وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:
اهمیت آموزش مهارت کدنویسی به دانش آموزان
وزیر آموزش و پرورش در «افتتاحیه و تبیین طرح ارتقای مهارت برنامهنویسی و سواد دیجیتالی دانشآموزان و معلمان دوره ابتدایی» گفت: مهارت آموزی، کلید موفقیتهای فردای دانش آموزان امروز است.
به گزارش ایلنا، افتتاحیه و تبیین طرح ارتقای مهارت برنامهنویسی و سواد دیجیتالی دانشآموزان و معلمان دوره ابتدایی در نشست با مدیران کل که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت سالروز قیام ۱۹ دی اظهار داشت، زندگی در دنیای تکنولوژی و دیجیتال و تکامل هر روزه آن، نیاز به یادگیری برنامهنویسی و کسب توانایی در این حوزه را بسیار مهمتر از هر زمان دیگری کرده است. مهارت آموزی کلید موفقیتهای فردای دانش آموزان امروز است که باید در کنار تحصیل علم در مدارس به آن توجه شود.
نوری در ادامه تاکید کرد: از جمله مهارتهایی که آموزش آن به کودکان بسیار ارزشمند است، مهارت برنامهنویسی وشناخت علوم روز است. توانایی کدنویسی در یک سطح مقدماتی به یکی از امور ضروری برای بسیاری از کارهای مختلف تبدیل شده است و مهارت حل مسأله را به کودکان میآموزد.
نوری ادامه داد: بسیاری از کشورهای پیشرو در امر آموزش، از دوره پیش دبستانی آموزش این مهارتها را شروع کردهاند و زبانهای برنامهنویسی زیادی وجود دارد که کودکان در مراحل اولیه یادگیری، میتوانند کدنویسی در آنها را بیاموزند.
نوری تأکید کرد: امروزه، کودکان زمان زیادی را صرف انجام بازیهای موبایلی و کامپیوتری میکنند و اغلب به بازی با نرم افزارها، کنجکاو هستند و اگر از روش ساخت آنها نیز مطلع شوند، همین فرصت مناسبی فراهم خواهد کرد تا به آنها نشان داده شود که در پس همه این بازیها و دیگر برنامههای موبایل و کامپیوتر، چه اتفاقاتی میافتد.
نوری با اشاره به این که کدنویسی اساساً پروسه واردکردن ساختارها با این هدف است که وظایف خاصی را انجام دهد گفت: کدنویسی برای بچهها لازم است، زیرا به آنها اجازه میدهد مهارتهای متفاوتی، مانند مهارت حل مسأله و جزئی کردن دستورات به کوتاهترین شکل ممکن به فعال کردن تصورات ذهنی، به آنها اجازه میدهد برروی اپهای دیگر که در قسمت خاصی از آن کمبودی پیدا کرده اند، خلاقانه عمل کنند، و حتی به آنها امکان ساخت و اجازه میدهد هوشمندانه تفریح کنند.
وی با تأکید براین که امروزه دانش آموزان با تواناییهای مختلف در حوزه فناوری، وارد مراحل اولیه مدرسه میشوند، ادامه داد: استفاده آنها از این تکنولوژِی به طور قابل توجهی در بین دانش آموزان متفاوت است و این وظیفه معلمان است که دسترسی مساوی به فناوری را برای همه دانش آموزان ایجاد کنند، و انتظار میرود تا پایان تحصیلات دوره ابتدایی به توانایی استفاده از فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی برای یافتن، خلاقیت و برقراری ارتباط و مهارتهای شناختی و فنی برسند.
نوری در پایان تصریح کرد: در دنیای پیچیده امروز، انسان برای رفع تقریباً تمامی نیازهای روزمرهاش به دنیای اینترنت وابسته شده است. مطمئناً سهم قابل توجهی از این وابستگی متعلق به کودکان و نوجوانان است. حال که فناوری و ابزارهای دیجیتال به قدری برای آنها جذاب شده است که آنان را از بازیها و فعالیتهای پرتحرک و حتی گاهی از درس خواندن و ورزش کردن دور میکند، بهتر است از این مسئله در جهت آموزش آنان استفاده کرده و با آموزش ساده و روان، کاری کرد که کودکان و نوجوانان ما به جای مصرف کننده محتوا، تولید کننده آن باشند و با مشارکت مراکز نوآوری وشرکتهای دانش بنیان بتوانیم کار در تمامی ساحتهای تعلیم و تربیت را برای دانش آموزان برنامه ریزی کنیم.