دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد:
ضرورت رفع نواقص مصوبه شورا برای اصلاح کنکور تا زمان اجرا
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اصلاح کنکور از سال ۱۴۰۲ روشی اعتمادآفرین است و اگر نواقصی هم وجود دارد تا زمان اجرای مصوبه باید برطرف شود.
به گزارش ایلنا، سعیدرضا عاملی در همایش ملی «سنجش علمی و آزمونهای ورودی آموزش عالی: مبانی، چالشها و راهکارها» گفت: امیدوارم این همایش بتواند مصوبه جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر «سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» در قالب مبانی، چالشها و راهکارها بتواند با ساز و کار نوینی زمینه ساز اجرایی شدن آن را فراهم کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این مصوبه را مطالبه ۴۰ساله کشور و چه بسا در قبل از انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: روش سنجش و پذیرشی که سرنوشت داوطلب را در چهار ساعت کنکور سراسری تعیین میکند، با این مصوبه تبدیل به ظرفیت جدیدی شده که ۶۰ درصد سنجش در دوره دبیرستان شکل بگیرد. این دیدگاه مدلی است که نظام آموزش و پرورش و فعالیت ۱۲ساله معلمان و تلاش دانش آموزان را مورد توجه قرار میدهد تا در مسیر زندگیشان نقش آفرینی کنند.
استاد دانشگاه تهران اجرای مصوبه ۸۴۳ در سال ۱۴۰۲ را روشی اعتمادآفرین دانست و گفت: نظام سنجش و پذیرش ساختاری قابل اعتماد دارد و اگر نواقصی هم وجود دارد تا اجرایی شدن مصوبه باید برطرف شود. بنابراین باید گفت نظام سنجش و پذیرش آزمون سراسری یکی از مزیتهایش اعتمادآفرینی، امنیت و سلامت آزمونها است.
وی با اشاره به منقضی شدن روش برگزاری آزمون سراسری در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، تصریح کرد: هم نظام آموزش و پرورش نقش تعیین کنندهای در تعیین بخشی به وضعیت متقاضی در دانشگاه دارد و هم دانشگاه نقش جدی در پذیرش آنها دارد. با اتخاذ روش حاضر کنکور سراسری، هم آموزش و پرورش را کم کارکرد و بیکارکرد کردیم و هم دانشگاههای کشور نقش جدی در پذیرش داوطلبین ندارند.
عاملی اظهار داشت: به هر حال رقابت کنکور سراسری تنها به ۱۵ درصد صندلیهای دانشگاهها اختصاص دارد و ۸۵ درصد کرسیهای دانشگاه بدون آزمون و رقابت جدی، برای داوطلبان امکان ورود به دانشگاهها را ایجاد کرده است. درواقع ۷۰ درصد افراد شرکت کننده در کنکور، متقاضی رشتههای پزشکی هستند بنابراین یک فشار حداکثری بر روی داوطلبان پزشکی (علوم تجربی) ایجاد کردهایم؛ لذا این مصوبه با اصول کارشناسیِ همراه با مطالعات مقایسهای، همکاری و همفکری متخصصین آموزش عالی کشور و نیز آموزش و پرورش بوده است.
وی ابراز امیدواری کرد همایش بتواند ساز و کارهای اطمینانبخشی در اجرای این مصوبه فراهم کند. نکات ریز و کارشناسی جدی این حوزه باید از زبان متخصصین امر گفته شود تا وضعیت بهینه و موفقتری در نظام سنجش و پذیرش کشور را شاهد باشیم.