رئیس سازمان دانش آموزان استثنایی مطرح کرد:
۱۵۵ مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی در دست احداث است
رئیس سازمان دانش آموزان استثنایی گفت: حدود ۱۵۵ مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی را در حال ساخت داریم که شامل ۱۰۰ مدرسه و فضای تحصیلی، ۱۷ فضای توانبخشی، چهار مرکز جامع تشخیص و پنج مرکز ویژه یادگیری است. علاوه بر این ۱۵۵ مدرسه در حال احداث به ۱۲۱ فضای آموزشی دیگر هم نیازمندیم.
به گزارش ایلنا، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشستی مشترک با سازمان نوسازی و تجهیز مدارس به بررسی موارد مربوط به تجهیز مدارس استثنایی پرداختند.
حمید طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی صبح امروز در این نشست با بیان اینکه آموزش و پرورش مولد سرمایه انسانی و محور توسعه، پیشرفت و آبادانی کشور است گفت: وظیفه ما انسانسازی است، انسانی که متحرک و ارزش آفرین بوده و عامل توسعه و پیشرفت است.
او با بیان اینکه توفیق خدمت به ۱۴۲ هزار دانش آموز استثنایی را داریم، گفت: قطعاً دانش آموزان استثنایی هم مانند دیگر دانش آموزان در آبادانی کشور نقش دارند و سرنوشت آنان برای ما هم مهم است به همین دلیل بعد از حدود سه دهه خدمترسانی مخصوص به این دانش آموزان جایگاه خوبی را در بین کشورهای جهان داریم.
رئیس سازمان مدارس استثنایی افزود: آموزش و پرورش استثنایی نماد عدالت تربیتی است که بخشی از عدالت اجتماعی است. با این نگاه آموزش و پرورش استثنایی همواره در اولویت مسئولان وزارت آموزش و پرورش بوده است.
طریفی حسینی با بیان اینکه در سالهای گذشته استعدادهای زیادی را معرفی و شناسایی کردیم گفت: سال گذشته یکی از دانشآموزان ما نفر اول مسابقات حفظ قرآن در جهان و در بین همه دانش آموزان عادی شده است؛ نظر ما هم همین است که باید شرایط رشد و تعالی این دسته از دانش آموزان را فراهم کنی. و مشکلات آنان مانع رشد آنها در بین دیگر دانش آموزان نیست.
رئیس سازمان دانش آموزان استثنایی با اشاره به بحث عدالت تربیتی گفت: متأسفانه علی رغم تلاشهای صورت گرفته هنوز در بحث پوشش همه دانش آموزان دچار مشکل هستیم؛ گاهی دانش آموز استثنایی شناسایی میشود اما بنا به دلایلی امکان حضور آنان در مدرسه فراهم نمیگردد.
طریفی حسینی سختی دسترسی به مدرسه را یکی از مشکلات برخی از دانش آموزان استثنایی برای تحصیل دانست و گفت: تلاش ما بر این است که این دانش آموزان در مدارس عادی حضور پیدا کنند. برخی از دانش آموزان استثنایی مثل دانش آموزان نابینا یا کم شنوا امکان حضور در مدارس عادی را دارند که تنها لازم به آمادهسازی این مدارس عادی برای آنان است. اما برای دانش آموزانی که با مشکل ذهنی مواجه هستند باید مدارس خاصی برای آن ایجاد شود.
او با اشاره به پراکندگی جمعیت دانش آموزان استثنایی گفت: پراکندگی جمعیت این دسته از دانش آموزان به گونهای است که پوشش تحصیلی دانش آموزان را دچار مشکل کرده است.
رئیس سازمان مدارس استثنایی کشور افزود: ما حدود ۱۵۵ مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی را در حال ساخت داریم که شامل ۱۰۰ مدرسه و فضای تحصیلی، ۱۷ فضای توانبخشی، چهار مرکز جامع تشخیص و پنج مرکز ویژه یادگیری است.
طریفی حسینی با بیان اینکه علاوه بر این ۱۵۵ مدرسه در حال احداث به ۱۲۱ فضای آموزشی دیگر هم نیازمندیم گفت: این مدارس نیازمند فضاهای مناسب برای این دسته از دانش آموزان است و ما باید این فضاها را متناسب با این دسته از دانش آموزان ایجاد کنیم.
رئیس سازمان مدارس استثنایی افزود: استانداردهای مورد نیاز برای ساخت مدارس ویژه دانش آموزان استثنایی تعیین شده و در اختیار مسئولان سازمان نوسازی قرار گرفته است و آنان مطابق با استانداردهای اعلامی در حال تکمیل مدارس ویژه دانش آموزان استثنایی هستند.
او با بیان اینکه اولین نکته در توسعه عدالت تربیتی وجود یک مدرسه استاندارد است افزود: کودک دارای شرایط خاص اگر از مدرسه محروم شود از بسیاری از خدمات اجتماعی محروم خواهد شد؛ حیات اجتماعی کودک با مدرسه گره خورده است؛ دانشآموزان استثنایی بعد از خانواده با مدرسه انس دارند؛ به همین خاطر برای ما در سازمان دانش آموزان استثنایی، مدارس علاوه بر محیط یادگیری محیط اجتماعیسازی دانش آموزان به کمک ارائه خدمات اجتماعی هستند.
او با بیان اینکه خیرین کمک زیادی برای ساخت مدارس به ما داشتند اظهار کرد: ما به حضور خیرین و مردم در امر مدرسهسازی باور داریم ایثار و انفاقی که خیرین انجام میدهند ارزشهایی هستند که ما در تلاش برای این انتقال این ارزشها برای دانش آموزان هستیم.
طریفی حسینی با اشاره به ارتباط قوی نظر و عمل گفت: دانش آموز با مشاهده رفتار عملی خیر ارزشها را درک میکند وقتی دانش آموز وارد مدرسه خیرساز میشود عملاً این ارزشها را به چشم میبیند لذا ما در تلاشیم تا شرایط را برای خیرین فراهم کنیم تا زمینه آموزش ارزشها را برای مادر مدارس فراهم کنند.
او به موضوع مردمیسازی در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: طی این سالها حضور خیرین در امر ساخت مدارس و مدیریت آن جلوهای از مردمیسازی در آموزش و پرورش بوده است ما خواهان این هستیم که این الگو به همه بخشها و نهادها تسری پیدا کند و ما این شرایط را فراهم کنیم که خیران نه فقط در امر مدرسهسازی که به عنوان شرکای استراتژیک در حوزههای سیاستگذاری، برنامه ریزی، حوزههای اجرایی و برنامهسازی هم بتوانند فعالیت کنند.
او با بیان اینکه خیران بیش از ۷۰ درصد مدارس مورد نیاز دانش آموزان استثنایی را میسازند گفت: این عدد در ساخت مدارس عادی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است. در آموزش و پرورش استثنایی در خراسان رضوی حتی بیش از ۸۰ درصد مدارس توسط خیرین ساخته شده است؛ زمان نوسازی هم بخشی از ساخت مدارس را با شیوه مشارکتی و ترکیبی ساخته است که بخشی از هزینهها را خیرین دادند از پروژههای در حال ساخت برق شیراز خیران به عهده داشته و برخی مشارکتی بودند.
حسینی با اشاره به پویش آجر به آجر گفت: پویشی که سازمان نوسازی و خیران تحت عنوان پویش آجر به آجر راهاندازی کردهاند در راستای تکمیل ۸ پروژه ناتمام مدارس استثنایی بوده است که برخی از آنان در مناطق محروم بوده و در اولویت هستند و میزان پیشرفت آنان نیز بین ۵۰ تا ۸۰ درصد بوده است و میتوان با اعتباری که از این پویش به دست میآید این مدارس را تکمیل کرد.
او خاطرنشان کرد این هشت پروژه در استانهای البرز خراسان شمالی هرمزگان خراسان جنوبی سیستان و بلوچستان چهارمحال و بختیاری شهرستانهای استان تهران و استان بوشهر هستند.