اخذ مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی از ستاد مقابله با کرونا
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی از ستاد کرونا گرفته و به استانها نیز ابلاغ شده است.
به گزارش ایلنا، علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت، مهر امسال دیگر تکرار نخواهد شد اظهار کرد: دلیل این تفاوت مواجهه با مولفههای متفاوت نسبت به مهرماههای دیگر بود لذا امروز در این گردهمایی میطلبید به همکاران خداقوت بگوییم. در آستانه آزمون بزرگی هستیم که باید همفکری و هماهنگی بیشتری داشته باشیم در این مدت یکی از تلاشهای سخت آموزش و پرورش، تبیین الگوی بازگشایی مدارس و تمهید مقدمات اجرای این الگو بود.
کاظمی با اعلام اینکه مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی را از ستاد کرونا گرفتیم و به استانها نیز ابلاغ کردیم ادامه داد: تمهیدات درون سازمانی برای بازگشایی مدارس گرفتهایم که نیاز به بررسی دارد، لذا باید کار خود را با اقتدار و برنامه دنبال کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: این وزارت خانه تاکنون کار خود را با تمام سختیها دنبال کرده است و آغاز سال تحصیلی برای ما مهم بود.
وی بیان کرد: در آموزش و پرورش شرایط متفاوتی را در دوران کرونا و پساکرونا تجربه میکنیم در کنار این تجربیات باید رویکردها و سیاستها درنظر گرفته شود. برای بررسی چالشهای نظام تعلیم و تربیت یکی از نگرانیهای مهم ترک تحصیل و بازماندگان از تحصیل هستند که آسیب جدی است.
کاظمی به آمار بازماندگان و تارکان از تحصیل اشاره کرد و گفت: باید برای این امر چاره اندیشی شود و برای آن برنامه داشته باشیم. در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی آسیبشناسی و ریلگذاری خوبی در این زمینه شده است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چالش دیگر ما در تعلیم و تربیت مساله عدالت است افزود: برای این موضوع نیز باید طرح کلانی داشت تا عدالت آموزشی را محقق کنیم.
وی ادامه داد: چالش مهمتر از این موضوعات، چالش حکمرانی در تعلیم و تربیت است اگر این نظام در آموزش و پرورش درست شود این وزارتخانه به سمت توسعه عدالت حرکت خواهد کرد.
کاظمی درباره امر نیروی انسانی و انتصابات در آموزش و پرورش توضیحاتی داد و گفت: ناکارامدی برنامه درسی تعلیم و تربیت یکی از چالشهای جدی است که باید با بررسی آن به سمت تربیت انسان تراز سند برسیم. محتواهای بسیار ارزشمند و غنی از سوی سازمان پژوهش در اختیار دانشآموزان قرار دارد اما فرایند این برنامه آموزشی، دانش محور و حافظه محور است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش به امر کنکور اشاره و عنوان کرد: برنامه درسی باید تربیت محور باشد و بعد از ۱۲ سال حافظه آنان در کنکور سنجیده نشود. باید فرصت فعالیت گروهی، تمرین مهارت اجتماعی و نقشپذیری دانشآموزان را در مدرسه مهیا کنیم.
وی ادامه داد: چالش دیگر این وزارتخانه کیفیت آموزشی است، سواد پایه دانشآموزان در حوزههای مختلف، مهارتهای خواندن و نوشتن مهم هستند البته بخشی از افت کیفیت آموزشی ناشی از متغیرهای دیگری مانند منابع انسانی است که در موفقیتهای تعلیم و تربیت در این حوزه، رکن اساسی تعلیم و تربیت است نیروی انسانی کیفی میتواند کیفیت را ارتقا دهد.
کاظمی اضافه کرد: اگر قرار باشد به کیفیت آموزشی خوب دست پیدا کنیم در کنار فضا، تجهیزات و محتوای ارزشمند، باید منابع کیفی مناسب داشته باشیم. برای جذب بازماندگان از تحصیل دغدغه داریم و برنامه ریزی خواهیم کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: آسیب شناسی، شناسایی و جذب بازماندگان و تارکان از تحصیل را پیش میبریم همچنین در دوران پساکرونا باید جبران افت تحصیلی را داشته باشیم.