رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان:
۳۰ مدرسه سمپاد جدید در سطح کشور اضافه شده است/ نگرانی از کمبود تجهیزات و نبود ایمنی در برخی مدارس استعدادهای درخشان
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: سمپادی شدن یک انتخاب است؛ نه هر دانش آموزی که وارد سمپاد میشود لزوما نخبه و نابغه و بسیار باهوش است و نه هرکسی که وارد این مدارس نمیشود از سطح استعدادی پایینتری برخوردار است.
«الهام یاوری» رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفتوگو با خبرنگار ایلنا در مورد سنجش کیفیت دانشآموزان متقاضی ورود به مدارس سمپاد توضیح داد: سازمان، برنامههای متعددی برای سنجش کیفیت دانشآموزانی که وارد مدارس استعدادهای درخشان میشوند در نظر گرفته است تا وضعیت پذیرش مدارس به درستی سنجیده شده و میزان خطاهای احتمالی کنترل شود.
او تصریح کرد: بر اساس بررسیهایی که انجام دادهایم و مصاحبه علمی و سنجش انواع هوش، خطاهای مزبور خیلی زیاد نیستند و بر این اساس، تحلیلهای دقیق و معتبری انجام و ارائه شده است.
یاوری در ادامه با اشاره به اینکه تاکید همیشگی سمپاد این است که نه هر دانش آموزی که وارد سمپاد میشود لزوما نخبه و نابغه و بسیار باهوش است و نه هرکسی که وارد این مدارس نمیشود از سطح استعدادی پایینتری برخوردار است، توضیح داد: سمپادی شدن یک انتخاب است که ما با همه توان سعی میکنیم به دقیقترین شکل ممکن انجامش بدهیم، اما در عین حال میخواهیم بچههایی که به هردلیل وارد مدارس ما نمیشوند این امید را داشته باشند و امکانات خوبی در اختیار آنها قرار بگیرد تا بدانند شکوفایی استعداد برای آنها هم ممکن است. به هرحال، در کلیت جامعه هم که نگاه کنید، میبینید آدمهای موفق خیلی زیادی هستند که از مسیرهای دیگر موفقیت، جز سمپاد، به مراتب بالا رفته اند.
او افزود: من تاکید جدی دارم که این روحیه را در دانش آموزان خوبی که به هر دلیلی یا نخواستهاند یا نتوانستهاند به مدارس سمپاد وارد شوند یا حتی مدرسه سمپاد در منطقه آنها وجود نداشته ایجاد کنیم که عدم ورود به مدارس استعدادهای درخشان هیچ چیزی از توانایی آنها کم نمیکند و هیچ محدودیتی برای رشد حداکثری استعدادهای آن وجود ندارد.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مورد راه اندازی مدارس سمپاد در مناطقی که چنین مدارسی وجود ندارد و احتمال اجرای چنین طرحی در آینده نزدیک عنوان کرد: با رعایت کامل ماده ۳ فصل دوم آیین نامه استعدادهای درخشان، با احراز شرط وجود حداقل ۳۰۰۰ دانش آموز پایه ششم در محدوده پذیرش دانش آموز، پس از کنترل منابع انسانی دارای شایستگیهای حرفهای و دارا بودن فضا و تجهیزات آموزشی استاندارد، در سال جاری نزدیک به حدود ۲۰ مدرسه سمپاد در دوره اول و ۱۰ مدرسه سمپاد برای دوره دوم متوسطه به سرانه مدارس ما اضافه شده و اتفاقا این موضوع در شهرهای مختلفی هم اتفاق افتاده است. همانطور که عرض شد، نکته اساسی این است که استاندارد گشایش یک مدرسه در یک شهر مشروط به حضور سه هزار دانش آموز در پایه ششم است، اما برخی شهرستانهای ما اصلا این تعداد دانش آموز را ندارند و براساس استانداردهای بین المللی نمیتوانیم در این شهرها مدرسه سمپاد جدید تاسیس کنیم.
یاوری ضمن اشاره به اینکه اصولا ماموریت سمپاد برای شهرهای کوچک تعریف نشده، بیان کرد: ماموریت سمپاد بیشتر برای شهرهایی تعریف شده که تعداد دانش آموزانش به اندازهای است که اگر از بین دانش آموزان تعدادی را به عنوان استعداد درخشان جدا کنیم، بقیه بدنه دانش آموزی آسیب نمیبیند و در واقع میتوانیم شاهد حضور دانش آموزان خوب در بدنه کلی دانش آموزان آن منطقه باشیم. بنابراین ما اصرار داریم همچنان استاندارد جداسازی دو درصدی مدرسه سمپاد را حفظ کنیم.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مورد تجهیزاتی که مدارس سمپاد در مقایسه با دیگر مدارس دارند و کمبودهای این نوع مدارس توضیح داد: وقتی راجع به مدارس صحبت میکنیم، طیف وسیعی را در برمی گیرد؛ از لحاظ این امکانات در بین مدارس سمپاد، مدارس کم برخورداری هم وجود دارند که گاهی هیچ امکاناتی ندارند. ما مدارسی داریم که ساختمانشان در حال تخریب بوده و نگران دانش آموزانمان هستیم. از سوی دیگر مدارس استاندارد و خیلی موفقی هم داریم که امکانات و تجهیزات خوبی دارند؛ همینطور که در کلیت بدنه آموزش و پرورش هم به همین شکل، طیف وسیعی از مدارس وجود دارند. مهمترین تجهیزاتی که در این مدارس به طور خاص روی آن تاکید داریم آزمایشگاهها و کتابخانههاست؛ این دو فضا موجب رشد دانش آموزان میشود و به نظر میرسد در هر نوع مدرسهای به این فضاها نیاز است.
او در مورد وضعیت فعلی این دو فضا در مدارس سمپاد اظهار کرد: متاسفانه نمیتوانم بگویم وضعیت کتابخانهها و آزمایشگاهها در همه مدارس سمپاد خوب است. ما واقعا تلاش میکنیم و از خیرین عزیز از همینجا تقاضا داریم به ما یاری برسانند تا به سطح استاندارد مورد نظر برسیم.
یاوری در مورد لزوم تهیه آمارهای دقیق در مورد وضعیت فارغ التحصیلان سمپاد و میزان مهاجرت آنها توضیح داد: تنها آماری که به طور دقیق نداریم در خصوص فارغ التحصیلان ماست و درمورد آمارهای مربوط به دوران تحصیل بچهها و آمار درون مدرسهای، آمارها به صورت کاملا دقیق وجود دارد. دلیل اینکه ما آمار مربوط به پس از فارغ التحصیلی بچهها را نداریم این است که از دایره اختیارات ما بیرون است، ولی به هرحال ما به این آمار احتیاج پیدا میکنیم و به آن علاقه مندیم.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه هماهنگی برای رسیدن به آمارهای دانش آموزان سمپاد پس از پایان تحصیل از مدرسه کار دشواری است، گفت: ما این موضع را پیگیری میکنیم و رصدخانه آمار نخبگان به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان با همین هدف راه اندازی شده که میزان مهاجرت این افراد را تهیه کنند و آمارها را در اختیار همه قرار بدهند که در نوع خود اقدام جدیدی است.
او در آخر در مورد جزئیات بخشهای اساسنامه تازه تصویب شده باشگاه دانش پژوهان جوان نیز اینطور توضیح داد: این اساسنامه چند بخش عمده دارد که یک بخش، اهداف و چشم اندازی است که باشگاه برای آن تاسیس شده و اهدافی چند بعدی؛ با ابعاد تربیتی، پژوهشی، آموزشی و کارآفرینانه دارد.
یاوری ادامه داد: شبکهسازی در این اساسنامه مورد توجه قرار گرفته و قرار است که باشگاه حلقهای از فرایند شناسایی، هدایت و بهره برداری از استعدادهای کشور باشد. بخش دوم از بندهای اساسنامه باشگاه پژوهشگران جوان روی اختیارات قانونی این باشگاه برای برگزاری المپیادها، سازوکارها و نحوه انتخاب کمیتهها و حدود اختیارات هرکدام و فرایند برگزاری المپیادهای علمی متمرکز است.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: بخش سوم نیز روی مسئولیتهای غیرعلمی باشگاه که ما آن را مسئولیتهای تربیتی باشگاه دانش پژوهان جوان میدانیم متمرکز است با این هدف که دانش آموزان سمپادی در همه ابعاد رشد و پرورش داشته باشد.