خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

۷ هزار دانش‌آموز استثنایی تحت پوشش کمیته امداد هستند/ شناسایی و رصد دانش‌آموزان نیازمند

۷ هزار دانش‌آموز استثنایی تحت پوشش کمیته امداد هستند/ شناسایی و رصد دانش‌آموزان نیازمند
کد خبر : ۱۲۴۲۰۷۰

معاون پیشگیری، تشخیص، پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه ۷ هزار دانش‌آموز استثنایی تحت پوشش کمیته امداد هستند، از شناسایی و رصد دانش‌آموزان نیازمند خبر داد.

«محمد مصطفوی» معاون پیشگیری، تشخیص، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آمار دانش آموزان استثنایی که از کمک‌های آموزش و پرورش بهره‌مند می‌شوند، توضیح داد: آنچه برآمده از آمار خوداظهاری است یعنی افرادی که سالانه از ما خدمات دریافت می‌کنند، به طور خاص در سال گذشته ۱۴ هزار و ۸۰۰ پرونده بود که خدماتی در زمینه‌های گوناگون از جمله  تامین بخشی از هزینه عینک، سمعک، عصا، ویلچر و حتی انواع عمل‌های پزشکی و جراحی‌های سخت به آن‌ها ارائه می‌شود و حتی آن‌هایی که بی‌بضاعت بودند و توان تحصیل نداشتند هم کمک دریافت کردند. این هزینه‌ای بود که سازمان آموزش و پرورش استثنایی به آن‌ها داده و منهای آن کمک‌ها و حمایت‌هایی است که از جاهای دیگر خدمات حمایتی می‌گیریم و به آن‌ها کمک می‌کنیم. 

او در ادامه گفت: از ۷۶ هزار نفر دانش آموزی که در مدارس استثنایی هستند، ۳۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و بقیه تحت پوشش و حمایت بیمه تامین اجتماعی یا کمیته امداد هستند که کمیته امدادی‌ها شامل ۷ هزار نفر می‌شوند. 

معاون پیشگیری، تشخیص، پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا آماری وجود دارد که بیشترین دانش آموزان استثنایی نیازمند به حمایت در کدام استان‌ها قرار دارند؟ گفت: خیر، چنین آماری در این زمینه وجود ندارد. 

مصطفوی در مورد اینکه بیشترین نیاز این دانش آموزان چیست؟ گفت: دانش آموزانی که از ما خدمات می‌گیرند، بیشتر از همه به خرید عینک نیاز دارند به این دلیل که عینک‌های این بچه‌ها طبی و لیزیک است. همچنین سمعک، عصا و ویلچر بیش از هرچیز دیگر مورد نیاز آن‌هاست و در رتبه بعدی عمل‌های جراحی و احتیاج به کمک در این زمینه از اولویت‌های حمایتی و مورد نیاز این دانش آموزان است. 

او در مورد تعاملات آموزش و پرورش استثنایی با بهزیستی و کمیته امداد و وزارت بهداشت اظهار کرد:  درحال حاضر در این راستا مصوبه‌ای داریم و تفاهم نامه‌ای هم امضا شده است و پیگیری می‌کنیم، در مورد بهزیستی، در حیطه خودشان که حمایتی است، در همین زمینه کار می‌کنیم و با وزارت بهداشت هم در زمینه خدمات درمانی مثل عمل‌های جراحی تعاملات داریم. وزارت بهداشت بیشتر در زمینه سنجش‌ها؛ بینایی سنجی، شنوایی سنجی، مراقبت سلامت و… به ما کمک می‌کند. مواردی هم که ما تشخیص می‌دهیم و به آن‌ها ارجاع می‌دهیم را کمک می‌کنند و معمولا تعامل خوبی داریم. 

مصطفوی با اشاره به اینکه قرار است همکاری‌های آموزش و پرورش استثنایی با بهزیستی تغییراتی داشته باشد، عنوان کرد: این همکاری‌ها پس از تغییر در سطح بسیار بالاتری خواهد رفت و علاوه بر آن تفاهم نامه‌های قبلی، تفاهم نامه‌های جدید هم منعقد می‌کنیم که بتوانیم به صورت مشترک و هفتگی گزارش کار به یکدیگر داشته باشیم و برونداد فعالیت‌هایمان را از این به بعد به همه اعلام کنیم و بقیه هم بتوانند به درستی نقش خود را ایفا کنند. از خدمات متنوعی که دارند حتی در حوزه دریافت مشاوره، قرار است، استفاده کنیم. 

معاون پیشگیری، تشخیص، پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی در مورد شرایط دانش‌آموزانی که می‌توانند از حمایت آموزش و پرورش استثنایی و بهزیستی به صورت همزمان بهره ببرند، بیان کرد: ما معمولا در استان، منطقه و مدرسه رصدی کاملی از دانش آموزان داریم یعنی می‌دانیم نیازمندان واقعی ما چه کسانی هستند و نوع خدماتی که می‌گیرند هم معلوم است که چه خدمتی دریافت می‌کنند. 

او افزود: سعی می‌کنیم حداقل‌ها را برای دانش آموزان نیازمند فراهم کنیم و مهم نیست تحت پوشش کجا هستند. به جز خدماتی که بیمه سلامت قرار است ارائه بدهد و حدود ۱۴ نوع خدمت اعم از چشم پزشکی، دندان پزشکی، جراحی و… را شامل می‌شود و ۳۷ هزار نفر تحت پوشش این بیمه هستند، بقیه را ما به تناسب اینکه دانش آموزان ما به حداقل‌هایی برای ادامه تحصیل برسند، کمک می‌کنیم و دقیقا می‌دانیم تقسیم‌بندی این خدماتی که دریافت می‌کنند و نیازهایی که دارند، شامل چه مواردی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز