سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی مطرح کرد:
۹۲ درصد محکومان یا درس نخواندهاند یا ترک تحصیل کردهاند
سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه تحقیقات نشان میدهند ۸۲ درصد مراجعان به کلانتری یا درس نخواندهاند یا ترک تحصیل کرده اند، یا تحقیق دیگری که در یک دانشگاه علوم پزشکی انجام شده حاکی از آن است که ۹۲ درصد محکومان یا درس نخواندهاند یا ترک تحصیل کردهاند گفت: عددها بسیار عجیب و تکلیف ما بسیار سنگین است.
به گزارش ایلنا، «علیرضا عبدی» در گردهمایی معاونان سوادآموزی آموزش و پرورش استانهای کشور که در ساختمان شماره ۲ نهضت سوادآموزی در تهرانسر برگزار شد با اشاره به جریانهای موجود دنیا گفت: در مقاطع مختلف، جریانهای اجتماعی، اندیشهها، سیستمهای مدیریتی، ساختار حکمرانی و ساختار اجرایی خود را به روزرسانی میکنند. جریانهای آموزشی نیز خارج از این موضوع نیستند و باتوجه به اقتضائات اجتماعی نظامات جدیدی برای کارهای خود میچینند تا بتوانند اهدافشان را محقق کنند.
وی افزود: به تبع آن شاید برای موضوعی در دهه ۶۰ و ۷۰ یک مدل و ۲۰ سال بعد مدل دیگری را ارائه دهیم. کار همان است، اما روند و نرمافزار اجرا تغییر میکند که یک زمان وابسته به رشد شناختی انسانها و زمانی وابسته به اقتضائات اجتماعی است.
سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به تغییرات روز افزون جریانهای نرم افزاری حوزههای مختلف حکمرانی به خصوص حکمرانی آموزشی به ویژه در۵۰ سال اخیر گفت: این تغییرات نرم افزاری ما را به جایی رسانده که زمانی همه مدیریتهای کشور حتی نظام آموزشی یک مدل بروکراتیک و از بالا به پایین بود اما یک تطورات نرم افزاری رخ داد و اکنون جریان غالب، جریانی است که با عنوان و ادبیات حلقه میانی از آن نام میبریم. حلقه میانی تعاریف مختلفی دارد اما از یک منظر، یک جریان مردمی است که بین حاکمیت و مردم قرار گرفته است.
عبدی ادامه داد: آموزش و دانایی مهم است. تحقیقات نشان میدهند که ۸۲ درصد مراجعان به کلانتری یا درس نخواندهاند یا ترک تحصیل کردهاند. یا تحقیق دیگری که در یک دانشگاه علوم پزشکی انجام شده حاکی از آن است که ۹۲ درصد محکومان یا درس نخواندهاند یا ترک تحصیل کردهاند. عددها بسیار عجیب و تکلیف ما بسیار سنگین است.
وی ادامه داد: هرحرکتی که در نهضت سوادآموزی انجام میدهیم، در این راستاست که جریان تربیتی کشور را به صورت نهادی و زیرساختی ساختهایم. همین دو آمار کفایت میکند که مشخص کند کجا ایستادهایم. فهم بحث حلقههای میانی و استفاده از ظرفیت حلقههای میانی در نهضتی کردن جریان سوادآموزی بسیار حائز اهمیت است. کار بعدی ما این است که از جایی که ایستادهایم ناامید نشویم و نسبت به تحقق آرمانهایمان شک نکنیم. ما که اینجا هستیم یک تکلیفی داریم. تکلیف نهضت، تمام نمیشود و هنوز بسیار کار داریم.