بازگشت بیش از ۱۸۰ مددجو به آغوش خانواده از ابتدای سال/ ممنوعیت پذیرش افراد زیر ۱۸ سال در گرمخانه
معاون حمایتهای اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در گرمخانهها کمبود ظرفیت وجود ندارد، گفت: از ابتدای امسال بین ۱۸۰ تا ۱۹۰ مددجو با همکاری مددکاران به آغوش خانواده بازگشتند.
به گزارش ایلنا، سعید شرفدوست معاون حمایتهای اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران درباره تمهیدات شهرداری برای افراد بیخانمان گفت: در حال حاضر ۲۲ واحد گشت فوریتهای اجتماعی در سطح مناطق و ۱۵ گشت مددکار شهر به صورت ۳ شیفت و منظم در سطح شهر فعال هستند و به جذب و انتقال افراد بیخانمان و کارتنخواب به گرمخانهها اقدام میکنند.
معاون حمایتهای اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه مددجویانی که به گرمخانهها مراجعه میکنند ۲ دسته هستند، افزود: ۶۵ درصد از مددجویان به صورت ثابت در گرمخانهها زندگی میکنند و ۳۵ درصد از مددجویان هم به طور متناوب و در بازههای زمانی کوتاهتر به گرمخانهها مراجعه میکنند.
تلاش مددکاران برای بازگشت مددجویان به خانواده
شرفدوست در پاسخ به این سوال که سال گذشته و امسال چند مددجو با همکاری و تلاش مددکاران به آغوش خانواده بازگشتند؟ گفت: از ابتدای امسال نیز بین ۱۸۰ تا ۱۹۰ مددجو با همکاری و تلاش مددکاران به آغوش خانواده بازگشتند.
ممنوعیت پذیرش افراد زیر ۱۸ سال در گرمخانه
معاون حمایتهای اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص پذیرش افراد زیر ۱۸ سال در گرمخانهها گفت: براساس قانون، پذیرش افراد زیر ۱۸ سال در گرمخانهها ممنوع است، اما اگر هر فردی حتی کودک خردسال در شب به گرمخانه مراجعه کند و مددکار مجموعه احساس کند بیسرپناه است، موقتا در گرمخانه نگهداری شده و پس از هماهنگی با پلیس و اورژانس اجتماعی بهزیستی، مقدمات انتقال شخص فراهم میشود.
افزایش آمار مراجعه به گرمخانه با ایجاد حس امنیت
معاون حمایتهای اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران درباره نحوه اقناع مددجویان برای حضور در گرمخانهها توضیح داد: مددکار با فنون خاص خود باید مددجو را برای اسکان در گرمخانه قانع کند.
شرف دوست در ادامه عنوان کرد: تا چند سال گذشته گرمخانهها توسط کسانی مدیریت میشد که در کمپ کار میکردند و مددجو به دلیل رفتارهایی که در گرمخانه مشاهده میکرد، میلی به مراجعه نداشت، اما اخیرا با استقرار مددکار در گرمخانهها شرایط ذهنی امنی برای مددجویان فراهم شده و قرار نیست در فضای فعلی، برخوردهای ناشایست قبل وجود داشته باشد.
او همچنین تاکید کرد: زمانی گرمخانهها ۸۰۰ مراجعهکننده هم نداشتند و در حال حاضر این عدد به ۲ هزار نفر رسیده و به این معنی است که حس اعتماد و امنیت ایجاد شده است.
ارائه خدمات مددکاری و ویزیت عمومی در گرمخانهها
معاون حمایتهای اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران درخصوص خدمات ارائه شده در گرمخانهها بیان کرد: خدمات مددکاری، درمانی، ویزیت عمومی، بهرهگیری از گروههای جهادی برای اجرای خدمات درمانی تخصصیتر و اجرای برنامه در مناسبتهای مختلف در گرمخانهها از جمله این خدمات است.
شرفدوست در پایان با تاکید بر اینکه در گرمخانهها کمبود ظرفیت وجود ندارد، گفت: با تدابیر و دستور شهردار تهران در صورت افزایش آمار مددجویان، سولههای بحران نیز آماده اسکان این افراد است، ولی تاکنون به مرحله کمبود ظرفیت نرسیدهایم.