رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی مطرح کرد:
توسعه کیفیتبخشی به پایشها و ارزیابیها درون نظام آموزش و پرورش
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش گفت: ارزیابی شاخصهای تحصیلی در نظام آموزش و پرورش برخط و به روز میشود.
به گزارش ایلنا، «محسن زارعی» رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش روز چهارشنبه در گردهمایی سراسری روسای سنجش و پایش کیفیت آموزشی کشور در شهرکرد افزود: پایش نظام آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه از سال ۹۶ آغاز شد و تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز تمام شاخصها بررسی و تعریف شده است.
او اظهار داشت: در نظام سنجش و پایش کیفیت آموزشی بعد از سنجش و رصد آموزشی وضعیت سیستم آموزشی ارزیابی میشود و ارزیابی نهایی در اختیار مدیران و تصمیمسازان قرار داده میشود تا برنامهریزی دقیق و منسجم در خصوص ارائه آموزش بهتر در مدارس اجرا شود.
زارعی افزود: تاکنون پایشها و ارزیابیهایی که انجام شده، ارائه اطلاعات به مدیران و مسئولان زمان بر بوده است و این مساله تاثیر چندانی بر تصمیم گیریهای جدید برای برنامهریزیها جدید نداشت و با اجرای طرح برخط و بهروزشدن ارزیابیها آمار و اطلاعات به صورت آنلاین در دسترس مدیران مدارس و آموزش و پرورش قرار داده میشود.
او با تاکید بر اینکه مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی کشور باید به مرکز تحول آموزش و پرورش تبدیل شود، افزود: در سند تحول بنیادین، سیاست و ماموریت این مرکز تشریح و تبیین شده است.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در بند ۱۳ بیانات مقام معظم رهبری در سند تحول بنیادین بر سیاستها و برنامههای این مرکز تاکید ویژه شده است، گفت: این مرکز به عنوان چشم نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت است که کار رصد و پایش نظام تعلیم و تربیت را انجام میدهد تا مراقبت از نظام آموزش و پرورش انجام شود که نظام تعلیم و تربیت از نظر شاخصها به انحراف کشیده نشود.
او بر توسعه کیفیتبخشی به پایشها و ارزیابیها درون نظام آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: باید نیروی انسانی تازه وارد به نظام آموزش و پرورش نیز مورد سنجش و ارزیابی شایستگی قرار گیرد تا از جذب نیروهای که صلاحیت و شایستگی و ویژگی شغلی معلمی را ندارند، جلوگیری شود.
به گفته وی، ارزیابی شایستگی معلمان برای اجرای طرح رتبهبندی معلمان در حال خدمت و معلمان جدید ورود ارزیابی شایستگی مدیران مدارس از وظایف مرکز سنجش است.
زارعی اظهار داشت: برای ارزیابی دانشآموزان نیز نباید به نمرات دانشآموزان در امتحانات متکی بود و باید سکوی استعدادیابی در بین دانشآموزان ایجاد شود تا تمام تحولات دانشآموزان از زمان بدو ورود به مدرسه تا زمان هدایت تحصیلی و خروج از مدرسه ارزیابی شود.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در راستای برگزاری این گردهمایی سراسری پنج جلسه قطبی با حضور روسای سنجش و پایش کیفیت کشور و در قالب موضوعات تخصصی برگزار شد تا ماموریتهای جدیدی که به این مرکز از سوی وزیر آموزش و پرورش ارائه شده است، تبیین شود.
افشین امیریان؛ مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز گفت: مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت به عنوان عزت و ناموس آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت است.
امیریان گفت: مرکز سنجش یک مرکز برای ارزیابی عملکرد نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش است تا ارزیابیهای به دست آمده در این مرکز باید با ظرافت و حساسیت باشد تا بتوان در خصوص برنامههای آتی نظام تعلیم و تربیت از این دادهها استفاده کرد.
گردهمایی سراسری روسای سنجش و پایش کیفیت آموزشی کشور به مدت ۲ روز با حضور روسای ادارات سنجش پایش کیفیت آموزشی سراسرکشور در شهرکرد در حال اجراست.