در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
صفر شدن بودجه حمل و نقل یعنی سلامت مردم مهمترین دغدغه نیست
عضو دوره پنجم شورای شهر تهران گفت: تامین مالی پروژه های مربوط به مساله آلودگی هوا نیز باید با اولویت انجام شود و این یعنی ما به ریه های مردم اهمیت می دهیم اما وقتی بودجه آن را صفر می کنیم یعنی سلامت و تنفس مردم تهران مهمترین دغدغه نیست.
"سید آرش حسینی میلانی" عضو دوره پنجم شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره حذف ردیف های اعتباری شهرداری ها از بودجه سال آینده دولت و عواقب آن برای شهرها به ویژه در حوزه حمل و نقل و آلودگی هوا اظهار کرد: پاشنه آشیل برنامه کنترل آلودگی هوا تامین منابع مالی برای آن است. متاسفانه سال به سال وضعیت در این زمینه بدتر می شود و عملا شرایط مالی کشور نیز به گونه ای است که تخصیص اعتبار و رقابت هایی که در بین کلانشهرها در مصارف بودجه ای وجود دارد باعث می شود پیگیری اعتبار حوزه حمل ونقل در بودجه دولت، توجیه نمایندگان مجلس و پیگیری مطالبات از دولت حساس تر شود.
او ادامه داد: در سال جاری به دلیل کاهش بارش ها و افت تهویه طبیعی پیش بینی می شد به دلیل وضعیت ترافیکی و کمبودهای قبلی وضعیت آلودگی بدتری را تجربه کنیم. اما امید این بود دولت نظر ویژه ای به این موضوع داشته باشد که متاسفانه شاهد هستیم ردیف مربوطه از بودجه به بهانه این که دریافتی شهرداریها از ارزش افزوده یک درصد اضافه شده،حذف شده است.
میلانی با اشاره به اینکه در بودجه سال جاری رقم حدود هزار میلیاردی برای حمل و نقل استان تهران اختصاص یافته بود اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۰ جدای از اینکه چه میزان آن تخصیص یافته، اعتبار هزار میلیاردی برای حوزه حمل ونقل تهران و شهرهای اطراف در نظر گرفته شده بود. حذف این بند در بودجه ۱۴۰۱ با این پیش فرض است که تامین آن از محل افزایش یک درصد ارزش افزوده خواهد بود اما واقعیت این است که مصارف شهرداری تهران آنقدر بالا است که این پول عملا صرف انواع و اقسام نیازهای فوری و واجب شهرداری ها می شود و این یک جفا به تهران و سایر کلانشهرها است.
او با بیان اینکه نقدینگی تامین شده ناشی از ارزش افزوده مهم است گفت: با توجه به اینکه رقم مالیات بر ارزش افزوده از طریق سازمان امور مالیاتی تامین می شود و وصول آن به صورت نقد است، در نتیجه دریافت نقد آن برای زمان بندی تامین مالی شهرداری ها بسیار مهم است. اما اینکه ردیف اعتباری را حذف و جبران آن را به ارزش افزوده گره بزنیم چالش جدی در بخش حمل و نقل ایجاد می شود.
میلانی با اشاره به دستور رئیس جمهور برای افزایش تخصیص اعتبار استانی گفت: البته قرار است اختیاراتی را به استانداران بدهند و بودجه استانی را تقویت کنند. آقای رئیس جمهور دستوری را در زمینه آلودگی هوا به استاندارها دادند و تاکید کردند تامین منابع مالی در قالب بودجه استانی دیده شود اما نکته این است که ۵۰ درصد مالیات استانی کشور از استان تهران است اما میزانی که به استان تهران تخصیص داده می شود کمتر از سه درصد است.
عضو دوره پنجم شورای شهر تهران افزود: تهران در مظلومیت عجیبی از نظر جذب بودجه ملی است و حداقل با حذف ردیف فعلی باید معادل آن را از طریق بودجه استانی جبران کنند. چرا که اگر در بودجه سال آینده کمک به تامین اتوبوس و مترو دیده نشود، عملا در فصل آلودگی ۱۴۰۱ کار موثری نمی توانیم انجام دهیم.
میلانی افزود: سابقه تخصیص قطره چکانی در حوزه حمل و نقل نیز به گونه ای است که ۲۵ سال طول می کشد تا یک خط مترو نهایی شود و این جدای از عقب افتادگی است که در مساله تامین واگن داریم.
او با اشاره به ارقامی که از سوی صندوق توسعه ملی برای تامین ۶۳۰ واگن مترو اختصاص داده شده بود گفت: سهم بخش حمل و نقل در پروژه هایی که از طرف صندوق توسعه ملی پشتیبانی شده در طول عمر آن کمتر از ۴ درصد بوده است در نتیجه برای جبران این غفلت لازم است در بودجه ۱۴۰۱ ، خرید واگن از محل صندوق توسعه ملی تامین شود چرا که بعد از چهار سال پیگیری و عبور از گردنه های مختلف بوروکراتیک عدم تامین پیش پرداخت این ۶۳۰ دستگاه واگن ، جفا به سلامت مردم است. در بودجه ۱۴۰۰ این تصمیم قربانی اختلاف نظر دولت و مجلس شد و مجلس برداشت از صندوق را ۵۰ درصد کاهش داد و متاسفانه بودجه واگن های مترو هم مشمول این حذف شد. الان از نمایندگان مجلس به ویژه مجمع نمایندگان تهران انتظار می رود که این مساله را پیگیری کنند تا برای سال ۱۴۰۱ به تصویب برسد.
میلانی افزود: حتی سهم شهرداری ها از عوارض جریمه های رانندگی نیز از بودجه ۱۴۰۱ حذف شده است هرچند که میزان تخصیص آن به شهرداری ها رقم کمی بوده اما جزو منابع بودجه عمومی بوده است که به کمک شهرداری ها می آمد.
رئیس کمیته محیط زیست شورای پنجم تاکید کرد: باید نسبت به مساله آلودگی آینده نگری داشته باشیم و به ویژه اینکه سرعت تکمیل پروژه های مترو کند است و عقب افتادگی موجود به دلیل تزریق نشدن بودجه به این بخش است.
او با تاکید بر اینکه پروژه های مقابله با آلودگی هوا باید بالاترین اولویت را داشته باشند گفت: معنی این جمله آن است که تامین مالی پروژه های مربوط به مساله آلودگی هوا نیز باید با اولویت انجام شود و این یعنی ما به ریه های مردم اهمیت می دهیم، اما وقتی بودجه آن را صفر می کنیم یعنی سلامت و تنفس مردم تهران مهمترین دغدغه نیست.
میلانی با بیان اینکه در بحران کرونا تاثیر سرمایه گذاری در واکسیناسیون و اثرات آن بر سلامت عمومی و تداوم فعالیت های اقتصادی کاملا روشن شده است گفت: اما در مساله آلودگی هوا سالیان سال است که به این مناسبات بی توجهی شده است. چرا که مرگ و میر ناشی از آلودگی مزمن و غیرمستقیم است و کمتر به آن پرداخته شده است.
او ادامه داد: اگر از نظر عدالت اجتماعی نیز به این مساله نگاه کنیم؛ وقتی آلودگی هوا رخ می دهد در مناطق مرکزی و جنوبی که در معرض آلودگی بیشتری قرار می گیرند اقشار سالمند، کودکان و دیگر گروه های آسیب پذیر امکان جابجایی و سفر به مناطق کمتر آلوده و یا عدم حضور بر سرکار را ندارند و بیشتر در معرض آلودگی هستند و این اجحاف به بخش عمده ای از مردم شهر تهران است که راه گریزی ندارند.
او افزود: کرونا و سیاست مبارزه با آن باید درس عبرتی برای سیاستگذاران باشد چرا که تامین حمل و نقل عمومی همانند واکسیناسیون است و شهر را در برابر آلودگی واکسینه می کند. البته عوامل دیگری نیز تاثیرگذار هستند که باید به آنها نیز توجه شود از جمله بهبود کیفیت سوخت، برقراری استانداردهای سختگیرانه تر با خودروسازها و جایگزینی خودروهای دیزل سنگین.