خبرگزاری کار ایران

رییس پلیس راهور انتظامی کشور:

مقاومت خودروسازان برای اصلاح و ایمن‌سازی تولیدات خود/ مجازات خطا در رانندگی نباید مرگ باشد

مقاومت خودروسازان برای اصلاح و ایمن‌سازی تولیدات خود/ مجازات خطا در رانندگی نباید مرگ باشد
کد خبر : ۱۲۲۳۴۱۵

رییس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: مقاومت خودروسازان برای اصلاح و ایمن‌سازی تولیدات خود باعث ادامه این روند تداوم تلفات رانندگی و ازبین رفتن سرمایه‌های کشور است

به گزارش ایلنا، سردار کمال هادیانفر با اشاره به نزدیک شدن به روز ایمنی حمل و نقل گفت: در مارس ۲۰۱۰ مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه‌ای سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه کنش و اقدام برای ارتقاء ایمنی جاده‌ای با هدف تثبیت و سپس کاهش تلفات جاده‌ای اعلام نمود. این قطعنامه از سازمان بهداشت جهانی و کمسیون‌های منطقه‌ای سازمان ملل با همکاری نهاد مربوط به ایمنی جاده‌ای سازمان ملل و سایر ذینفعان درخواست نمود تا برنامه جهانی این دهه را به مثابه سندی راهنما برای حمایت و اجرای اهداف این دهه تهیه نماید.

وی ادامه داد: در همین راستا روز هفتم اردیبهشت ماه به منظور فرهنگ‌سازی در راستای افزایش ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات به‌عنوان روز ایمنی حمل و نقل در تقویم کشور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزیده شد. انتظار بر این است که این نامگذاری در تقویم سالانه می‌تواند به حساس‌سازی جامعه و مسئولین در مقوله ایمنی و تصادفات کمک کرده و با عملیاتی کردن راهکارهای تخصصی میزان حوادث ترافیکی کاهش یابد.

رییس پلیس راهور انتظامی کشور خاطرنشان کرد: نگاهی کوتاه به حوادث رانندگی در دنیا نشان می‌دهد که مرگ‌ومیر ناشی از سوانح ترافیکی یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها است و بار بزرگی ازجمله مرگ، ناتوانی و هزینه‌های بسیاری را در مقیاس وسیع به کشورها تحمیل می‌کند. برابر گزارش سال ۲۰۱۸ سازمان جهانی بهداشت (WHO)، هرساله یک میلیون و سیصد پنجاه هزار نفر در اثر سوانح ترافیکی جان خود را ازدست‌داده، که بیانگر کشته شدن یک نفر در هر ۲۴ ثانیه در جادههای دنیا می‌باشد و سالانه بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر نیز به نحوی مصدوم می‌شوند. این حوادث مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در کشورهای با درآمد کم و متوسط می‌باشند. با این که کمتر از نیمی از وسایل نقلیه دنیا در این کشورها وجود داشته ولی بیش از ۹۰ درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از سوانح ترافیکی در این کشورها رخ می‌دهد.

سردار هادیانفر تصریح کرد: مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی، عواقب مالی سوانح ترافیکی نیز فراوان بوده و در کشورهای با درآمد کم و متوسط، مرگ‌ومیر ناشی از سوانح ترافیکی، بین دو تا هفت درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد. هزینه سنگین و رو به رشد تلفات، جرح و مصدومیت و از بین رفتن اموال، هزینه‌های عمیق روحی روانی و فرهنگی و اجتماعی تصادفات بسیار بالاست و می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین موضوعات جاری کشور همانند تلفات بیماری کرونا و حتی بالاتر از آن مورد بررسی و برنامه ریزی قرار گیرد. بیماری کرونا، تلفات حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و مشابه آن، حتی جنگ‌ها یک امر کوتاه مدت و گذرا بوده ولی تصادفات به لحاظ ماهیت سیستم حمل و نقل و دائمی بودن جریان تردد همیشگی است و تمامی اقدامات کشور می‌بایست معطوف به کاهش و به حداقل رساندن این حوادث گردد.

وی ادامه داد: تحقیق مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی در کشور ما بالغ بر هشت درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مذکور برای سال ۹۰ فقط معادل ۵۱۹ هزار میلیارد ریال بوده است.

رییس پلیس راهور انتظامی کشور با بیان اینکه بطور کلی در تصادفات رانندگی ۳ عامل انسان، خودرو و جاده (محیط) نقش دارند که بر اساس میزان تاثیر در وقوع حادثه سهم تقصیر تصادفات مشخص می‌گردد، گفت: اگر چه سهم عامل انسانی بیشتر از بقیه عوامل بوده ولی در رویکرد نوین سیستمی در نگاه به حوادث رانندگی به اشتراک سهم عامل انسانی با راه و خودرو نیز پرداخته شده و بصورت کاملتر علاوه بر سهم کاربران راه (راننده، سرنشین و عابر) به سهم مسئولان و طراحان راه و خودرو نیز پرداخته شده است.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: در این نگاه جدید صحبت این است که برای هر انسانی احتمال ارتکاب خطا در رانندگی وجود دارد ولی نبایستی با این وجود کشته یا مصدوم گردد. در این زمان در صورتیکه خودرو ایمنی کامل داشته باشد و راه هم دارای استانداردهای ایمنی باشد باید بتواند در ابتدا از خطا و وقوع حادثه جلوگیری کند و در صورت وقوع حادثه کمترین آسیب به راننده و سرنشینان وارد شود.یکی از علت‌های رواج نیافتن این نگاه در کشور ایران، مقاومت خودروسازان برای اصلاح و ایمن‌سازی تولیدات خود است که ادامه این روند تداوم تلفات رانندگی و ازبین رفتن سرمایه‌های کشور است. هر چند اقداماتی در این زمینه صورت پذیرفته ولی در مقایسه با استانداردهای دنیا و به منظور دستیابی به کاهش تصادفات راه درازی در پیش است.

وی ادامه داد: اصطلاح راه بخشنده که اخیرا در کشورهای پیشرفته رواج یافته حاصل نگاه جدید به حوادث رانندگی است. منظور این است که اگر راننده خطا و تخلفی در جاده انجام داد (مانند حواس پرتی و خواب آلودگی) نبایستی با مرگ مجازات گردد و جاده بتواند با حداقل خسارت از راننده و خودرو محافظت کند.

سردار هادیانفر تاکید کرد: جاده‌های بخشنده، ایمن با بکارگیری سامانه‌های هوشمند حمل و نقل از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها بوده و از جمله زیرساخت‌های حیاتی کشور است که بر بستر آن تمامی ابعاد سیاسی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… قرار می‌گیرد. به هر میزان که در ایمن‌سازی و بهبود جاده‌ها صرف شود یک پشتوانه برای کشور محسوب شده و نه به عنوان هزینه بلکه به عنوان یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌گردد.

وی تصریح کرد: امیدواریم که انشالله با مدیریت و برنامه ریزی دولت و مجلس و همکاری تمامی بخش‌ها و سازمانهای مرتبط وضعیت مطلوبی در این عرصه فراهم گردد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز