بررسی راهکارهای ارتقای ایمنی در شبکه حمل و نقل ریلی شامل خطوط در دست بهره برداری و در حال ساخت متروی تهران در قالب تدوین آئین نامه افزایش ضریب ایمنی مترو مورد بحث و برسی قرار گرفت.
به گزارش ایلنا، نخستین کمیسیون ویژه تدوین آئین نامه افزایش ضریب ایمنی مترو تهران با حضور رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و معاونان پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی و عملیات، مدیر عامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و مدیران شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه برگزار شد.
این نشست به منظور سیاست¬گذاری و اتخاذ تصمیم نهایی در خصوص موارد مطروحه پیرامون مفاد دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی مترو تهران برگزار شد و با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع نقطه نظرات سازمانهایی همچون سازمان آتش نشانی، شرکتهای ساخت و بهره برداری مترو در قالب شیوه نامهای شامل ۱۰۰ بند برای ایمنی هر چه بیشتر خطوط مترو مطرح شد و به تفکیک در خصوص هر یک از الزامات پیش بینی شده در پیشنویس این آئین نامه بحث و گفت و گو شد.
علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این نشست با تاکید بر اینکه ایمنی حمل و نقل زیر زمینی از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: با توجه به اینکه روزانه میلیونها نفر از شهروندان از این شبکه استفاده میکنند باید از هر لحاظ ایمنی این شبکه به خصوص با نگاه تاب آوری در برابر حوادث و سوانح احتمالی مورد توجه قرار گیرد و این آئین نامه میتواند به ترسیم چشمانداز ایمنی کامل مترو بیانجامد.
اسماعیل سلیمی معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان مدیریت بحران شهر تهران نیز در خصوص برگزاری این نشست عنوان کرد: با توجه به مصوبه شماره ۲۲۲۴ شورای اسلامی شهر تهران با موضوع «تدوین برنامه عملیاتی مدیریت بحران و برنامه واکنش اضطراری در مترو و فضاهای زیرسطحی» شهرداری تهران ملزم به ارتقاء سیستم مدیریت بحران، کیفیت دفاع غیرعامل شهر تهران، بهبود سیستم ایمنی و مدیریت بحران، کاربست اصول پدافند غیرعامل و ایمنسازی فضاهای زیرسطحی در برابر سوانح طبیعی و انسان ساخت، است و بر همین اساس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با در نظرگرفتن ضوابط و استانداردهای ملی و بین المللی نظیر مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و NFPA و همچنین تجارب سازمانی خود، «پیشنویس دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی مترو» را تهیه کرده است که در این جلسه بخشهایی از موارد پیش بینی شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، سلیمی افزود: در این نشست اهم بندهای این پیشنویس شامل تامین تجهیزات ایمنی داخل تونلهای مترو، ایجاد مرکز فرماندهی پیام در مترو، احداث و مناسبسازی سازی پیاده روی اضطراری داخل تونل و اجرای پروژه PSD که نیازمند تامین اعتبار ویژه و سیاستگذاری در مقیاس بالادست است مورد اجماع و تعیین تکلیف قرار گرفت و مقرر شد پس از نهاییسازی از طریق کمیته فضاهای زیر سطحی ستاد مدیریت بحران تهران به مجموعه هولدینگ و بهره برداری مترو ابلاغ شود.