وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد:
فعالیت پژوهشسراهای دانشآموزی به صورت مراکز دانشبنیان
وزیر آموزش و پرورش در بازدید از معاونت آموزش متوسطه در نشست با مدیران و کارکنان این معاونت بر فعالیت پژوهشسراهای دانش آموزی به صورت مراکز دانش بنیان تاکید کرد.
به گزارش ایلنا از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در نشست با مدیران و کارکنان معاونت آموزش متوسطه که در ساختمان شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: در راستای سیاستهای دولت سیزدهم، برای مردمی کردن آموزش و پرورش باید بیشازپیش تلاش کنیم.
وی افزود: مهمترین کار در حوزه فنی و حرفهای، شبکهسازی است تا شبکهها در راستای اهداف این حوزه قدم بردارند، البته دانش آموزان و معلمان بخشی از این شبکه خواهند بود. شبکههای دانش آموزان باید در حوزههای مختلف ایجاد شود و قطعاً شبکهسازی موجب موفقیت در اجرای طرح خواهد شد.
وی بر تقویت روحیه امیدواری در معلمان تأکید و ادامه داد: شبکههای غیررسمی در مقایسه با شبکههای رسمی کارایی بیشتری دارند و امروزه دنیا به این سمت حرکت میکند. طرح خواهرخواندگی هم نوعی از شبکهسازی موفق است. همچنین شبکه اولیای دانشآموز در فرآیند تعلیم و تربیت مهم و مؤثر است.
وی با تأکید بر نقش گروههای آموزشی در افزایش کیفیت کارآموزشی معلمان و دانشافزایی اظهار کرد: گروههای آموزشی یکی از مجموعههایی است که در حوزههای مختلف میتواند حضورداشته باشد و باید از گروههای آموزشی بهعنوان ارزیابان حرفهای در تعیین صلاحیتهای حرفهای معلمان استفاده کرد.
وی با اشاره به اهمیت پژوهشسراهای دانشآموزی گفت: شبکه پژوهشسراها بهعنوان مراکز دانشبنیان باید فعالیت کنند، راهاندازی مجتمعهای روستایی نیز مورد خوبی است که باید پیگیری شود.
نوری افزود: پیوست فرهنگی برای اجرایی کردن طرحها و برنامهها امری ضروری است، بنابراین معاونت آموزشی باید با همکاری معاونت پرورشی در این زمینه اقدام کند. شبکهسازی مهمترین کاری است که میتواند به اجرای طرحها به این معاونت کمک کند، لذا استفاده از ظرفیت اجتماعی شرکتهایی که نیرو برای آن تربیت میکنید از راهکارهای مؤثر است.
معاون آموزش متوسطه نیز در این دیدار گفت: رویکرد مهارتآموزی و کارآفرینی، مهمترین رویکرد این معاونت است، لذا در این راستا فعالیتهایی را در قالب عدالت آموزشی و تربیتی و کیفیتبخشی به آموزشها را در دستور کار قرار دادهایم.
وی افزود: آزمونهای مدارس نمونه دولتی را با رویکرد عدالت آموزشی برگزار کردیم و سهمیه قابلتوجهی را به روستاها و مناطق محروم تخصیص دادیم.
محمدمهدی کاظمی ادامه داد: در سال جاری بیش از ۲۳ هزار دانشآموز جامانده از تحصیل را تحت پوشش قراردادیم.
معاون آموزش متوسطه از تلاش برای کیفیتبخشی به علوم انسانی خبر داد و افزود: در راستای توسعه آموزشهای فنی و حرفهای، تفاهمنامههایی با برخی دستگاهها منعقد شده است.
شایانذکر است، قبل از این دیدار وزیر آموزش و پرورش از حوزه مختلف معاونت آموزش متوسطه بازدید و از نزدیک با تعدادی از کارکنان در خصوص برنامهها گفتوگو کرد.