از سوی وزیر آموزش و پرورش صورت گرفت؛
تشریح آخرین جزییات رتبهبندی معلمان پس از ابلاغ آییننامه اجرایی
وزیر آموزش و پرورش به تشریح آخرین جزئیات رتبهبندی معلمان پس از ابلاغ آییننامه اجرایی آن پرداخت.
به گزارش ایلنا، یوسف نوری با اشاره به ابلاغ آییننامه رتبهبندی معلمان از سوی دولت به وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: شیوهنامه رتبهبندی فرهنگیان از قبل تهیه شده است که این شیوهنامه پس از هماهنگی با سازمان برنامهوبودجه و امور اداری و استخدامی بهزودی ابلاغ خواهد شد.
رتبهبندی معلمان شروع چرخش نظام تعلیم و تربیت تک ساحتی به نظام چند ساحتی خواهد بود
وی گفت: یکی از راهکارهای ارتقاء نظام تعلیم و تربیت که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است، افزایش صلاحیتهای حرفهای و عمومی معلمان از طریق رتبهبندی معلمان است و در حال حاضر یکی از اهداف این سند محقق شده است. رتبهبندی معلمان در قانون برنامه ششم توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورآمده و بر اجرای آن تأکید شده است که در سالهای گذشته قدمهایی برای رتبهبندی معلمان برداشته شد، اما درواقع افزایش حقوق و مزایا بود و به آن معنایی که در ماده ۱قانون رتبهبندی فرهنگیان نوشته شده است، نبوده است.
دولت سیزدهم از ابتدا درصدد اجرای رتبهبندی معلمان بود
نوری گفت: با شروع دولت سیزدهم، رئیسجمهور در جمع فرهنگیان با صراحت بیان کردند که قانون رتبهبندی معلمان را تصریح و اجرایی خواهیم کرد، لذا دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، ۲۵هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی معلمان اعتبار در نظر گرفت که در مجلس این مبلغ به ۳۸هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در سالهای گذشته ۲۰هزار میلیارد تومان برای اجرای سهساله رتبهبندی در نظر گرفته شده بود، درحالیکه در دولت سیزدهم برای ۱۸ماه ۳۸هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی معلمان در نظر گرفته شده است.
چه تعدادکارکنان آموزش و پرورش شامل رتبهبندی میشوند؟
عضو کابینه دولت ایران قوی اظهار کرد: ۸۰۰هزار نفر از نیروهای آموزش و پرورش شامل قانون رتبهبندی معلمان میشوند و در حال حاضر اختلاف ماهوی بین آییننامه پیشنهادی و آییننامه ابلاغی وجود ندارد.
وی در مورد معلمانی که مشمول رتبه بندی نمیشوند، اظهار کرد: معلمانی که در مرخصی هستند یا در دستگاه دیگری بهجز آموزش و پرورش در مأموریت و در حال خدمت هستند و نیروهای مازاد مشمول رتبهبندی نخواهند شد. البته به دلیل کمبود معلم درآموزش و پرورش، هیچ نیروی مازادی نخواهیم داشت که شامل رتبهبندی نشود.
کادر اداری در صورت تغییر پست به آموزشی، مشمول رتبهبندی خواهد شد
عضو کابینه دولت مردمی در مورد نیروهای اداری که مشمول رتبهبندی نمیشوند، اظهار کرد: تعدادی از معلمان به دلیل کمبود نیروی اداری، به ادارات آمدند که این معلمان شامل رتبهبندی میشوند، اما کارمندانی که از ابتدا به صورت کادر اداری جذبشدهاند و عنوان شغلی آنها پست اداری است، شامل رتبهبندی نمیشوند و این افراد درصورتیکه به مدرسه بازگردند و آموزشی شوند، رتبهبندی به آنها تعلق خواهد گرفت.
نوری گفت: اگر معلمان در دو دوره ارزیابی نتوانند رتبهای کسب نمایند نمیتوانند بهعنوان معلم مشغول به کار شوند و باید به ادارات بازگردند، لذا معلمان باید همواره برای توسعه صلاحیتهای حرفهای معلمی خود تلاش کنند و شایستگیهای عمومی خود را ارتقا ببخشند.
نگرانیهای معلمان در مورد آییننامه رتبهبندی، در شیوهنامه لحاظ شده
وزیر آموزش و پرورش در مورد برخی انتقاداتی که درباره آییننامه اجرایی رتبهبندی شده است، اظهار کرد: این انتقادات در شیوهنامه لحاظ خواهد شد، زیرا در آییننامه کلیاتی بیان شده است، شیوهنامه به سمت مدرکگرایی و مقاله گرایی نرفته است، بلکه به دنبال صلاحیتهای حرفهای معلمان بوده است و رتبهبندی شروع چرخش نظام تعلیم و تربیت تک ساحتی به نظام چند ساحتی خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: چنانچه معلمی نتواند کف امتیازات جدول رتبهبندی را بیاورد و احراز رتبه نشود، به مدت ۱سال رتبه ۱به وی تعلق خواهد گرفت تا در این مدت بتواند رتبه خود را کسب نماید.
شرط تبدیل وضعیت نیروهای جدیدالاستخدام کسب رتبه مربی است
وزیر آموزشوپرورش در گفتگو با برنامه صفحه اول شبکه خبر درباره تبدیل وضعیت معلمان جدیدالاستخدام نیز گفت: معلمان جدیدالاستخدام تبدیل وضعیتشان مشروط به کسب رتبه «مربی» است و اگر بعد از دو دوره ارزیابی، رتبه مربی را کسب کنند، تبدیل وضعیت میشوند. البته این معلمان در جریان رتبهبندی قرار میگیرند.
وی بابیان اینکه امکان دریافت و ثبت اعتراضات به آرا هیاتهای ممیزه وجود دارد، گفت: اگر تخلفی از سوی ارزیابیشوندگان و ارزیابیکنندگان رخداده باشد، در آییننامه به محرومیتهای آنها اشاره شده است تا همه بهطور دقیق به تکالیف خود عمل کنند.
اعضای هیئتهای ممیزه طوری مشخصشدهاند تا از اعمال سلیقه جلوگیری شود
وی در مورد نحوه فرایند انتخاب اعضای هیئتهای ممیزه گفت: در قانون رتبهبندی معلمان فرایندی برای اعتراض به رتبهها مشخصشده و قوانینی برای تخلف در احراز رتبهها هم دیده شده است. در قانون، هیئتهای ممیزه پیشبینی شده است که شامل کارکنان اداری، صاحبنظران و اعضای دانشگاه هستند و وجود این افراد باعث میشود تا از اعمال سلیقه جلوگیری شود. هیئتهای ممیزه از گروههای مختلفی تشکیل شده است و باعث میشود تا کمترین اعتراض را نسبت به هیئتهای ممیزه داشته باشیم و از اعمال سلیقه جلوگیری خواهد شد.
بررسی امتیازات استاد معلم در هیئت ممیزه مرکزی
وی ادامه داد: هیئتهای ممیزه لایهبندی شده است و بهعنوانمثال امتیاز رتبهای چون استاد معلم در هیئت ممیزه مرکزی بررسی میشود و رتبه دانشیار معلم باید در هیئت ممیزه مرکزی تأیید شود. آییننامه طوری دیده شده که کمترین اعتراض را داشته باشیم.
عضو کابینه دولت مردمی در مورد نحوه پرداخت رتبهبندی معلمان اظهار کرد: رتبهبندی معلمان از تاریخ سیویکم شهریور۱۴۰۰در احکام کارگزینی معلمان اعمال خواهد شد و ۳۸هزار میلیارد تومان برای آن بودجه اختصاص داده شده است و در زمان اجرا بخشی از مبالغ آن بهصورت اسناد دیون خواهد شد و پرداختهای آن از سوی دولت و با توجه به مقتضیات دولت صورت خواهد گرفت.
آثار رتبهبندی معلمان بر نظام تعلیم و تربیت باید هر دو سال یکبار ارزیابی شود
عضو کابینه دولت ایران قوی در مورد آثار اجرای رتبهبندی اظهار کرد: نظام رتبهبندی چرخشهای خوبی را ایجاد خواهد کرد که یکی از آن چرخهها، فعال کردن دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری دورههای ضمن خدمت و افزایش صلاحیتهای معلمی و شرکت در هیئتهای ممیزه خواهد. بر اساس رتبهبندی، معلمان بهصورت مداوم ارزیابی خواهند شد، لذا دورههایی برای معلمان باید گذاشته شود تا صلاحیتهای معلمی آنان افزایش یابد و در کلاسهای درس با آمادگی کامل حضور پیدا نمایند، لذا معلمان را دائماً بهصورت یادگرفتن و یاددادن خواهیم دید.
وزیر آموزش و پرورش در مورد چرخه اثرگذاری رتبهبندی گفت: دو سال پس از اجرای قانون رتبهبندی باید گزارشی از اجرای رتبهبندی فرهنگیان و نظام تعلیم و تربیت ارائه نماییم و تغییراتی که در نظام تعلیم تربیت پس از اجرای رتبهبندی صورت گرفته است را بررسی کنیم و براساس این گزارش، تغییراتی که این آییننامه برای افزایش کیفیت نیاز دارد، به هیئت دولت ارائه شود.
وقت گذاشته شده روی آییننامه اجرایی رتبهبندی کمنظیر است
نوری بابیان این که این انتظار وجود داشت که رتبهبندی سریعتر اجرا شود گفت: رتبه بندی باید هم سریع و هم دقیق اجرا شود. ما به نظرات احترام میگذاریم، اما موارد اینچنینی زمانبر هستند. بهعنوان مثال قانون نظام پرداخت هماهنگ سال ۸۶تصویب شد، اما سال ۸۸اجرا شد، دولت رتبهبندی را بعد از شش ماه اجرایی کرد و بودجه آنهم تأمین شد؛ لذا باید بتوانیم به اهداف مدنظر برسیم. آییننامه اجرایی رتبهبندی 26 بار ویرایش ۲۶شد و مورد بحث و بررسی دقیق قرار گرفت و روی آییننامههای قوانین دیگر به این اندازه ندیدهام که کار شده باشد.
ثبتنام دانش آموزان در محدوده منزل از درخواستهای والدین و اهداف آموزش و پرورش است
نوری در مورد ثبتنام دانش آموزان اظهار کرد: ارائه مدارک هویتی از سوی والدین به مدارس تنها برای پایه اول ابتدایی مورد نیاز است و در سایر پایهها نیازی به ارائه مدرک نیست.
وی بابیان اینکه در این سالها، اقبال مردم بهسوی مدارس دولتی زیاد شده است، گفت: در برخی مناطق شهر تهران مدرسه کم داریم، لذا باید برخی از املاک آموزش و پرورش برای تبدیل به مدرسه دولتی بازگردانده شود. ثبتنام دانش آموزان باید در محدوده محل سکونت آنان صورت بگیرد که این مورد از درخواستهای خانوادهها و اهداف آموزش و پرورش هم می باشد.
اختصاص 9 هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژههای مدرسهسازی در سفرهای رئیسجمهور به استانها
عضو کابینه دولت سیزدهم بابیان اقدامات آموزش و پرورش در حوزه مدرسهسازی اظهار کرد: دولت در سفرهای استانی کمکهای بسیار خوبی برای ساخت مدرسه اختصاص داده است و تاکنون ۹هزار میلیارد تومان بهصورت مستقیم برای تکمیل مدارس نیمهتمام و سایر اماکن آموزش و پرورش اختصاص داده شده است که حدود سه برابر بودجه سال جاری ساخت مدارس در کشور است. همچنین خیرین مدرسهساز در سال ۱۴۰۱قول دادند که دو برابر سال گذشته برای ساخت مدارس اختصاص دهند