خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی مطرح کرد:

توسعه کیفیت‌بخشی به پایش‌ها و ارزیابی‌ها درون نظام آموزش و پرورش

توسعه کیفیت‌بخشی به پایش‌ها و ارزیابی‌ها درون نظام آموزش و پرورش
کد خبر : ۱۲۵۹۷۶۹

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش گفت:‌ ارزیابی شاخص‌های تحصیلی در نظام آموزش و پرورش برخط و به روز می‌شود.

به گزارش ایلنا، «محسن زارعی» رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش روز چهارشنبه در گردهمایی سراسری روسای سنجش و پایش کیفیت آموزشی کشور در شهرکرد افزود: پایش نظام آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه از سال ۹۶ آغاز شد و تا پایان سال ۱۴۰۰ نیز تمام شاخص‌ها بررسی و تعریف شده است. 

او اظهار داشت: در نظام سنجش و پایش کیفیت آموزشی بعد از سنجش و رصد آموزشی وضعیت سیستم آموزشی ارزیابی می‌شود و ارزیابی نهایی در اختیار مدیران و تصمیم‌سازان قرار داده می‌شود تا برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در خصوص ارائه آموزش بهتر در مدارس اجرا شود. 

زارعی افزود: تاکنون پایش‌ها و ارزیابی‌هایی که انجام شده، ارائه اطلاعات به مدیران و مسئولان زمان بر بوده است و این مساله تاثیر چندانی بر تصمیم گیری‌های جدید برای برنامه‌ریزی‌ها جدید نداشت و با اجرای طرح برخط و به‌روزشدن ارزیابی‌ها آمار و اطلاعات به صورت آنلاین در دسترس مدیران مدارس و آموزش و پرورش قرار داده می‌شود. 

او با تاکید بر اینکه مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی کشور باید به مرکز تحول آموزش و پرورش تبدیل شود، افزود: در سند تحول بنیادین، سیاست و ماموریت این مرکز تشریح و تبیین شده است. 

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در بند ۱۳ بیانات مقام معظم رهبری در سند تحول بنیادین بر سیاست‌ها و برنامه‌های این مرکز تاکید ویژه شده است، گفت: این مرکز به عنوان چشم نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت است که کار رصد و پایش نظام تعلیم و تربیت را انجام می‌دهد تا مراقبت از نظام آموزش و پرورش انجام شود که نظام تعلیم و تربیت از نظر شاخص‌ها به انحراف کشیده نشود. 

او بر توسعه کیفیت‌بخشی به پایش‌ها و ارزیابی‌ها درون نظام آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: باید نیروی انسانی تازه وارد به نظام آموزش و پرورش نیز مورد سنجش و ارزیابی شایستگی قرار گیرد تا از جذب نیروهای که صلاحیت و شایستگی و ویژگی شغلی معلمی را ندارند، جلوگیری شود. 

به گفته وی، ارزیابی شایستگی معلمان برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در حال خدمت و معلمان جدید ورود ارزیابی شایستگی مدیران مدارس از وظایف مرکز سنجش است. 

زارعی اظهار داشت: برای ارزیابی دانش‌آموزان نیز نباید به نمرات دانش‌آموزان در امتحانات متکی بود و باید سکوی استعدادیابی در بین دانش‌آموزان ایجاد شود تا تمام تحولات دانش‌آموزان از زمان بدو ورود به مدرسه تا زمان هدایت تحصیلی و خروج از مدرسه ارزیابی شود. 

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در راستای برگزاری این گردهمایی سراسری پنج جلسه قطبی با حضور روسای سنجش و پایش کیفیت کشور و در قالب موضوعات تخصصی برگزار شد تا ماموریت‌های جدیدی که به این مرکز از سوی وزیر آموزش و پرورش ارائه شده است، تبیین شود. 

افشین امیریان؛ مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز گفت: مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت به عنوان عزت و ناموس آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت است. 

امیریان گفت: مرکز سنجش یک مرکز برای ارزیابی عملکرد نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش است تا ارزیابی‌های به دست آمده در این مرکز باید با ظرافت و حساسیت باشد تا بتوان در خصوص برنامه‌های آتی نظام تعلیم و تربیت از این داده‌ها استفاده کرد. 

گردهمایی سراسری روسای سنجش و پایش کیفیت آموزشی کشور به مدت ۲ روز با حضور روسای ادارات سنجش پایش کیفیت آموزشی سراسرکشور در شهرکرد در حال اجراست.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز