در گفتوگو با ایلنا مطرح شد:
طرح تجمیع رشتههایی با قرابت محتوایی در دست بررسی است/ ایجاد قرارگاه «عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی» در آموزش و پرورش
معاون آموزش دوره متوسطه با ارائه توضیحاتی درباره طرح تجمیع رشتههایی با قرابت محتوایی از ایجاد قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در آموزش و پرورش خبر داد.
«محمدمهدی کاظمی»، معاون آموزش دوره متوسطه وزارت آموزش و پرورش در مورد طرح تجمیع رشتههای نظری که با یکدیگر قرابت دارند و شرایط انجام چنین طرحی در گفتوگو با خبرنگار ایلنا گفت: این طرح فعلا در دست بررسی است. موضوع بحث این است که با توجه به قرابت محتوایی دروس رشته ریاضی و تجربی به خصوص در پایه دهم که اختلاف چندانی در پایه درسی این دو رشته نداریم، میتوان این دو رشته را تجمیع کرد و شاید به کاهش تب کنکور هم کمک کند.
وی ادامه داد: در برخی رشته های دیگر هم چنین امکانی وجود دارد، اما به طور کل رشتههایی مدنظر است که قرابت محتوایی زیادی با هم داشته باشند و در اینجا بیشتر رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک مدنظر ماست. بعد از بررسی یا این دو رشته تبدیل به یک رشته می شوند یا به رشته ای با پایه های مشترک می رسیم. این موضوع پیشنهاد ماست و باید سه رکن در مورد آن تصمیم بگیرند. این موضوع باید توسط معاونت آموزش متوسطه، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و شورای عالی آموزش و پرورش مطرح و در مورد آن تصمیمگیری کنند.
اقدامات حمایتی مانع مهاجرت دانشآموزان میشود
او در ادامه در مورد برنامهها و دغدغههای معاونت متوسطه آموزش و پرورش در ایجاد انگیزه به دانشآموزان برای ادامه تحصیل و اشتغال در کشور و جلوگیری از مهاجرت آنها گفت: ما آماری در مورد میزان دانش آموزانی که در این دوره مهاجرت میکنند، نداریم و بیشتر مهاجرت بعد از پایان دوره متوسطه و قبولی در دانشگاه اتفاق می افتد. دانش آموزان به این دلیل که شاید در رشته مورد علاقه خود در کنکور قبول نشده باشند، تصمیم بگیرند برای تحصیل در رشته مورد نظرشان به خارج از کشور بروند. برخی از موارد مهاجرتی هم که صورت میگیرد برای تحصیل است و خیلی از آنها بعد از پایان تحصیلات به کشور برمیگردند.
معاون آموزش دوره متوسطه افزود: در هرحال توانمندسازی دانش آموزان و در اختیار قرار دادن فرصت های آموزشی مطلوب که در پی آن دانشآموز بتواند همینجا دانشی کسب کند و اطمینان داشته باشد که می تواند از طریق آن، فرصت کسب و کار و کارآفرینی هم به دست آورد، موجب انگیزه مندی او می شود. وقتی بحث کسب وکار برای دانش آموزان می شود، طبیعتا با ایجاد رشته های فنی و حرفه ای وکاردانش این فرصت برایشان فراهم می شود و انگیزه مهاجرت کمتر می شود. ما دانش آموزان بسیار خلاقی داریم که توانسته اند اثرهای مختلفی از خود به جا بگذارند و گاها کارهای خارقالعاده ای هم انجام داده اند و فرصت کسب و کاری به دست آورده اند.
کاظمی تاکید کرد: هیچ جایی مثل کشور ما فرصت کسب و کار وجود ندارد به خصوص که فرصت کسب و کار در ایران بسیار بکر است. بخشی از این بسترهای کسب و کار را ما در آموزش و پرورش ایجاد می کنیم و این امر با ایجاد رشتههای مختلف و ایجاد زمینه های حمایتی از آینده دانش آموزان اتفاق می افتد و اقداماتی هم در این زمینه صورت گرفته مانند وام هایی که به دانش آموزان اعطا می شود یا زمینه ای که برای کسب و کار آنها فراهم می شود که همه این موارد میتواند طبیعتا مانع مهاجرت متخصصان شود.
او در مورد مهارت آموزی معلمان و اقدامات معاونت متوسطه در این زمینه توضیح داد: برای موضوع توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه معاونت کارگروهی را شکل داده ایم تا مسائل را بررسی کند و برنامه های مختلفی را در این راستا پیش بینی کند. ما دنبال این هستیم که یک هسته دانش بنیان از بین معلمان خودمان که فعال هستند و خودشان شرکت دانش بنیان دارند تشکیل بدهیم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم و اصلا خودشان این هسته را شکل بدهد و زمینه توسعه در بین معلمان ادامه پیدا کند.
تضمین آموزش با کیفیت برای همه دانش آموزان
معاون آموزش دوره متوسطه در مورد تحقق عدالت آموزشی در مناطق با توجه به برنامه های دانش بنیان در مدارس توضیح داد: یکی از شعارهای دولت سیزدهم، شعار عدالت اجتماعی بود و عدالت تربیتی یکی از وجوه عدالت اجتماعی است. در همین راستا وزارت آموزش و پرورش قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی را ایجاد کرد. امیدواریم با استفاده از ظرفیتی که ایجاد شده و مشارکت همه بخش های مختلف دراین راستا، بتوانیم فرصتی را برای توسعه عدالت آموزشی در همه مناطق، علی الخصوص مناطق محروم، مرزی و حاشیه ای داشته باشیم. تفاهم نامه هایی که در این راستا با بخشهای مختلف و نهادهای دولتی و غیردولتی منعقد شده همچنین تفاهم نامه ای که بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور در خصوص توسعه 2020 محله کم برخوردار امضا شد، همه با هدف برقراری عدالت آموزشی بوده است. همه مدارس در این محلات مد نظر است و میتوانیم با استفاده از ظرفیت های کشور برای ایجاد عدالت اقدام کنیم. یکی از چرخش های تحولی مدنظر این دولت، این است که هدف دیگر صرفا دسترسی آموزشی نیست. پیش از این شعار دسترسی آموزشی مطرح بود، اما حالا تضمین آموزش با کیفیت برای همه دانش آموزان مدنظر است.
افزایش یک ماه تحصیلی فقط یک پیشنهاد است
او در مورداحتمال اضافه شدن یک ماه تحصیلی اضافه برای جبران عقب ماندگی ها و افت احتمالی دانش آموزان در برخی دروس خاطرنشان کرد: افزایش یک ماه تحصیلی فقط یک پیشنهاد است و با توجه به استقبال خوب دانش آموزان فعلا ضرورتی برای یک ماه تحصیلی اضافه دیده نمی شود. اگر بر اساس سنجش هایی که صورت می گیرد احساس نیاز شد، در تابستان برای دانش آموزانی که نیازمند جبران یادگیری هستند و در درس هایی که ضعف دارند، برنامه ریزی و اقدام می شود.
مقام عالی وزارت شبانهروزی موضوع معیشت معلمان را دنبال میکند
کاظمی ضمن تشکر از معلمان به مناسب هفته معلم گفت: معلمان در این دو سال گذشته واقعا شبانه روزی زحمت کشیدند و من این حرف را به عنوان شعار نمی گویم. از آنجایی که خودم فرزند دارم، واقعا دیدم که معلم او که در مدرسه دولتی هم تدریس می کند، چقدر زحمت می کشد. حداقل وظیفه ما در وزارت آموزش و پرورش این است که برای رفاه، خواسته ها و نیازهایشان تلاش کنیم و انتظاراتشان را برآورده کنیم. مقام عالی وزارت شبانه روزی موضوع معیشت معلمان و رتبه بندی را به صورت جدی دنبال می کند. رتبه بندی صرفا به بحث معیشت معلمان ارتباط ندارد و یکی از خواسته های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همین مسئله است. این انتظار ده ساله معلمان خداراشکر محقق شده و امیدواریم با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته بتوانیم رتبه بندی را در بهار امسال اجرا و انتظارات معلمان را برآورده کنیم. در هفته معلم برنامه های مختلفی هم توسط ادارات کل آموزش و پرورش استان ها و به صورت کشوری پیش بینی شده است که اعلام خواهد شد و من به نوبه خودم از همه معلمان در مقاطع متوسطه اول، دوم و ابتدایی قدردانی می کنم و برایشان آرزوی سلامتی دارم.