خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور دانشجویان:

شخصیت‌های علمی در کشورهای اسلامی توسط سیستم اطلاعاتی و امنیتی بلوک غرب ترور می‌شوند

شخصیت‌های علمی در کشورهای اسلامی توسط سیستم اطلاعاتی و امنیتی بلوک غرب ترور می‌شوند
کد خبر : ۱۲۵۵۸۵۰

معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: دانش آموختگان بین الملل، جا دارد بی‌وقفه تلاش کنند تا بار دیگر جهان اسلام در تولید علم و دانش سرآمد دنیا باشد و به جایگاه واقعی خود برسد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در مراسم اختتامیه دانش آموختگان بین الملل که در تالار رودکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان مطلب فوق اظهار داشت: شما دانش آموختگان تنها یک فارغ التحصیل و یا پژوهشگر نیستید و نقش و رسالت مهمی در جهان اسلام دارید و آن احیأگری علم و مرجعیت علمی در جهان مبتنی بر اسلام ناب محمدی است. 

وی به انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر عقلانیت و دین خواهی بود و با گذشت ۴۴ سال از انقلاب، امروز این کشور توانسته است عقلانیت و دین خواهی بر اساس نگاه پیامبر گرامی اسلام «ص» را به منصه‌ ظهور برساند. 

داداش‌پور در ادامه عامل اصلی تحول علمی در ایران پس از انقلاب اسلامی را اولویت قرار دادن جنبش نرم‌افزاری در تولید علم و دست‌یابی به مرجعیت علمی در جهان دانست و بیان کرد: در پیش از انقلاب تنها ۱۵ دانشگاه در ایران وجود داشت و متمرکز در تهران و کلانشهرها بود با ۱۵۰ هزار دانشجو، که این رقم پس از ۴۴ سال به بیش از ۲۶۰۰ دانشگاه و بیش از سه میلیون و دویست هزار دانشجو که حدود ۴ درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. 

وی افزود: از تعداد ۳۷۱ مقاله جهانی در پیش از انقلاب اسلامی که ۸ دهم درصد را تشکیل می‌داد و در رتبه ۵۴ دنیا بودیم، امروز به برکت این انقلاب به رهبری امام خمینی، این نسبت به ۲ و ۱۶ دهم درصد از تولید علم جهان رسیده ایران است و جز ۱۵ کشور برتر دنیا در تولید علم هستیم و در میان ۲۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا نام بیش از ۵۰ دانشگاه ایرانی به چشم می‌خورد و در سال ۲۰۲۰ ایران دومین بالاترین رشد علمی دنیا را بدست آورد و این روند پر شتاب با همت نخبگان دانشگاهی ادامه دارد. 

وی تصریح کرد: کشور ایران با توجه به چشم‌انداز روشن تعریف شده از سوی رهبر حکیم انقلاب ترسیم فرموده: «باید به گونه‌ای عمل کنیم که در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به منبع جهانی تولید علم شویم، همانگونه که در برهه‌هایی از تاریخ، ایرانیان بر قله‌های دانش جهانی قرار داشتند و کتاب‌های دانشمندان ایران در دانشگاه‌های غرب و شرق مورد تدریس و استناد اهل علم و دانش قرار می‌گرفت». 

داداش‌پور با اشاره به اینکه از کل تولید علم در جهان تنها ۵ درصد به کشورهای اسلامی اختصاص دارد، افزود: این وضعیت ناخوشایند درحالی است که جمعیت کشورهای اسلامی حدود ۲۰ درصد کل دنیا است و این کشورها ۴برابر کمتر اندازه جمعیت خود به تولید دانش می‌پردازند و در جهان اثرگذاری زیادی ندارند که غم‌انگیز است. 

وی گفت: سهم اختراعات جهان اسلام نیز یک و ۶ دهم درصد است که این موضوع از وضعیت تولیدات علمی بدتر است زیرا نشان دهنده آن است که عدد کم تولیدات علمی نیز قابلیت تبدیل به فناوری و طبعا ثروت را پیدا نکرده است. همچنین سهم جهان اسلام از هزینه‌های تحقیقاتی تنها ۲ و چهار دهم درصد است که نشان می‌دهد در این کشورها اراده‌ای برای تغییر این وضعیت وجود ندارد. 

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: با این تفاسیر فاصله ما از آنچه که هستیم و آنچه که باید باشیم بسیار زیاد است. بنابراین باید همه با هم تلاش کنیم تا این اوضاع تغییر یابد. 

وی تصریح کرد: ترور شخصیت‌های علمی در کشورهای اسلامی نشان از آن دارد که حتی اگر یک دانشمند بتواند علم را در جهان به چالش بکشد و برتری خود را بر جهانیان به اثبات رساند، توسط سیستم اطلاعاتی و امنیتی بلوک غرب ترور می‌شود تا همچنان زمینه سلطه علمی را فراهم کنند و کشورهای اسلامی نتوانند جایگاه خود را بازیابند. 

او ادامه داد: ما باید برای احیای روند علمی تلاش کنیم و به سمت یکپارچگی جهان اسلام و کشورهای اسلامی حرکت کنیم. شما فارغ التحصیلان وظیفه دارید در این راستا گام بردارید و علم خود را در بین کشورها رواج دهید تا بتوانیم از این روند رو به زوالی که کشورهای اسلامی با آن روبه رو هستند نجات یابیم. 

داداش‌پور در پایان خاطرنشان کرد: یکپارچگی جهان اسلام ضرورت است امیدوار هستم آن روز برسد و ما احیاگر اسلام ناب در دوران پرچالش کنونی باشیم و تولید علم در خدمت رفاه، معنویت و کمال گرایی میان کشورهای اسلامی قرار گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز