و این موفقیت برای جمهوری اسلامی ایران ثبت است. این یک کار بزرگ و مردمی است‌. امروزه قدرت کشورها تنها به سلاح نیست بلکه بسته به حمایت مردم است که ما هم این موفقیت و قدرت را داریم.

وزیر بهداشت یادآور شد:  بیش از ۹۶ درصد جمعیت هدف حداقل  یکبار واکسن تزریق کرده و بیش از۸۶ درصد  نیز دو دز واکسن و بیش از ۵۵ درصد ۳ دز واکسن تاکنون تزریق کردند. مهم‌ترین راه کنترل بیماری کرونا، واکسیناسیون یادآور است که تضمین کنترل بیماری باشد. از طرف دیگر هنوز هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

عین‌اللهی با بیان اینکه دانشمندان ایرانی انواع پلتفرم‌های تولید واکسن را فعال کرده‌اند، گفت: امروزه ۶ مرکز تولید واکسن داریم که تکنولوژی تولید واکسن مدرن را آوردند.  این کار با تولید انواع بیوراکتورها امکان پذیر شد تا به ما تضمین دهد که در آینده برای هر ویروس جدیدی امکان تولید واکسن آن وجود دارد. ممکن شد تا به ما تضمین دهد در آینده هر ویروسی پدیدار شود امکان تولید واکسن آن وجود دارد؛ چون سیستم تولید هوشمند شده است.

وی بیان کرد: در مجموع نزدیک ۱۵۳ میلیون دوز واکسن تامین کردیم و ۵۰ میلیون دوز ذخیره داریم و فعلا به واکسن‌سازها گفتیم نمی‌توانیم با آنها قراداد ببندیم زیرا فکر می‌کنیم میزان ذخیره ما کافی است. برای صادرات نیز هر کشوری از ما درخواست کند این آمادگی وجود دارد که صادرات برای این کشورها وجود داشته باشد.

او با بیان اینکه در کمیته علمی در مبارزه با کرونا بهترین پزشکان کشور را گردآوری کردیم و ۶۰ پزشک درجه یک را گرد هم جمع کردیم، گفت: در آنجا گفتیم که باید از  از پراکنده گویی دست برداریم. اجماع این کمیته علمی بر سر مباحث مختلف برای ما مهم بود و این از افتخارات ما است.

وی با اشاره به طراحی کیت تشخیص اومیکرون گفت: افزایش دو برابری تخت‌های آی سی یو اطفال یکی از اقدامات مهم ما در دوران کرونا بود. از طرفی واکسیناسیون بیش از ۲.۵ میلیون نفر از اتباع یک کار انسانی در جمهوری اسلامی ایران بود، زیرا جان آنها هم برایمان عزیز بود.

وزیر بهداشت همچنین به اقدامات انجام شده در جهت تامین نیازهای پزشکی مناطق محروم تصریح کرد: در این مدت حدود هزار و ۹۹۳ پزشک و ۵۳۸ دندان پزشک به مناطق مختلف کشور اعزام کردیم.  

او همچنین با اشاره به اهمیت بیمه همگانی نیز گفت: بسیاری از دولت‌ها به دنبال بیمه همگانی بودند که با موانعی نیز روبرو شده بودند، اما امسال خوشبختانه با مصوبه مجلس محترم و اختصاص ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای این کار، سه دهک نخست درآمدی را با اطلاعات دریافتی از وزارت رفاه، بیمه کردیم و حدود ۶ میلیون نفر بیمه رایگان شدند و این زیرساخت خوبی برای طرح دارویاری شد. از طرفی حدود یک و نیم میلیون نفر هم از سایر سطوح درآمدی بیمه  نشده بودند که آنها را نیز تا ۳ ماه بیمه رایگان کردیم تا فرصت آزمون ارزیابی وسع داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به پروژه‌های حوزه بهداشت گفت: در حوزه بهداشت ۸۵ پروژه بهداشتی با زیربنای ۳۵ هزار و ۸۰۰ متر مربع راه اندازی کردیم. مهمترین چیزی که بهداشت را کنترل می‌کند، وجود خانه‌های بهداشت است و مهمترین عزیزان در این امر بهورزان بودند. گسترش خانه‌های بهداشت در دستورکار ما است تا امسال به دو هزار خانه بهداشت برسیم.

وی یادآور شد: امروزه توانایی تولید واکسن زیادی در کشور وجود دارد، ۳ میلیون دوز واکسن هپاتیت ب و بیش از ۳میلیون دوز واکسن ب‌ث‌ژ تولید کردیم.

وی با بیان اینکه تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت با مسئولیت وزیر شکل گرفت و ما از پیشگامان قانون جوانی جمعیت هستیم. اگر تا چندسال دیگر به داد جمعیت نرسیم برای مملکت مشکل‌زا خواهد بود.

عین‌اللهی ادامه اداد: در حوزه پرستاری در تیرماه ۱۳۸۶ قانون تعرفه گذاری خدمات را تصویب کرده بودیم که اجرایی نشده بود ولی با تلاش این دولت همه کار برای اجرای طرح آماده است و احتمالا پایان شهریور اولین پرداخت‌ها بر این اساس انجام می‌شود.

وی به سایر خدمات وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: تجهیز ۷۹ بیمارستان با بیش از ۱۰ هزارتخت را انجام دادیم و احداث ۵۵ مرکز درمانی در مناطق محروم از اقدامات ما بود. اختصاص ۷۵ درصد از پزشکان متخصص به مناطق محروم کار خوبی بود که برای ماندگاری پزشکان نیز قرار شد سقف پرداخت کارانه در مناطق محروم برداشته شود. ابلاغ ۷۰ روش راهنمای بالینی در حوزه سلامت انجام شد.

او درباره خدمات وزارت بهداشت در حوزه درمان ناباروری، بیان کرد: علاوه بر احداث مراکز جدید در بحث پوشش بیمه اتفاقات خوبی رخ داد ۹۰ درصد خدمات بخش دولتی و ۷۰ درصد بخش خصوصی تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت موضوع گردشگری سلامت، گفت: کشور ما بدون تردید قوی ترین حوزه سلامت منطقه را دارد و امروزه می‌بینید تعدادی از کشورهای همجوار به ایران می آیند. ۲۰۰ بیمارستان کشور مجوز گردشگری سلامت دارند.

او بیان کرد:  قرارداد خرید ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس هم بسته شده و تا پایان امسال سعی در ورود آن داریم و به این ترتیب ترابری بیماران باید ارتقا یابد.

وزیر بهداشت در ادامه به شهدای مدافع سلامت اشاره کرد و گفت: تعدادی از شهدای مدافع سلامت تعیین تکلیف نشدند که باید به سرعت وضعیت این عزیزان مشخص شود. همچنین ۶۷ هزار نفر از کارکنان نظام سلامت تبدیل وضعیت شدند که آمار قابل توجهی است.

وی افزود: کار خوب دیگری که انجام شد درباره بیماران صعب العلاج و نادر بود که وضعیت خیلی سختی داشتند. این بیماری‌ها هزینه‌های کمرشکن دارند که امسال مجلس ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای این امر به صندوق بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص داد. هفته قبل هیات دولت نیز این صندوق را تصویب کرد. حتی بنا داریم داروهای این عزیزان را به درب منزل آنها بفرستیم.

او درباره طرح دارویار، نیز گفت: در حوزه غذا و دارو کار انقلابی، طرح دارویار بود. ابتدای سال ۱۴۰۱ به ما می‌گفتند آزادسازی ارز ترجیحی را اجرا کنید و ۴ ماه طول کشید تا زیرساخت‌ها فراهم شود و ۹۴۰۰ قلم دارو را در ۱۶۰۰ کد ژنریک به صورت الکترونیک آوردند.در ادامه نیز بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها پرداخت شد.  برای اینکه احتکار رخ ندهد بودن اطلاع قبلی در ساعت ۱۲ شب ۲۳ تیر این کار اعلام شد و همه را به مراکز درمانی کشور دادیم. سیستم تی تک و HIS بیمارستانی با این طرح تقویت شد. این طرح بسیار موفق است. امروزه بالای ۹۰ درصد نسخه الکترونیک پیشرفت کرده است و با اجرای طرح دارویار نیز قیمت برخی داروها کمتر هم شد. هدف ما این است که شرکت‌های تولیدی علی‌رغم تامین نیاز داخلی کشور به داروها، به تولید برای صادرات نیز اقدام کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز