۱۸۹ نوآموز اتیسمی به مدارس اتیسم معرفی شدند/ ۵ درصد دانشآموزان دیرآموز هستند
حسینی با ارائه نتایجی از برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال جاری گفت: نتایج سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال جاری نشان داد ۷۱ هزار و ۷۷۸ نفر معادل با ۵.۰۴ درصد دیر آموز، ۵ هزار و ۵۴۱ نفر معادل با ۰.۳۹ درصد استثنایی، هزار و ۳۳۷ نفر معادل با ۰.۰۹ درصد تلفیقی و ۴۲۷ نفر معادل با ۰.۰۳ ارجاع به بهزیستی و یا سنجش در سال بعد هستند.
به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال ۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز و سال گذشته علیرغم شرایط کرونایی به ۹۸.۸ درصد رسید اظهار کرد: در سال جاری و علیرغم شرایط کرونایی تاکنون بیش از ۹۹ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش نوبت گیری کردهاند و ۹۶ درصد نیز ارزیابی شدهاند.
وی با اشاره به نوآوریها و برنامههای جدید در سنجش سال جاری، گفت: شاخص پوشش ۹۹ درصدی در برنامه سنجش سال جاری محقق شده است و سنجش نوآموزان پیش دبستانی که از سال ۸۴ آغاز شده بود و در سال گذشته تقریبا متوقف شده بود در سال جاری با پوشش ۵۵ درصدی آغاز شده است.
معاون وزیر افزود: سنجش شایستگیهای حرکتی نوآموزان بدو ورود به دبستان، غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری به صورت پایلوت در ۵ استان، ایجاد پایگاه سنجش دائمی آکوستیک در تمامی استانها و ایجاد مرکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی، مشاوره و آموزش از جمله نوآوریهای برنامه سنجش سال جاری است.
حسینی با ارائه نتایجی از برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال جاری گفت: نتایج سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال جاری نشان داد ۷۱ هزار و ۷۷۸ نفر معادل با ۵.۰۴ درصد دیر آموز، ۵ هزار و ۵۴۱ نفر معادل با ۰.۳۹ درصد استثنایی، هزار و ۳۳۷ نفر معادل با ۰.۰۹ درصد تلفیقی و ۴۲۷ نفر معادل با ۰.۰۳ ارجاع به بهزیستی و یا سنجش در سال بعد هستند.
وی افزود: از نوآموزانی که به مدارس استثنایی هدایت شدهاند ۴ هزار و ۸۸۱ نفر معادل با ۰.۳۴ درصد کم توان ذهنی، ۱۱۲ نفر معادل با ۰.۰۱ درصد با آسیب شنوایی، ۱۳۱نفر معادل ۰.۰۱ درصد با آسیب بینایی، ۲۲۸ نفر معادل با ۰.۰۲ درصد جسمی حرکتی و ۱۸۹ نفر معادل با ۰.۰۱ درصد اتیسم هستند.
معاون وزیر با بیان اینکه در سال جاری پوشش ۵۵ درصدی نوآموزان پیش دبستانی نیز در برنامه سنجش هدفگذاری شده است گفت: با توجه به مشکلات سامانه سیدا برای ثبت نام پیش دبستانیها تاکنون ۵۷ هزار و ۹۰۷ نفر معادل با ۱۰.۶۳ درصد از نوآموزان پیش دبستانی در برنامه سنجش نوبت گیری کردهاند و ۳۸ هزار و ۸۰۷ نفر معادل با ۷.۱۳ درصد ارزیابی شده اند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به ارائه آماری از جهش تحصیلی پرداخت و گفت: در سال جاری ۹هزار و ۶۱۴ دانش آموز برای جهش تحصیلی ثبت نام کردند که از این تعداد ۹ هزار ۳۳۹ برای ارزیابی جهش تحصیلی مراجعه کرده اند.
معاون وزیر به بیان انتظارات از مدیران محترم کل استانها در خصوص برنامه سنجش پرداخت و گفت: فعالیت بیشتر استانهایی که هنوز به شاخص تعیین شده نرسیده اند، همکاری در راه اندازی مرکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی و مشاوره و آموزشی، ثبت اطلاعات پیش دبستانیها در سامانه سیدا وترغیب والدین نوآموزان پیش دبستانی برای مراجعه به پایگاههای سنجش از جمله انتظارات از مدیران کل استانها میباشد.
جانشین وزیر در طرح هدایت در ادامه نشست به ارائه آماری از تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار پرداخت و گفت: سال گذشته طرح هدایت با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار در آموزش و پرورش کلید خورد و از آن زمان تاکنون با همت خیرین و مشارکت دستگاهها و نهادها ۳۶۱ هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان کم برخوردار اهدا شده است.
وی افزود: علیرغم تمامی تلاشهای انجام شده هنوز یک میلیون ۶۷۸ هزار دانش آموز از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند و تامین این میزان نیازمند مشارگت گسترده همه آحاد مردم است.
وی تصریح کرد: در سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید این تجهیزات اختصاص یافته است که این اعتبار از سوی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس به استانها تخصیص داده خواهد شد.
حسینی با ارئه آماری از استانهایی که بالاترین درصد اهدای تبلت نسبت به دانش آموزرا داشتهاند گفت: استانهای یزد، مازندران، قزوین، شهر تهران، زنجان، بوشهر، قم، خوزستان، همدان و اصفهان استانهایی هستند که که بالاترین درصد اهدای تبلت نسبت به دانش آموز را داشته اند.
معاون وزیر به بیان انتظارات از مدیران کل استانها در خصوص طرح هدایت پرداخت و گفت: بهتر است اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی خرید تجهیزات هوشمندسازی با مشارکت ۵۰ درصدی استانداری، کمیته حضرت امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، شورای شهر و شهرداری هزینه شود.
وی افزود: پیگیری استفاده از ظرفیت کامپیوترهای بلا استفاده مدارس و پیگیری پویشها و مشارکت بخشهایی نظیر انجمن اولیا و مربیان، شورای آموزش و پرورش، نذر هوشمند مهر بسیج، خیرین مدرسه ساز و تشکل ها، اتحادیه انجمنهای اسلامی و سازمان دانش آموزی از مدیران کل استانها مورد انتظار است.
وی گفت: بخشهای مرتبط با فناوری اطلاعات در سطح استان، مناطق و مدارس جهت استفاده بهینه از سامانه تحت وب طرح هدایت نیز باید به کار گرفته شوند.
حسینی تصریح کرد: صیانت از دانش آموزان در فضای مجازی با تشکیل کمیته مربوط در معاونت پرورشی و فرهنگی و تشکیل جلسه شورای راهبری طرح هدایت در استانها از دیگر انتظارات در خصوص طرح هدایت میباشد.
جانشین وزیر در طرح هدایت به بیان ملاکها و اولویتهای توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی پرداخت و گفت: خانواده دانش آموزانی که امکان دسترسی فرزندشان به تبلت را به دلیل فقر مالی ندارند، دانش آموزانی مدارسی که قادر به فراهم کردن امکانات آموزش مجازی نیستند، دانش آموزان مناطقی که امکان آموزشهای حضوری فراهم نباشد، دانش آموزانی که از نظر مالی تحت پوشش نهادهای حمایتی میباشند. دانش آموزان ابتدایی پایههای چهارم، پنجم و ششم در مناطق محروم روستایی و عشایری و حاشیه شهرها و دانش آموزان در خانوادههای محروم با جمعیت دانش آموزی بیشتر در اولویت توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی قرار دارند.