"توسعه شایستگیهای حرفهای" فرصتی برای کارایی معلمان
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: توسعه شایستگیهای حرفه ای معلمان، فرصتی برای ارتقای توانمندی های معلمان است.
به گزارش ایلنا، علیرضا کمرئی در همایش تجلیل از برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس، با اشاره به این که معلمان فرصتهای یادگیری را برای دانش آموزان ایجاد میکنند، اظهار کرد: هیچ فعالیتی در آموزش و پرورش به اندازه فرصتهایی که برای یادگیری ایجاد میکنیم، اهمیت ندارد و لازم است با ایجاد این فرصتهای آموزشی برای معلمان و توانمندسازی حرفهای آنان، به آنها در انجام بهتر وظایف معلمی کمک کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: معلمان نیازمند توسعه شایستگی حرفهای خود هستند و آموزش و پرورش موقعیتهای را همچون این جشنواره فراهم میکند که فرصتی برای افزایش تواناییهای معلمان به وجود آید. رویکرد ما در ایجاد و فعال کردن موقعیتهای یادگیری دو موضوع مهم و کلیدی است، که اولین عامل آن «بهبود کیفیت زندگی کاری و حرفهای معلمان» و دومین موضوع «بهبود کیفیت، کارایی و اثربخشی کار معلمان» است.
کمرئی گفت: توجه به دو موضوع بالا، باعث ایجاد رضایت شغلی بیشتر برای معلمان خواهد شد و پیامد این تغییر غیر از بهبود کیفیت کار معلم، متوجه دانش آموزانی میشود که از این بهبود انگیزه، بهره میبرد.
وی، توسعه حرفهای معلمان را امری مستمر دانست و گفت: چون نیازهای حرفهای ما به سرعت در حال تغییر است و هر لحظه در معرض شرایط جدیدی قرار میگیریم، نیازمند تطبیق با شرایط زمانی و مکانی هستیم که باید در آن به ایفای نقش یادگیری بپردازیم.
کمرئی افزود: تعریف توسعه حرفهای این است که چه کنیم که هر روز نسبت به روز گذشته بهتر باشیم و این موضوع در مضامین آیات و روایات دین ما هم وجود دارد که باید امروزمان از دیروزمان تفاوت داشته و بهتر باشد. مدیریت کلاس همچون چتر گستردهای است که تلاش معلم برای کنترل فعالیتهای کلاس همچون یادگیری، تعاملات اجتماعی و رفتار فراگیر را مهیا مینماید.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، مهمترین عامل مؤثر در مدیریت کلاس درس و جو یادگیری را موقعیت ایجاد شده معرفی و تشریح کرد: با الهام از زیست ۲۰ماهه در کرونا و فضای مجازی بیش از ۱۹هزار برنامه آموزشی در تلویزیون تولید شد و این امر همچنان ادامه دارد؛ همچنین برنامه شاد موقعیت و بستری بود که معلمان برای فعالیت و تولید محتوای لازم در آن بسیار زحمت کشیدند.
وی خاطر نشان کرد: بسترهای یادگیری مجازی علی رغم همه تلاشهای معلمان و دست اندرکاران آموزش و پرورش نتوانسته است شرایط مشابه آموزش و یادگیری حضوری را ایجاد نماید و ادامه این روش آموزشی منجر به شکست تحصیلی خواهد شد، مگر آن که به صورت مکمل در کنار آموزش حضوری ادامه یابد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس ادامه داد: اکنون آموزش و پرورش علاوه بر ایفای نقش گذشته و سنتی خود، نیازمند پرداختن به نقایص یادگیری مجازی، جهت جبران آن نیز میباشد.
وی در پایان صحبتهای خود، معلمان را نیازمند سه دانش شامل: «دانش محتوایی» که باید به روز بوده و هر روز تجدید شود، «دانش فناورانه» و استفاده از آن جهت تسهیلگری در آموزش و یادگیری و همچنین «دانش پدالوژی» یعنی هنر و علم وجودی یک معلم دانست که جشنواره الگوهای برتر تدریس نیز با همین هدف برنامهریزی شده است.
شایان ذکر است؛ همایش تجلیل از برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس، در سالن ولایت آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران برگزار و همزمان به صورت ویدئو کنفرانس در سراسر کشور پخش شد.