وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
رتبهبندی پولپاشی نیست/ آموزش و پرورش باید قلب راکتور توسعه کشور قرار بگیرد
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: باید به جای آنکه وزیر در ستاد باشم، وزیر در مدرسه باشم، باید در مدارس و شهرستانها بچرخم و ببینم آن استانداردهایی که طراحی کردم به درستی اجرا میشود یا خیر.
به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست صمیمانه مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با جمعی از معلمان، کارشناسان ستادی و ادارات، نمایندگان تشکلهای فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت مطرح شد: نظام تعلیم و تربیت یعنی آینده کشور، یعنی تربیت ۱۵ میلیون انسان. در آیات و روایات آمده است که اگر یک نفر را احیاکنی گویی همه انسانها را احیا کردهای. حال برای ۱۵ میلیون انسان هر کاری از دستت برمیآید بکن. حالا برای ۱۵ میلیون انسان بیا بسم الله و هر کاری از دستت برمیآید بکن.
وی در این نشست اظهار داشت: این یک توفیق عجیبی است که من فکر میکنم در کل عمرم نعمتی بزرگتر از این نصیبم نشده باشد. از زمان جمعبندی آقای دکتر رییسی برای معرفی بنده، تا کنون حدود ۱۰ جلسه با نخبگان حوزه تعلیم و تربیت برگزار کردهام. بنده خود را جزیی از جریان فکری انقلابیِ متخصص و مجرب میدانم و از تعلق به آن مفتخرم و خدمت به کسانی که در فرهنگ تعلیم و تربیت دارند فعالیت میکنند، را بزرگترین توفیق میدانم.
بنابراین انسان اقتصادی نباید مبنای طرح توسعه و برنامه آمایش سرزمین باشد
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من از سالهای قبل معتقدم حوزه مأموریت آموزش و پرورش محدود به خود آموزش و پرورش نیست و باید سایر دستگاهها هم نقش خود را ایفا کنند. در مرکز پژوهشها هم وقتی بحث برنامه هفتم مطرح شد و سازمان برنامه، سند آمایش سرزمین را آورده بود، من در شورای معاونین گفتم که یک اشکالی چهلساله مداومی داریم.
وی ادامه داد: ما اگر انقلابمان ایدئولوژیک بود پس ذاتش فرهنگی است و لذا قلبش تربیت نیرو باید باشد نه اقتصاد، اقتصاد شرط لازم است، نود است، اما صد نیست. بنابراین انسان اقتصادی نباید مبنای طرح توسعه و برنامه آمایش سرزمین باشد و چرا باید سند توسعه را سازمان برنامه و بودجه بنویسد؟ چرا آموزش و پرورش نباید بنویسد آیا بخاطر اینکه منابع پولی دست اوست پس او باید بنویسد؟ این را باید تغییر داد.
فیاضی اظهار داشت: مقام معظم رهبری این چهل سال را گام دوم شمردهاند و این دولت اولین دولت گام دوم است. یعنی باید گام چهلساله را طراحی کند؛ اگر منطق این است که آموزش و پرورش باید قلب راکتور توسعه کشور قرار بگیرد پس هدف را همین بگذاریم و بعد مهندسی معکوس کنیم و ببینیم چه کار باید بکنیم. لذا نگاهمان باید متفاوت باشد.
ما در آموزش و پرورش به کم راضی نیستیم
وی اظهار داشت: بله یک سری مسائل روی میز و مطالبات جدی داریم اما باید زیرساختهایی را نیز فراهم کنیم. البته کارهای بسیار خوبی در آموزش و پرورش اتفاق افتاده است. آموزش و پرورش خوب است اما ما به کم راضی نیستیم و تا خوبتر فاصله داریم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نگاه من به ماجرای تحول این است تحول باید در کلاس درس رقم بخورد، بخشنامهای و مدیریت در ستاد وزارتخانه نیست و باید در پی اثربخشی بود. بنابراین قلب این راکتور پیشرفت کشور میشود معلم، یعنی معلم است که باید تربیت بشود و هر چقدر ما روی معلم سرمایهگذاری کنیم برای ما برد است. وی افزود: یک معلم گاهی یک زندگی را عوض میکند.
باید از زیر سنگ هم شده پول جور کنیم
وی خاطر نشان کرد: من به آقای رییس جمهور هم عرض کردم که ما میخواهیم نگاهمان را به دانشگاه فرهنگیان و امثالهم عوض کنیم. در اینجا باید از زیر سنگ هم شده پول جور کنیم و هزینه کنیم. باید نگاه سرمایهای داشته باشیم نگاه هزینهای درست نیست. لذا هرتحولی بخواهد رخ بدهد در مدرسه و کلاس باید رخ بدهد. ما اشتباه کردیم آمدیم تو ستاد وزارتخانه و ستاد اجرای سند تحول زدیم.
فیاضی گفت: ما باید برویم در مدرسه ستاد اجرای سند تحول بزنیم و در این خصوص باید تفویض اختیار بشود. یک نظام تفویض اختیار باید شکل بگیرد. شورای مدرسه باید اختیارات جدی پیدا کنند. بله نظام تعلیم و تربیت کاملاً حاکمیتی است، خصوصی هم نیست و حضرت امیرالمومنین علیه السلام در نامهای به مالک اشتر فرمودند وظیفهی تو که قرار است حاکم بشوی این است که مردم را تعلیم بدهی؛ این کار توست.
هیچ حکومت بیدینی هم نظام تعلیم و تربیت را بخش خصوصی نمیدهد
وی خاطر نشان کرد: هیچ حکومتی حتی حکومت بیدین هم نظام تعلیم و تربیت یعنی شکلدهی به آینده کشور را به بخش خصوصی نمیدهد. اما این معنایش این نیست که تو متصدی همه چیز خودت باشی. لذا اگر قرار است منِ آموزش و پرورش تنظیمگری را در دست بگیرم باید تمرکزم را روی آن بگذارم. باید به جای آنکه وزیر در ستاد باشم، وزیر در مدرسه باشم، باید در مدارس و شهرستانها بچرخم و ببینم آن استانداردهایی که طراحی کردم به درستی اجرا میشود یا خیر. باید نظارتم را جدی کنم اما اجرا را واگذار کنم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: به عنوان مثال، بازگشایی در شرایط کرونا به شیوع کرونا در منطقه بستگی دارد، به نوع درس بستگی دارد، مثلاً درس اتومکانیک در فنی و حرفهای که مهارتی است باید حضوری آموزش داده شود و غیرحضوری نمیشود، به تراکم کلاسی بستگی دارد، ستاد در اینجا نمیتواند ضابطه بدهد، بلکه پروتکل میدهد و میگوید با رعایت این موارد خودت تصمیم بگیر که کِی و چطور مدارس باز شود.
وی افزود: ما فکر میکنیم مدیران در لایههای پایینتر نمیتوانند خودشان تصمیم بگیرند. لذا همه هنر ما باید در بکارگیری این ظرفیت عظیم باشد، یعنی به جای اینکه بگویم حرف من را گوش کنید، بگویم این کار با شما باشد و روابط را تنظیم کنم، اختیار بدهم تا خودشان در یک قاعدهای اداره کنند.
فیاضی گفت: من بر اساس یک آییننامه داخلی مجلس خواستم به گونهای عمل کنم که از روز اول وارد عرصه اجرا شوم. ماده ۲۳۵ آیین نامه داخلی مجلس میگوید وزیر بر اساس برنامهای که روز رأی اعتماد ارائه میدهد باید سالانه گزارش بدهد؛ یعنی آن برنامه مصوب مجلس است و باید طبق آن عمل کند و گزارش دهد.
ما برنامه دقیق خود را بستهایم
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص برنامههای خود گفت: بنابراین ما برنامه را دقیق بستیم که همین را مبنا قرار دهیم و تقسیم کار کنیم و روز اول را هم از دست ندهیم. این برنامه دو بخش است، یک بخش آن مسائل فوری فعلی است، یک بخش هم مسائل تحولی است. ما الان یک سری مسائل فوری داریم که حتماً باید تعیین تکلیف شود و پای آن هم باید بایستیم تا جلو برود.
وی ادامه داد: یکی از اینها بحث رتبهبندی است. الحمدلله مجلس پای کار آمده و ما هم باید هر چه که تصویب شود با قدرت اجرا کنیم. من به آقای رییس جمهور و در مصاحبهها هم گفتم که به نظرم این داستان از مصادیق اَتَم عدالت است، چرا که رتبهبندی پولپاشی نیست. کاملاً تناسب بین نظام پرداخت و تخصص است.
رتبهبندی نقطه عطف و یکی از الطاف خفیه الهی است
فیاضی گفت: البته چندین سال است که باید اجرا میشده و نشده است. به نظر من رتبهبندی نقطه عطف و یکی از الطاف خفیه الهی برای آموزش و پرورش است. چرا که اگر واقعاً درست اجرا شود اتفاق بزرگی میفتد و کیفیت آموزشی ارتقا پیدا میکند.
وی افزود: یک مسأله دیگر مطالبات معوق معلمان است. اگر حق التدریس ماه به ماه پرداخت شود آیا دیگر کمبود معلم خواهیم داشت؟ چطور است که دیگران وقتی اضافه کاری میکنند سر ماه میگیرند اما معلمی که کلاس رفته باید یکسال بعد حق الزحمه خود را بگیرد؟ ما به مجلس هم گفتیم بیایید کمک کنید و ردیف بودجه برای حق التدریسها بگذارید بعد ببینید آیا کمبود معلم پیدا میشود؟
حقوق بازنشستگان باید جدی گرفته شود
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: بحث دیگر حقوق بازنشستگی است که باید اینها را جدی دنبال کرد. البته من اگر توفیق باشد یک وزیر هستم و همه حاکمیت نیستم، برای حل این مسائل همه حاکمیت و دولت باید پای کار بیاید. من به آقای رییسی گفتم من اگر فقط یک درخواست از شما داشته باشم این است که شما در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش حضور پیدا کنید و همان جا وضعیت را ببینید و دستور بدهید، چون شما یعنی کل دولت.
وی افزود: مسأله دیگر دانشگاه فرهنگیان است. دانشگاه فرهنگیان قلب ماجراست. ما باید تلاش کنیم که درجه یک بشود. سرمایهگذاری اصلی اینجاست. الان آموزش و پرورش بهترین نخبگانی که تربیت میکند را به آموزش عالی میدهد اما به خودش برنمیگردد. دانشگاه فرهنگیان باید ارتقا یابد.
ضرورت پیگیری وضعیت صندوق رفاه فرهنگیان
فیاضی گفت: یکی دیگر از مسائل فوریتدار صندوق ذخیره فرهنگیان است. برخی میگفتند قرار بوده در صندوق ذخیره سپردهگذار باشند، گفتم قرار این نبوده، ۹۶.۵ درصد از بودجه آموزش و پرورش برای حقوق میرود و ۳.۵ درصد میماند که به برنامه چیزی نمیرسد و قطرهای است که به رفاهیات اختصاص مییابد. این رفاهیات را کجا باید تأمین کند؟
وی افزود: اگر صندوق ذخیره بتواند با اصلاحاتی متولی رفاهیات شود کار تمام است. فرهنگی چرا باید سپردهگذار باشد؟ سپردهگذار باشد که نظارت نتواند بکند؟ من تا این حرف را زدم جریانات خاصی شروع کردند به توییت زدن که در اساسنامه ماهیت حقوقی صندوق ذخیره مشخص است و شما نمیتوانید این را تغییر دهید. در شپاسخ باید بگویم خیر، ماهیت حقوقی آن مشخص نیست و قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت را مکلف کرده که تا خرداد ماه اساسنامه صندوق را جهت تصویب به مجلس بدهد پس ماهیت معلوم نیست و باید اصلاح شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش همه چیز دارد، اگر فقط بتوانیم نقشه را تنظیم کنیم که این زنجیرههای ارزش را پیدا کنیم همه چیز هست و ما اصلاً نیاز به دولت نداریم. ببینید باید مدل اقتصادی وزارتخانه تغییر کند.