در گفتوگو با ایلنا اعلام شد:
ارایه خدمات تخصصی روانشناختی و حمایتی به دانشآموزان آسیبدیده از فضای مجازی
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از ارایه خدمات تخصصی روانشناختی و حمایتی به دانشآموزان آسیبدیده از فضای مجازی خبر داد.
«مسعود شکوهی» مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره مهمترین اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از آسیبهای ناشی از استفاده از بستر مجازی گفت: ارتقای سواد رسانهای در دانش آموزان در قالب ساعت درس رسمی و غیررسمی برای حضور سالم در دنیای مجازی، همچنین تهیه و تدوین محتوای آموزشی، مهارتی و روان شناختی برای دانش آموزان تمام دورههای تحصیلی جهت آشنایی و ارتقای آگاهی آنان با تهدیدات و آسیبهای فضای مجازی (انواع آسیبهای فرهنگی، اخلاقی، روانی – اجتماعی، سلامت جسمانی، تحصیلی و…) از جمله اقدامات ماست.
وی با اشاره به اینکه توانمندسازی روانی میتواند برای جلوگیری از آسیبهای فضای مجازی کمک کننده باشد، گفت: توانمندسازی روانی – اجتماعی و ارایه آموزشهای مورد نیاز به دانش آموزان جهت بهره گیری مناسب از فضای مجازی و مقابله در برابر تهدیدات احتمالی هم بسیار کارساز است.
شکوهی افزود: انجام غربالگری دانش آموزان براساس ابزارهای روان شناختی برای دستیابی به نیم رخ روانی – اجتماعی آنان با استفاده از سامانه همگام و بهرهگیری از ظرفیت تشکلهای دانش آموزان و همسالان در آموزشهای ارتقایی و پیشگیرانه برای مصونیت آنان در برابر آسیبهای ناشی از فضای مجازی نیز از سایر اقدامات دفتر امور تربیتی است.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: آموزش والدین در خصوص والدگری صحیح و برقرای ارتباطات موثر در خانواده، انجام نظارتهای دقیق و برنامهریزی صحیح برای فرزندان جهت بهره گیری مناسب آنان و مدیریت زمان در فضای مجازی و نیز ارتقای آگاهی آنان در خصوص آسیبهای فضای مجازی با استفاده از ظرفیت شبکه شاد همچنان در حال انجام و مورد تاکید است.
وی درباره برگزاری کارگاههای آموزشی برای مصون ماندن از آسیبهای فضای مجازی گفت: برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه معلمان، مدیران و مربیان و مشاوران به منظور توانمندسازی آنان برای ارایه آگاهی لازم به دانش آموزان درخصوص بهرهگیری صحیح از فضای مجازی و ارتقای آگاهی آنان در خصوص آسیبهای فضای مجازی یکی دیگر از برنامهها است.
شکوهی گفت: ارایه خدمات تخصصی روان شناختی و حمایتی برای دانش آموزان آسیب دیده از فضای مجازی در هستههای مشاوره مناطق و مراکز مشاوره و روان شناختی دانش آموزی و خانواده سراسر کشور به شکل حضوری و غیرحضوری هم موثر خواهد بود.
وی گفت: بهرهگیری از ظرفیت شبکه شاد جهت ارایه آموزشهای صحیح وجذاب برای جذب حداکثری دانش آموزان به فضای آموزشی – تربیتی مجازی، پیش بینی اجرای فعالیت فرهنگی و هنری و علمی و آموزشی برای پر کردن اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان به صورت مجازی بابهره گیری از ظرفیت شبکه شاد، برنامه ریزی برای برگزاری کلاسهای آموزشی و مهارتی به دانش آموزان در خصوص راههای مقابله با آسیبهای روانی – اجتماعی در فضای مجازی با بهره گیری از شبکه شاد نیز از اقدامات ماست.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره اقدماتی که والدین برای کنترل فرزندان خود جهت پیشگیری از آسیبهای فضای مجازی باید لحاظ کنند، گفت: بهره گیری والدین از سبکهای فرزندپروری مناسب که در آن نظارت مناسب ودر حین حال توام با آرامش و متانت حاکم باشد؛ بسیار کارگشاست.
شکوهی گفت: همچنین انجام نظارتهای دقیق و برنامهریزی صحیح برای فرزندان جهت بهرهگیری مناسب آنان و مدیریت زمان در فضای مجازی و آشنایی با روشهای نرم افزاری نظارت بر چگونگی حضور و بهره گیری فرزندان از فضای مجازی هم مهم است.
وی ادامه داد: والدین باید ارتقای سواد رسانهای و دریافت آموزشهای لازم را در مباحث علمی و رسانهای و ارتقای آگاهی در خصوص آسیبهای فضای مجازی با استفاده از ظرفیت شبکه شاد در دستور کار داشته باشند. ارتباطات موثر دربین اعضای خانواده و ایجاد فضای همدلانه و توام با نشاط و بدون تنش در منزل برقرار کنند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: والدین باید موجب تقویت مهارتهای زندگی و ترغیب دانش آموزان به مسؤلیتپذیری در فضای مجازی شوند و با معلم، مشاور و عوامل مدرسه در خصوص چگونگی پیشگیری از آسیبهای فضای مجازی در ارتباط باشند.