خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی شهرستان‌های استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

طراحی اتاق فرار برای آشنایی دانش‌آموزان با مضرات دخانیات/ برگزاری برنامه‌های تابستانی در دو اردوگاه در استان تهران

طراحی اتاق فرار برای آشنایی دانش‌آموزان با مضرات دخانیات/ برگزاری برنامه‌های تابستانی در دو اردوگاه در استان تهران
کد خبر : ۱۲۵۲۸۹۹

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی شهرستان‌های استان تهران با بیان اینکه امسال دو اتاق فرار طراحی می‌کنیم که موضوعش پیشگیری از اعتیاد است، گفت: دانش آموزان در این اتاق فرار طی یک سناریو و فرآیند بازی به مضررات مواد مخدر پی می‌برند.

«سعید دهنوئی» سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌های تابستانی این معاونت در پایتخت گفت: ما در خصوص برنامه‌های تابستان در دو سطح برنامه هایمان را برگزار می‌کنیم؛ یک سطح برنامه‌های استانی و متمرکزی است که در سراسر استان برای همه دانش آموزان استان تهران برگزار می‌شود. بخش دیگری هم در مناطق اتفاق می‌افتد.

او افزود: در استان، سفرهای تربیتی یک روزه یا اردوهای یک روزه‌ای داریم که در دو اردوگاه شهید محمد منتظری در شهریار و شهید مصطفی خمینی در دماوند با محوریت بازی‌های گروهی برگزار می‌شود. دانش آموازن در شرایط کرونا تجربه مدرسه رفتن و در جمع بودن را نداشتند و تابستان آغازی برای مهرماه سال جاری و دو سال دوری از مدرسه است. بنابراین نیاز است در بحث بازی‌های گروهی و حضور جمعی بچه‌ها فکری کنیم و مقدماتی فراهم شود و از این جهت بود که اردوها طراحی شد و بازی‌های گروهی که در شهرستان‌های تهران هم امکان اجرا را داشته باشند را منتخب کردیم و در اردوگاه شهید منتظری و مصطفی خمینی انجام می‌شوند. 

دهنوئی با بیان اینکه بازی‌هایی که برای بچه‌ها در نظر گرفته‌اند، گروهی هستند، عنوان کرد: بازی‌های مثل درجستجوی گنج، توپ بزرگ، پنتا و… همه بازی‌های گروهی و بزرگی هستند که برای بچه‌ها جذابیت دارد و بازی هایی جدید هم هستند. بچه‌ها یک روز را برای آمدن به اردوگاه در نظر می‌گیرند و یک روز با هم به این بازی‌های گروهی می‌پردازند. 

او در مورد فعالیت‌های معاونت پرورشی در حوزه کتاب و کتابخانه نیز اظهار کرد: ما یک سبد کتاب را برای دانش آموزان مختلف، با جنسیت‌های متفاوت و سطوح گوناگون انتخاب کرده ایم. دانش آموزان هر کتابی را که می‌خواهند، انتخاب می‌کنند و نقد خودشان را بر آن کتاب در قالب نوشته یا کلیپی برای ما می‌فرستند. سعی ما این است که با توجه به حضور بچه‌ها در فضاهای مجازی، با کمک نرم افزارهای موجود و مرتبط با کتاب و کتابخوانی، تعاملی با آنها داشته باشیم و بچه‌ها بتوانند از کتاب‌ها هم به صورت فیزیکی هم به صورت کتاب الکترونیکی استفاده کنند تا امر کتابخوانی گسترش بیشتری داشته باشد. به این علت که امروز مطالعه بچه‌ها در فضای مجازی خیلی بیشتر از فضای حضوری و فیزیکی است. 

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در ادامه گفت: ما برنامه‌ای هم تحت عنوان «قرار و مدار» داریم که برای تقویت و توانمندسازی هرچه بیشتر مربیان پرورشی جوان ماست. این دوره هم آموزش کارگاهی و استادمحور است هم به صورت عملی و مربی‌ها همراه با دانش آموزانشان می‌آیند و در روز عید غدیر فضایی را در بوستان ولایت تهران در نظر گرفته‌ایم و در این عید در فضای درنظر گرفته شده، یک روز را با هم سپری می‌کنند. 

دهنوئی با تاکید به اینکه در بحث برنامه‌های پرورشی و فرهنگی رویکرد متفاوتی را در نظر دارند، توضیح داد: در سطح منطقه‌ای ما یک رویکردی داریم که مدل بخشنامه‌ای، تجویزی و تمرکزی که تا به حال وجود داشته تغییر کند و برنامه ریزی‌ها به سمت منطقه و مدرسه برود. ما مدتی قبل رویدادی را طراحی و اجرا کردیم به اسم رویداد «پیشخوان» که رویداد مسئله شناسی، ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی ویژه معاونین پرورشی شهرستان‌های استان تهران بود و برگزار هم شد. معاونین مناطق به این رویداد آمدند و ما تسهیلگرانی را هم داشتیم که در حوزه کتاب، اردو، قرآن و… فعالیت می کردند. در این رویداد در حوزه‌های مختلف پرورشی و فرهنگی، بوم‌هایی طراحی شده که در این بوم‌ها خلاقیت‌ معاونین به روز و شکوفا می‌شد. افراد شرکت کننده مخاطبان را دسته‌بندی کردند و ویژگی‌ها و ظرفیت‌های شهر و منطقه را مورد بررسی قرار دادند و روی بوم ها تصویر کردند تا ببینند چه قالب‌هایی را می‌توانند استفاده کنند تا انتقال برنامه‌های پرورشی به بهترین شکل صورت بگیرد. 

او ادامه داد: شرکت کنندگان در این رویداد همراه با افراد تسهیلگر نهایتا به برنامه‌هایی رسیدند که در منطقه خود بتوانند اجرا کنند و قرار شد ما برای اجرای این برنامه‌ها آن‌ها را حمایت کنیم ضمن اینکه در کنار همه این برنامه‌ها بحث پایگاه‌های تابستانی و کلاس‌هایی که در مدرسه به عنوان پایگاه قرار است برگزار شود، هم وجود دارد. انواع کلاس‌های مختلف از جمله فرهنگی، هنری، ورزشی و… در این کلاس‌ها برگزار خواهد شد. کانون‌های فرهنگی و تربیتی و دارالقرآن‌ها هم برای دانش آموزان استان برنامه‌هایی دارد که علاقه مندان در این کانون‌ها هم شرکت می‌کنند. 

دهنوئی در مورد رسیدگی به جمعیت مهاجر در شهر تهران و دانش آموزان این خانواده‌ها و برنامه‌های پرورشی و فرهنگی برای آن‌ها توضیح داد: با توجه به روند رو به رشد جمعیت مهاجر ما خیلی با آن‌ها درگیر هستیم ولی برنامه ویژه‌ای برای آن‌ها نداریم. در واقع همین برنامه‌هایی که برای دانش آموزان خودمان طراحی کرده‌ایم، شامل حال آن‌ها هم می‌شوند و می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند. در واقع ما تفکیک نداریم و به لحاظ تربیتی هم این کار درست نیست که این دانش آموزان اتباع را جدا کنیم و در مدارس هم با هم درس می‌خوانند و محدودیتی ندارند. 

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در مورد دانش آموزان آسیب دیده و فعالیت مراکز مشاوره معاونت پرورشی یادآور شد: مراکز مشاوره درجه یک ما در سطح استان در ایام تابستان فعال هستند و در سه منطقه اسلامشهر، پاکدشت و ورامین قرار دارند. منتها ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی یک رویکردی داریم و براساس آن، به جای اینکه رویکردمان پیشگیرانه باشد، رویکرد فعالانه داریم. امسال ما دو اتاق فرار طراحی می‌کنیم که موضوعش پیشگیری از اعتیاد است. دانش آموزان در این اتاق فرار طی یک سناریو و فرایند بازی به مضررات مواد مخدر پی می‌برند. دخانیات یکی از بیشترین فراوانی‌ها را در آسیب‌های اجتماعی دارد و بچه‌ها طی فرایند و بازی به این مسئله پی می‌برند و به جای اینکه به آن‌ها بگوییم سیگار بد است، طی بازی بچه‌ها متوجه می‌شوند دخانیات مضر است و با بازی این موضوع را درک می‌کنند. به همین منظور دو اتاق فرار یکی در اردوگاه شهید منتظری و یکی در منطقه پیشوا در حال تاسیس هستند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز