اجرای طرح «همیار سمپاد» در مناطق محروم
سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در قالب طرح «همیار سمپاد» به دانشآموزان حاشیه شهرها، مناطق کمبرخوردار و روستایی مستعدی که دسترسی کامل به آموزش و یا محتوای آموزشی مناسب ندارند، خدمترسانی میکند.
به گزارش ایلنا، براساس اظهارات عباسعلی مظفری، مشاور و مدیر حوزه ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان پیرامون طرح «همیار سمپاد»، مجموعه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بخصوص مدارس سمپاد که مدارسی پیشرو در نظام تعلیم و تربیت هستند به عنوان وظیفه ذاتی؛ خدمترسانی به دانشآموزان حاشیه شهرها، مناطق کمبرخوردار و روستایی مستعدی که دسترسی کامل به آموزش و یا محتوای آموزشی مناسب ندارند را در اولویت قرار داده است.
بر این اساس خدمترسانی به دانشآموزان مناطق کمبرخوردار مستعدی که دسترسی کامل به امکانات و محتوای آموزشی مناسب ندارند؛ با استفاده از ظرفیتهای موجود انجام و برای رفع محرومیتهای آموزشی از طریق اجرای این طرح اقدام میشود.
این طرح با مشارکت و یاری مدیران مدارس، برای آموزش دانشآموزانی که بعضا دچار نواقص و کاستیهای علمی، آموزشی و پژوهشی هستند و در مدارس کمبرخوردار روستاها و حواشی شهرها درس میخوانند ارائه میشود.
ارائه کمکهای درسی و آموزشی به دانشآموزانی که دسترسی کامل به سامانه و محتوای آموزشی شبکههای اینترنتی آموزش و پرورش و… را نداشته باشند؛ بهرهمندی از توانمندیهای دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان استان برای کمک به سایر دانشآموزان با نظارت مدیران مدارس و تقویت حس مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس و همدلی مؤمنانه در دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان از جمله اهداف اجرای این طرح ذکر شده است.
قرار است دانش آموزان سمپادی در این طرح مشارکت کنند. تمرین آمادگی برای پذیرش مسئولیتهای اجتماعی در سطوح بالاتر، یادگیری همزمان و تمرین کاربست دانش و اطلاعات و دانش نظری، یاری و خدمترسانی به دانشآموزان مشتاق یادگیری بیشتر، سهیم شدن در موفقیتهای دیگران؛ آشنایی با مسائل و مشکلات دیگران و تلاش جهت رفع آن، دوستیابی و آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم مردم شهرهای مختلف کشور عزیزمان، مهرورزی، نوع دوستی و احساس سودمندی و داشتن حس خوب در همدلی و کمک به همنوعان، تقویت فن بیان، جرئتورزی و تقویت اعتماد به نفس، جبران زحمات و بخشی از هزینههایی که در طول سالهای تحصیل شده است و آشنایی با فنون معلمی از جمله فواید شرکت دانش آموزان در این طرح به شمار میرود.
ثبتنام دانشآموزان توانمند و علاقهمند به آموزش دیگر دانشآموزان
ثبتنام دانشآموزان توانمند و علاقهمند به آموزش دیگر دانشآموزان در مدارس استعدادهای درخشان با هماهنگی و دریافت رضایت از اولیاء آنان انجام خواهد شد.
شناسایی دانشآموزان مستعد و نیازمند حمایت آموزشی نیز به تفکیک جنسیت، پایه تحصیلی، شهرستان/ناحیه/منطقه محل سکونت توسط مناطق آموزشی و ارائه به رئیس اداراه استعدادهای درخشان به عنوان مسئول پیگیری صورت گرفته و تقسیمبندی دانشپذیران در بین مدارس متوسطه اول و دوم سمپاد و انتخاب دبیران تخصصی هر مدرسه جهت نظارت بر اجرای کار انجام میشود.
برقراری تماس تلفنی حداقل ۲ ساعت در هفته برای رفع اشکالات درسی
معرفی حداقل یک دانشآموز یادگیرنده به هر یک از دانشآموزان سمپاد یاد دهنده و برقراری تماس تلفنی حداقل دو ساعت در هفته برای پاسخگویی به سؤالات و رفع اشکالات درسی زیر نظر مدیر، معاونان و دبیران مدرسه مدنظر است.
همچنین جریانسازی فرهنگی و دعوت از داوطلبان، نهادها، سازمانها، خیرین و افراد علاقهمند جهت مشارکت در این اقدام و کمک به همنوعان و همچنین همکاری با دستگاهها و سازمانهای خدمترسان در مناطق کمبرخوردار، شناسایی اساتید، معلمان و دانشآموزان، بویژه فارغالتحصیلان و اولیاء توانمند و علاقمند به ارائه خدمات داوطلبانه، شناسایی حداقل یک مدرسه متناظر در هر منطقه توسط روسای ادارات سمپاد با توجه به لزوم تفکیک جنسیت مدارس در دو دوره اول و دوم متوسطه و خواهر خوانده و برادر خوانده داشتن مدارس سمپاد در این طرح مدنظر است.
آموزش مجازی از طریق سایت https://kelasgardi.com در جریان است و دانشآموزان میتوانند به صورت رایگان از محتوای آموزشی مدرسه و خدمات دیگر آن استفاده کنند.
راه اندازی دبیرخانه استانی از طریق رئیس سمپاد، و بهرهگیری از امکانات، تجربیات و توانایی علمی مدارس مشابه و استفاده از ظرفیت دبیرخانههای گروههای آموزشی، نظارت دقیق اولیاء دانشآموزان، استفاده از فرصت اوقات فراغت دانشآموزان در طول تابستان و در اولویت قراردادن همیار سمپاد در برنامههای تابستان جاری از جمله پیشنهادات جهت نیل به اهداف و سرعتبخشی به این اقدام ارزشمند، خداپسندانه، تاثیر گذار و تحولآفرین است.