وزیر آموزش و پرورش:
باید با دانشآموز به نماز جماعت در مساجد و محلات برویم
وزیر آموزش و پرورش با تاکید برایجاد و تقویت زمینه و فضای شکوفایی خلاقیت در مدارس گفت: محیط یادگیری و فضای تربیتی مدارس باید با رویکرد دانشبنیان باشد، یعنی علاوه بر بهرهگیری از آخرین دستاوردهای علمی و روز دنیا، باید صفر تا صد دانش بومی در امور تربیتی پیاده شود.
به گزارش ایلنا، یوسف نوری در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی و روسای ادارات امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداراتکل آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به عنوان نقشه راه فعالیتهای تربیتی است.
او با اشاره به عوامل تربیتی و روانشناختی موثر بر ساختار مراکز تربیتی، اظهار کرد: محیط یادگیری و فضای تربیتی مدارس باید با رویکرد دانشبنیان باشد، یعنی علاوه بر بهرهگیری از آخرین دستاوردهای علمی و روز دنیا، باید صفر تا صد دانش بومی در امور تربیتی پیاده شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: باید فضا را به گونهای تدارک دید که تمام اجزای محیط هم تربیتی دانش بنیان شده و در تحقق سطوح مختلف یادگیری و شکوفایی، خلاقیتها و استعدادها نقش حیاتی ایفا کند.
نوری تاکید کرد: رهبر انقلاب بهدرستی تشخیص دادند و ما باید در همین راستا حرکت کنیم. ایشان با نامگذاری سال ۱۴۰۱ مسیر را به ما نشان دادند. فعالیت دانشبنیان، بهبود شرایط تولید و اشتغال را به دنبال خود دارد و اگر چرخه تولید و اشتغال در حرکت باشد امور تربیتی هم با پیشرفت همراه خواهد بود.
او یادآور شد: بارها تاکید داشتم که آموزش و پرورش محور شعار سال است و تحولات بر مبنای دانش بنیان، راهبرد افزایش تولید و اشتغال است. البته لازمه آن همراهی بخشهای مختلف است و شما نیز به عنوان مربیان تربیتی امروز نقشهراه دارید و سند تحول بنیادین راه را به شما نشان میدهد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت تشویق دانشآموزان به پیگیری موضوعات دانشبنیان گفت: همراه دانشآموزان بروید و از دستاوردهای دانشبنیان بازدید کنید و از آنها بخواهید که در مدارس با ایجاد خانههای خلاق جهادی، دانش را در دل جامعه نهادینه کنند.
نوری تاکید کرد: باید نیازها و سلایق دانشآموزان را در همه امور لحاظ کنیم. به نظرم امور را باید به خود دانشآموزان بسپاریم و این مشارکت، کارگشا است. ما یک زمانی کمبود مربی داشتیم اما اکنون اتحادیه انجمنهای اسلامی و فعالان سازمان بسیج دانشآموزی خودشان مربیان تربیتی هستند. بنابراین کار را به دانشآموزان محول کنید و تنها از دور نظارت داشته باشید.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امورتربیتی برای تحقق اهداف گام دوم انقلاب باید برنامههای جدیدی داشته باشد و لازمه این امر توانمندسازی مربیان تربیتی است. بنابراین امورتربیتی باید فراتر از مدرسه عمل کند و در برنامههایش از کارهای کلیشهای بپرهیزد.
او در ادامه اظهار داشت: باید زمینه و فضای شکوفایی خلاقیت در مدارس ایجاد شود؛ باید دانشآموز را از فضای صرف مدرسه خارج کنیم و حتما با او به نماز جماعت در محلات و مساجد برویم. به تعبیر شهید مطهری باید حرکت کنیم و آنچنان کار کنیم که دانشآموز به عنوان پژوهشگر تربیتی، و مربی ما به عنوان یاریگر در کنار هم، شاخصهای علمی و عملی کشور را بر پایه امور تربیتی و در راستای سند تحول بنیادین ارتقا دهند.
نوری با اشاره به در پیش بودن ایام محرم و صفر، تصریح کرد: هیئتهای دانشآموزی برای اجرای برنامههای ویژه ایام سوگواری محرم از هماکنون آماده شوند و گروههای سرود باید بیش از پیش اجرا داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش فعالیت در حوزه تربیتی را دشوار اما ممکن توصیف و اظهار کرد: مربیان امور تربیتی در خط مقدم فعالیتهای فرهنگی قرار دادند و مسولیتشان بسیار سنگین است.