رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی تأکید کرد:
اجراییسازی برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی با رویکرد کار جهادی
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در نوزدهمین نشست شورای راهبری سازمان گفت: اجراییسازی برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی با رویکرد کار جهادی دنبال خواهد شد.
به گزارش ایلنا، حمید طریفی حسینی؛ در نوزدهمین نشست شورای راهبری سازمان که به صورتویدئو کنفرانس با رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها برگزار شد، با اشاره به جهاد تبیین در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اظهار کرد: جهاد تبیین در کلام رهبر معظم انقلاب به معنای آغاز «تحولی بنیادین» و «حرکت جهادی» در امور است و با همین رویکرد، نهضت کار جهادی در اجرای تمامی برنامههای سازمان آموزشوپرورش استثنایی دنبال خواهد شد.
وی تصریح کرد: در حوزه آموزشوپرورش استثنایی زحمات بیشماری کشیده شده است و باید این دستاوردها فارغ از همه حواشی و سلیقههای مدیریتی تبیین شود.
طریفی حسینی با بیان این که با رویکرد کار جهادی در وزارت آموزشوپرورش نیز قرارگاههای جهادی در حوزههای مختلف در حال ایجاد است، گفت: هدف غایی همه این قرارگاههای جهادی، اجراییسازی سند تحول بنیادین است و یکی از قرارگاههای مهم، قرارگاه محرومیتزدایی با رویکرد توجه به حاشیه مرزها، حواشی شهرها، روستاها و مناطق عشایری و گسترش عدالت تربیتی است.
وی افزود: یکی از شاخصهای مهم تحقق عدالت تربیتی، میزان توجه به آموزشوپرورش استثنایی و دانشآموزان با نیازهای ویژه است و شایسته است که ارتباط مناسبی بین حوزه ستادی و رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی با قرارگاه جهادی محرومیتزدایی برقرار شود.
رییس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با تشریح «برنامه تدوینی چهارساله تحول و تعالی نظام آموزشوپرورش استثنایی» خاطرنشان کرد: در برنامه چهارساله تحول و تعالی نظام آموزشوپرورش استثنایی ۳ بسته تحولی، شامل ۱۰ هدف عملیاتی و ۲۳راهبرد با رویکرد حکمرانی، عدالت و کیفیت پیشبینیشده است.
وی با بیان این که «کارآمدسازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزشوپرورش استثنایی» یکی از بستههای تحولی برنامه چهارساله تحول و تعالی آموزشوپرورش استثنایی است، گفت: مردمیسازی، مدرسه محوری، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، بازمهندسی ساختار و فرآیندها، هوشمندسازی، چابکسازی، شفافسازی امور، کارآمدسازی نظام مدیریت منابع انسانی، متنوعسازی منابع مالی، کارآمدسازی و بهینهسازی نظام تخصیص منابع مالی، یکپارچهسازی سامانههای اداری و مالی، ساماندهی و جانمایی متوازن و متعادل مراکز آموزشی، پرورشی و توانبخشی، استفاده از ظرفیت مؤثر مراکز علمی و دانشگاهی و تسهیل ورود فناوریهای نوین به مراکز آموزشوپرورش استثنایی از جمله راهبردهای اصلی این بسته تحولی است.
طریفی حسینی، دومین بسته تحولی را «توسعه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی» دانست و افزود: افزایش سطح دسترسی و پوشش تحصیلی، افزایش پوشش خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی به گروههای جدید، توسعه کمی و کیفی خدمات حمایتی، توانبخشی، مددکاری و مشاورهای و اجتماعیسازی آموزشوپرورش استثنایی از جمله راهبردهای این بسته تحولی است.
وی با بیان این که بسته سوم تحولی «روزآمدسازی، کیفیتبخشی و اثربخشی نظام آموزشوپرورش استثنایی» است، گفت: توسعه مدلهای پیشگیری، مراقبتی و توانبخشی با رویکرد مداخله بهنگام، تغییر و اصلاح مداوم روشهای ارزیابی، غربالگری و تشخیص، توسعه رویکرد خانواده محوری در آموزشوپرورش استثنایی، هدایت نظام برنامهریزی در جهت تعلیموتربیت چند ساحتی و برنامههای آموزشی فردی شده، توسعه و کیفیتبخشی به رویکرد فراگیر سازی، توسعه فعالیتهای پرورشی، فرهنگی، هنری و ورزشی و بازآرایی رشتههای تحصیلی و توانمندسازی و خوداتکایی فردی، اجتماعی و اقتصادی فارغالتحصیلان از جمله راهبردهای این بسته تحولی است.