معاون آموزشی وزارت بهداشت:
در بسیاری از رشته های علوم پزشکی جایگاه خوبی داریم اما مرجع علمی نیستیم
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تمامی اقشار جامعه باید دسترسی عادلانه به پزشک داشته باشند و درصدد هستیم تا دسترسی آسان به پزشک را تقویت کنیم.
به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، «ابوالفضل باقری فرد»، معاون آموزشی وزارت بهداشت در سفر به قم و در جمع اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت: در این دوره شعار وزارت بهداشت «تعالی و عدالت در نظام سلامت» بوده و در این دوره یکی از برنامه های ما بهرهوری در آموزش است، برخی برنامه ها کارایی لازم را نداشتند، تمامی اقشار جامعه باید دسترسی عادلانه به پزشک داشته باشند و درصدد هستیم تا دسترسی آسان به پزشک را تقویت کنیم.
مرجعیت علمی علوم پزشکی با ماموریت گرایی دانشگاه ها حاصل می شود
باقری فرد با بیان اینکه برنامه ویژه ای برای مأموریت گرایی دانشگاه ها داریم، گفت: براساس این برنامه، هر دانشگاه با توجه به منطقه اقلیمی، جغرافیایی و استادان و اعضای هیات علمی، ماموریت هایی را اجرا می کند و آنچه که مقام معظم رهبری از آن به عنوان مرجعیت علمی یاد می کنند، باید مورد توجه قرار گیرد، ما در بسیاری از رشته های علوم پزشکی در جایگاه مناسبی قرار داریم، اما مرجع علمی نیستیم و مرجعیت علمی علوم پزشکی با ماموریت گرایی دانشگاه ها حاصل می شود؛ البته لازم نیست در همه رشته ها مرجع شویم و باید توجه داشت که رکن اصلی دانشگاه آموزش است، وقتی خدشه دار می شود، دانشگاه آسیب می بیند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ما در این دوره در تلاش هستیم تا برخی اختیارات مانند پذیرش دستیاران بومی را به دانشگاه ها تفویض کنیم و اکنون یکی از سیاست های ما در حوزه آموزش تفویض وظایف به دانشگاه ها با توجه به شرایط آنها است که در آینده نیز شرایط و ضوابط آن اعلام خواهد شد.
باقری فرد با بیان اینکه موضوع مالیات پلکانی و سقف، تکلیف شورای حقوق و دستمزد مجلس است، گفت: وقتی از مالیات و سقف صحبت می کنیم، برخی بحث تعارض منافع را در میان می گذارند، بیان این موضوع خلاف اخلاق است و صحیح نیست، درحالیکه مالیات پلکانی و سقف حقوق اعضای هیات علمی باعث شده است که درآمد اختصاصی بیمارستان ها به یک چهارم برسد و دیگر نمی توان با این درآمد اقدامی انجام داد و این درآمد صرف حقوق و کارانه می شود.
وی درباره جذب اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی بیان کرد: بسیاری از اعضای هیات علمی پزشکان بسیار خوبی هستند، اما ممکن است ویژگی های یک معلم را نداشته باشند. در جذب ها علاوه بر مقاله و کتاب، می بایست اخلاق حرفه ای مدنظر قرار بگیرد و در آینده تغییراتی در آیین نامه جذب و ارتقای اعضای هیات علمی ایجاد خواهیم کرد، اکنون ما به اچ ایندکس و مقاله و کتاب توجه می کنیم، در صورتیکه باید به موضوع اخلاق حرفه ای به طور خاص توجه کرد و بنا داریم برخی فرآیندها را تغییر دهیم و زمانی که فرآیندهای اشتباه را توانستیم مدیریت کنیم و تغییر دهیم خدمت ویژه ای به ذی نفعان نظام سلامت کشور و مردم کرده ایم.