سخنگوی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد:
آموزش و پرورش مولد سرمایههای اجتماعی است
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین به عنوان یک برنامه ملی که نیازمند عزم ملی است و میطلبد که همچنان که در خود سند هم صراحتا اشاره شده نگاشت نهادی در خصوص اجرای این سند هم تدوین و پیشبینی شود.
به گزارش ایلنا، صادق ستاری فرد در سفر به شهرستان قیرو کارزین استان فارس و در ارتباط زنده با مراسم تکریم سرپرست سابق و معارفه معاون جدید تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش که در شیراز برگزار شد، با اشاره به فعالیت های حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش فارس در دو طرح موضوع آزادسازی و مردمی سازی مجموعه های ورزشی و بهینه سازی و طراحی فضاهای ورزشی درون مدرسه ای گفت: در اجرای این دو طرح استان فارس پیشرو بوده و عملکرد خوبی داشته است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش که در جلسه تبیین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در استان نیز شرکت کرده بود با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر نیاز به جهاد تبیین در همه عرصه ها و خصوصا در حوزه سند تحول بنیادین گفت: بخشی از صحبتهای سخنران جلسه، تلفیق نظر و عمل هست و مفقوده تحلیل و تبیین سند تحول بنیادین است که پیشنهاد می کنم از طریق بستر شاد مطالب در اختیار سایر همکاران استان ها قرار گیرد.
ستاری فرد افزود: در این راستا همچنین میتوان مباحث را به تحریر در آورد و در قالب هفته نامه تحولی در اختیار همکاران استان و سایر استان ها قرار داد تا شاید انتقال دهنده تجربه ای به سایر همکاران باشد تا بتوانند جلسات این چنینی را داشته باشند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: با آسیب شناسی سند تحول بنیادین اولین مسئله ای که به چشم می خورد این است که نگاشت نهادی در خصوص اجرای این سند تدوین نشده و مشخص نشده که چه نهادی چه مسئولیتی در اجرای سند تحول بنیادین دارد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین یک سند خاص وزارت آموزش و پرورش نیست گفت: سند تحول بنیادین یک برنامه ملی است که نیازمند یک عزم ملی است و می طلبد که همچنان که در خود سند هم صراحتا اشاره شده نگاشت نهادی در خصوص اجرای این سند هم تدوین و پیشبینی شود.
ستاری فرد افزود: بخشی از نگاشت نهادی از سوی وزارت خانه و ستاد باید پیگیری شود که شورای عالی آموزش و پرورش و شورای انقلاب فرهنگی باید در این حوزه ورود کنند و بخشی هم از طریق شورای آموزش و پرورش استان دنبال شود.
وی با اشاره به راهکار 3-6 سند تحول بنیادین ادامه داد: ایجاد موزه و نمایشگاه علم و فناوری در هر یک از شهرستان ها تا پایان برنامه ششم توسعه دارد که امسال سال پایانی برنامه ششم و سال تولید و دانش بنیان و کارآفرین است که باید پی گیری و مشخص شود که دستگاه ها در این خصوص چه مسئولیت هایی را دارند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: لازم است در دستور کارهای هفتگی در جلسات شورای آموزش و پرورش استان این مباحث تعیین شود.
ستاری فرد با بیان اینکه سند تحول بنیادین مدرسه نگاشت نیست گفت: در این راستا یکی از سوالات اصلی مدیران مدارس هم همین است که در خصوص سند تحول در مدارس چه اقداماتی باید صورت پذیرد.
وی گفت: مسئله دیگر بحث شاخص بندی و زمان بندی سند است که در هر کدام از این راهکارها قرار است کی به نتیجه برسیم؟ لذا شاخص و سنجه و یا مترو معیاری که مشخص میکند آیا سند اجرا شده یا نه نیز باید در سلسله مباحث کارشناسی شما قرار گیرد.
وی افزود: آموزش و پرورش مولد سرمایه های اجتماعی است و در این میان اعتماد خانواده ها به آموزش و پرورش در خصوص آموزش حضوری هم مثمرثمر بود.