معاون رئیسجمهور در بازدید از سازمان ثبت احوال کشور عنوان کرد؛
سازمان ثبت احوال درگاه ورودی و از عوامل اصلی تحقق دولت الکترونیک
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اهمیت رسالت سازمان ثبت احوال کشور اظهار داشت: آمارهای حیاتی کشور با رویکرد صحیح و ویژگی های بومی میتواند نقطه آغاز هر حرکتی برای تحقق دولت الکترونیک باشد.
به گزارش ایلنا، میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و هیات همراه ایشان، ضمن حضور و بازدید از سازمان ثبت احوال کشور طی نشستی با دکتر هاشم کارگر، معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور و معاونین و مدیران این سازمان، به بحث و بررسی مسائل و مشکلات منابع انسانی، ظرفیت ها و ساختار تشکیلاتی این سازمان پرداختند.
معاون رئیس جمهور در این جلسه با تأکید بر اینکه اطلاعات سازمان ثبت احوال منحصر به فرد بوده و نظام برنامه ریزی کشور نیازمند این اطلاعات است به اهمیت و ظرفیت سازمان ثبت احوال کشور اشاره و اظهار داشت: سازمان ثبت احوال پیش ران دولت الکترونیک است و می تواند نقطه آغاز هر حرکتی در تحقق آن باشد. وی ادامه داد: اطلاعات موجود در ثبت احوال منحصر به فرد بوده و از هیچ مرجع دیگری قابل وصول نخواهد بود.
دکتر لطیفی همچنین اظهار داشت: امروزه ثبت آمارهای حیاتی در دنیا دارای اولویت زیادی است و دنیا عملاً از نظام سرشماری و گردآوری اطلاعات فاصله می گیرد.
وی با اشاره به پس زمینه ارزشی داده های آماری افزود: در حال حاضر اطلاعاتی که درخصوص وقایع حیاتی ثبت می گردد بیشتر ناظر بر احوال نباتیه فرد از قبیل تاریخ تولد یا وفات و امثالهم است، حال آنکه مواردی از قبیل سلامتی جسم و روح و دانش و سلامتی افراد و در یک کلام احوال متعالیه هر شخص نیز باید ثبت و ضبط و یک بانک اطلاعاتی جامع در این محدوده تدوین گردد.
دکتر لطیفی افزود: با توجه به اینکه در نگاه اسلامی، خانواده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است شکل گرفتن پایگاه سببی و نسبی برای شناسایی خانواده ها بسیار حائز اهمیت و منشاء اثر است و باید دقت کنیم تا فرد در بستر خانواده نیز تعریف و مطرح می شود و متصل شدن این اطلاعات به ویژگی های جغرافیایی و بومی می تواند نقطه عزیمتی برای آمایش سرزمینی، برنامه ریزی و تخصیص منابع باشد.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور خاطرنشان کرد: برای ایجاد ارتباط و شناخت مناسب از دستگاههای مختلف، میزهای تخصصی شناخت دستگاهها را تشکیل داده ایم که موضوعات مختلفی از قبیل ساختار، جایگاه مجموعه در پیکره بندی دولت الکترونیک، سرمایه انسانی و سلامت اداری را رصد می کنند و یک تصویر فرضی را از شرایط و نیازهای دستگاه ارائه می دهند که لازم است با همکاری هر دستگاه این تصویر ترمیم و تکمیل شود.
در ابتدای این نشست دکتر کارگر، معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور ضمن اشاره به شرایط حاکمیتی و حساسیت مأموریت های سازمان ثبت احوال اظهار داشت: مهمترین اقدام این سازمان، هویت بخشی به اشخاص است و هر واقعه ای درخصوص اشخاص حقیقی و حقوقی با موضوع هویت افراد آغاز می شود و در عین حال سازمان ثبت احوال درگاه ورود به خدمات دولت الکترونیک بوده و از این حیث نقشی ممتاز و منحصر به فرد را دارا می باشد.
معاون وزیر کشور در ادامه گفت: همین جایگاه و نقش آفرینی خاص، تحول و تعالی را چه در حوزه ساختار و چه در حیطه مأموریتهای سازمان الزامی می سازد. این دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگرند و با برخورداری از یک ساختار کهنه نمی توان انجام بهینه مأموریت های جدید را انتظار داشت.
وی همچنین بیان داشت خوشبختانه این نگاه تحول محور درروزآمدسازی مأموریتها و وظایف سازمان ثبت احوال و عدم اکتفا به ثبت رویدادهای حیاتی چهارگانه تجلی یافته است، به نحو بارزی در نقطه نظرات جناب آقای دکتر لطیفی معاون محترم رئیس جمهور و رویکردهای تخصصی سازمان اداری و استخدامی کشور نیز به چشم می خورد.
کارگر افزود: سازمان ثبت احوال کشور با توجه به قابلیتهای موجود، آمادگی دارد در مسیر دولت الکترونیک و تحقق سازمانی هوشمند همکاری کامل را با سازمان امور اداری و استخدامی به عمل آورده تا با توجه به جایگاه این سازمان در دولت الکترونیک زمینه حرکت سایر دستگاهها و سازمانها در این مسیر فراهم و تسهیل نماید.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور اظهار داشت: پدیده های آموزش، روزآمدسازی قوانین، بازتعریف مأموریت ها و اصلاح ساختار همه در یک قالب همگرا قابل تعریف هستند و در بسیاری از این زمینه ها مساعدت سازمان اداری و استخدامی قطعاً بسیار مؤثر و مفید می باشد.
دکتر کارگر حرکت به سوی GIS جمعیتی و نیز توسعه پایگاه سببی و نسبی را از جمله برنامه های مهم سازمان برشمرد و افزود: به رغم کاستی های موجود، در نداشته ها متوقف نمی مانیم و با تکیه بر توانمندی های موجود با بیشترین ظرفیت و بصورت جهادی و گام به گام رو به جلو حرکت می کنیم.
در این نشست همچنین پیرامون شرایط سرمایه های انسانی موجود و توسعه آن در سازمان ثبت احوال کشور، مسائل مربوط به تشکیلات فعلی و پیشنهادات مرتبط با بهبود آن، وجود پست های خالی و مجوزهای استخدامی اخذ شده، موضوع نیروهای قراردادی موضوعات و مشکلات معیشتی کارکنان و چگونگی رفع آنها نیز تبادل نظر به عمل آمد.
به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور، در حاشیه این نشست معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و هیأت همراه از فرآیند صدور کارت هوشمند ملی و مرکز داده اصلی سازمان بازدید و در جریان اقدامات و پیشرفتهای صورت گرفته در این زمینه قرار گرفتند.