وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد:
قویترین کشور منطقه در حوزه سلامت، جمهوری اسلامی ایران است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ارائه آموزشهای غیرحضوری و مجازی شدن همایشها، مشمول امتیاز نمیشود.
به گزارش ایلنا، بهرام عین اللهی روز سهشنبه در شانزدهمین جشنواره شهید مطهری و یادمان شهید مدافع سلامت، استاد محمد زارع جوشقانی در تالار امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: وضعیت دشواری که بیماری کرونا در کشورها ایجاد کرد، برخی کشورها از نظر منابع و امکانات وضعیت بهتری نسبت به ایران داشتند اما جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کرونا از موفق ترین کشورهای دنیا بود که این موضوع به تأیید سازمان جهانی بهداشت رسیده است؛ مؤلفه اصلی موفقیت ما، مشارکت و همراهی مردم بود.
وی ادامه داد: مردم در دوران کرونا در طرح مواسات و کمک به هموطنان خود، فرآیند واکسیناسیون و کمک به مدافعان سلامت، نقش بزرگی ایفا کردند در حالیکه خیلی از کشورها از چنین همراهی مردمی، محروم هستند.
عین اللهی تاکید کرد: برای مقابله با کرونا مردم وارد صحنه شدند و سرعت و حجم بالای واکسیناسیون، در کنترل بیماری کرونا کمک زیادی کرد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در شرایط همه گیری و تهاجم کرونا همه روزه تعداد زیادی از بیماران جان خود را از دست میدادند، افزود: ظرفیت بیمارستانها تکمیل بود اما ما تحت تحریم دارو و تجهیزات پزشکی بودیم و در تاریخ نوشته خواهد شد که نظام استکبار در قبال مردم ایران، نامردی و ناجوانمردی کرد.
وی در ادامه از استاد، به عنوان بزرگترین مؤلفه در حوزه آموزش یاد کرد و افزود: اساتید، مهمترین عامل رشد دانشگاهها، هستند. در انعکاس نقاط قوت مان همانند وجود اساتید بزرگ و برجسته علوم پزشکی، چندان موفق نبوده ایم در حالیکه دشمنان، نقاط ضعف را بزرگنمایی میکنند. برخی اساتید تا آخرین لحظات عمر، خود را وقف آموزش میکنند. ما به چنین اساتیدی نیاز داریم.
عین اللهی با بیان اینکه مهمترین وظیفه استاد، دانشجو پروری است، یادآور شد: برخی اساتید، جایگاه مقاله و پژوهش را بالا میدانند در حالیکه اولین وظیفه استاد و دانشگاه، دانشجو پروری است. نیاز امروز ما، اساتید معتقد به نظام اسلامی است و باید اساتید قبل از تدریس، آموزشهای لازم را فرا گیرند.
وی با اشاره به ارائه آموزشهای غیرحضوری در دوران همه گیری کرونا، گفت: آموزشهای غیرحضوری، مشکلاتی را به همراه داشت. روش آموزش مجازی، کمکی و مکمل آموزش حضوری است اما روش اصلی آموزش، چهره به چهره است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ارائه آموزشهای غیرحضوری و مجازی شدن همایشها، مشمول امتیاز نمیشود، افزود: باید با استفاده از فناوریهای روز و شیوههای جدید، فرآیند آموزش تسهیل شود.
عین اللهی ضمن تاکید بر لزوم معرفی موفقیتهای جمهوری اسلامی ایران به دنیا گفت: دانشگاهها باید برای معرفی توانمندیهای حوزه سلامت به سایر کشورها، برنامه ریزی کنند.
وی با بیان این که در اوایل انقلاب، تعدادی از نخبگان ایرانی با ورود به کشور در علوم پزشکی تحول ایجاد کردند، تصریح کرد: حضور دانشمندان ایرانی در مجامع بین المللی و اساتید خارجی در کشور و همچنین استفاده از نخبگان ایرانی خارج از کشور در این حوزه به ما کمک میکند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه تاریخ، عظمت یا ذلت ملل را نشان میدهد، گفت: بعد از انقلاب اسلامی، عظمت جمهوری اسلامی نه با شعار و حرف بلکه با عمل، در تاریخ مشخص شده است. بدون شک قویترین کشور منطقه در حوزه سلامت، جمهوری اسلامی ایران است.
عین اللهی با اشاره به برگزاری مجمع جهانی بهداشت در سوئیس در هفته گذشته، خاطرنشان کرد: در دیدارهایی که با مقامات سازمان جهانی بهداشت و وزرای بهداشت کشورهای مختلف داشتیم، همه آنها به عظمت و قدرت جمهوری اسلامی ایران اذعان میکردند.
وی تصریح کرد: اساتید دانشگاهها باید به نظام جمهوری اسلامی و هویت ملی باور داشته باشند و هویت این ملت را بشناسند که نمونههای آن در تاریخ بزرگانی همچون ابن سینا و دکتر قریب است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عدم استقلال و وابستگی را از آفتهای بزرگ دانست و گفت: در دوران قبل از انقلاب اسلامی، کاملاً وابسته بودیم و برخی پزشکان خارجی، خدمات بهداشتی و درمانی را در کشور ارائه میکردند؛ اما امروز ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی، ۲۰ هزار عضو هیأت علمی و حدود ۲۷۰ دانشجو در دانشگاهها داریم.
عین اللهی از دین زدایی به عنوان یکی از آفتهای امروز کشور و دانشگاهها یاد کرد و افزود: دین در همه ارکان به ما کمک میکند. زمانی که از نقش دین و معنویت در سلامت صحبت میکنیم، بلافاصله در رسانههای بیگانه و معاند، مخالفتهایی مطرح میشود؛ در حالی که شهدای مدافع سلامت مانند استاد دکتر زارع به هویت دینی، ملی، استقلال و معنویت اسلامی پایبند بودند.