رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی مطرح کرد:
ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی و پرروشی در مناطق مرزی
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی از ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی و پرروشی در مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته با مشارکت نهادهای انقلابی و مذهبی خبر داد.
به گزارش ایلنا، احمد محمودزاده در گردهمایی مشترک رؤسای ادارات و کارشناسان مسئول شوراهای آموزشوپرروش گفت: بر اساس برنامه ریزی چهارساله تلاش میکنیم با همکاری و مشارکت نهادهای مذهبی، انقلابی و مردمی زمینه ارتقاءکیفیت خدمات آموزشی و پرروشی در مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته را فراهم سازیم.
محمودزاده با گرامی داشت یاد و خاطره مجاهدتهای شهید مصطفی چمران گفت: زندگی پر فراز وفرود و سراسر تلاش، شهید چمران این مالک اشتر جنوب لبنان بیانگر این واقعیت است که در مکتب امام علی (ع) عمل صالح، کار برای خدا، ایثار در راه ارزش ها، عشق به مردم، فداکاری و ازخودگذشتگی است که میتواند سبب ساز شکوفا شدن ابعاد خدایی انسان و کسب مقام والای رضایت الهی شود.
او هدف از برگزاری و تشکیل این گرد همایی را هم اندیشی، هم فکری، هم افزایی و همگرایی بین بخشی حوزههای مختلف ستادی و استانها در ابعاد سیاست گذاری، اجرا و نظارت به منظور کیفیسازی فعالیتهای طراحی شده دانست و تاکید کرد: در همین راستا برنامه ریزیهای میان مدت و بلند مدت مبتنی بر واقعیتها و ظرفیتها صورت گرفته است.
معاون وزیر آموزش و پرروش با اشاره به آثار مطلوب برنامه ریزی در تحقق اهداف آموزش وپرورش از جمله تربیت نیروی انسانی افزود: در سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی برنامه ریزی کردهایم با تسهیل و بسط مشارکتها به عنوان یکی از مؤلفههای اصلی حکمرانی شایسته از ظرفیت همه عوامل سهیم و موثر در تعلیم و تربیت و کلیه ذی نفعان آموزش و پرورش برای ارتقاء کمی و کیفی مدرسه به عنوان نقطه عطف و هدف هر برنامهی تحولی استفاده کنیم.
او با بیان این که نیروی انسانی با کیفیت عامل توسعه وهم هدف توسعه به شمار میرود افزود: ثروت واقعی هر کشوری نیروی انسانی آموزش دیده و کسانی که آن نیرو را تربیت میکنند میباشند و به همین دلیل جایگاه معلم به عنوان عامل اصلی تربیت نیروی انسانی و افسران سپاه پیشرفت کشور جایگاهی ممتاز به شمار میرود و در سند تحول بنیادین هم بالاترین عنصری که عامل خودسازی، جامعهسازی و تمدنسازی است معلم میباشد و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و حضرت امام خمینی (ره) به واسطه اهمیت نقش معلم و اهمیت نقش آموزش و پرورش در رشد و توسعه و تعالی همه جانبه کشور و تحقق اصل استقلال آزادی و جمهوری اسلامی نگاه ویژهای به این نهاد مهم داشتهاند.
محمودزاده با اشاره به این که تحقق و اجرای مطلوب سند تحول بنیادین مطالبه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ازکارگزاران آموزش وپرروش و همه بخشهای اجرایی است خاطر نشان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و متناسب با تحولات محیطی برای دستیابی آموزش و پرورش در تراز جمهوری اسلامی است و بر اساس این سند تربیت نیروی انسانی و دانش آموزانی خلاق، متعهد، فکور، با هویت، شجاع بصیر و وفادار به ارزشهای دینی و ملی مهمترین هدف ترسیم و تدوین شده در این سند است و در صورت تحقق چنین چیزی ما هم میتوانیم ادعا کنیم که آموزش و پرورش ما در تراز انقلاب اسلامی و در تراز حیات طیبه گام برداشته است و بدون تردید در این مسیر مبتنی بر سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول دولت مردمی و برنامههای اعلامی وزیر آموزش و پرورش؛ همه دستگاهها و نهادها به ویژه نهادهای انقلابی و مذهبی باید به آموزش و پرورش کمک کنند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی اظهار داشت: قانون شوراهای آموزش و پرروش بستر اصلی مشارکت هدفمند و هم افزا در نظام تعلیم و تربیت است که با حضور عالیترین مقامهای اجرایی و مذهبی در سطوح استان و شهرستان تشکیل میشود و در صورت اهتمام همه جانبه میتواند گره گشای بسیاری از مشکلات و عامل اصلی «مردمی سازی» آموزش و پرورش به شمار رود.
وی با بیان برخی ظرفیتهای مادی و معنوی قانون شوراهای آموزش وپرروش خطاب به رؤسای ادارات مشارکت استانها و کارشناسان شوراهای آموزش و پرورش گفت: مطالبهگری برای عمل کردن همه دستگاهها به تکالیف قانونی مصرح در این قانون و حساسیت در احقاق حقوق آموزش و پرورش از محل اجرای مفاد این قانون وظیفه دفتر شوراها و سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی است.
معاون وزیر آموزش وپرروش با بیان این که نگاه به موسسان مدارس غیر دولتی باید به عنوان «کار آفرینان آموزشی» باشد تصریح کرد: حضور این «کار آفرینان آموزشی» در عرصه مدرسه داری جلوهای عینی از توسعه مشارکت است که توانسته است علی رغم برخی نا مهربانیها و نگاههای غیر همراه نشان دهند که چگونه تسهیل حضور مردم و به تعبیر رهبر انقلاب سپردن کار به دست مردم میتواند علاوه بر کمک به دولت و برداشتن باری از دوش مدیریت اجرایی کشور در امر توسعه آموزش زمینه ساز بروز و تحقق آثار عملی سند تحول در بسیاری از این مدارس باشد.
محمود زاده افزود: در راستای توسعه مشارکتها و مردمیسازی حکمرانی در آموزش وپرروش برنامه ریزی کردهایم تا زمینه حضور نهادهای انقلابی، مذهبی و مردمی به سمت ارتقا کیفیت آموزش و توسعه عدالت آموزشی در مدارس مناطق مرزی، حاشیهای و کمتر توسعه یافته ایجاد شود و در تعامل با این نهادها و معاونتهای تخصصی برنامه عملیاتی ۴ساله تدوین کرد هایم و به منظور تسریع در این امر از ظرفیت مناطق آزاد و هم چنین اصلاح و بازنگری قوانین موجود استفاده شده است که نمونه بارز آن اصلاح و بازنگری قانون شوراهای آموزش وپرروش و تدوین نظام جامع مشارکت و بازنگری در چگونگی فعالیتهای مدارس هیات امنایی و وابسته است.