استمرار «طرح تثبیت و جبران یادگیری مهارتهای دوره ابتدایی» در سال تحصیلی جدید
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که تثبیت و جبران یادگیری مهارتهای پایه دانش آموزان دوره ابتدای، در سال تحصیلی جدید با جدیت دنبال خواهد شد، گفت: آموزش مهارتهای سواد پایه را برای تمام دانش آموزان پیگیری خواهیم کرد.
به گزارش ایلنا، رضوان حکیم زاده با حضور در برنامه سلام تهران، اظهار کرد: «طرح تثبیت و جبران یادگیری مهارتهای پایه دانش آموزان دوره ابتدایی»، در تابستان امسال و ابتدای سال تحصیلی جدید، با جدیت دنبال خواهد شد.
حکیم زاده در خصوص برنامههای جدید معاونت آموزش ابتدایی برای دانش آموزان این دوره مهم تحصیلی اظهار کرد: با توجه به شرایط آموزش غیرحضوری دانش آموزان در سال گذشته، یکی از استراتژیهای معاونت آموزش ابتدایی، شناسایی ضعفهای احتمالی برخی از دانش آموزان در یادگیری مهارتهای پایه است.
وی گفت: در دوره تابستان، بخشنامهای تحت عنوان «طرح جبران وتثبیت یادگیری» به تمام مدارس کشور، ارسال شده است که به موجب آن تمام دانش آموزانی که در کارنامه آنها برای درسهای «فارسی» و «ریاضی» دوره اول ابتدایی و در درسهای «فارسی»، «علوم» و «ریاضی» دوره دوم ابتدایی قابل قبول و نیازمند تلاش منظور شده است؛ مشمول این برنامه جبرانی میشوند.
معاون آموزش ابتدایی با بیان این که از اهداف اجرای این طرح میتوان به: «تعمیق یادگیری و تقویت بنیه علمی دانش آموزان»، «حمایت از دانش آموزان لازم التوجه وکاهش افت تحصیلی»، «تکرار پایه و ترک تحصیل»، به ویژه در پایههای اول و دوم ابتدایی اشاره کرد و افزود: از آنجا که یادگیری مهارتهای پایه؛ سنگ بنای یادگیریهای بعدی است؛ برنامه ما برای ابتدای سال تحصیلی نیز این است که با همکاری معلمان، «طرح تثبیت و جبران یادگیری مهارتهای پایه دانش آموزان دوره ابتدایی» را با جدیت دنبال کنیم.
ضرورت یادگیری مهارتهای سواد پایه برای تمام دانش آموزان
حکیم زاده تأکید کرد: همه دانش آموزان صرف نظر از نوع استعداد باید مهارتهای سواد پایه را فرا بگیرند.
وی افزود: این که دانش آموزان استعدادهای متفاوتی دارند و هرکدام از آنها میتوانند در زمینه خاصی توانایی ویژهای داشته باشند؛ صحیح است، اما موضوع مهم این است که همه دانش آموزان در دوره آموزش عمومی، مهارتهای سواد پایه را صرف نظر از نوع استعداد فرا بگیرند. به ویژه تأکید ما بر مهارتهای خواندن و نوشتن است و همچنین صحبت کردن و گوش کردن که «مهارتهای زبانی» هستند.
معاون آموزش ابتدایی گفت: پژوهشهای بسیاری در داخل کشور و در سطح بین المللی انجام شده که نشان میدهد، اگر بچهها مهارتهای پایه سواد را به خوبی یاد نگیرند، امکان یادگیری خوب ریاضیات را هم نخواهند داشت وحتی در علوم و دیگر دروس هم اوضاع به همین شکل است.
حکیم زاده تصریح کرد: باید صرف نظر از این که دانش آموز در چه زمینهای استعداد برتر دارد، در دوره اول ابتدایی، به صورت متوازن و در تمام زمینهها کودکان را تقویت کنیم.
وی ادامه داد: در دوره دوم ابتدایی، آموزش و پرورش «برنامه شهاب» را در نظر گرفته است که در آن شناسایی و هدایت استعدادهای برتر مد نظر است و به کمک پرکردن چک لیست هایی، استعدادهای متنوع دانش آموزان ارزیابی میشود. این برنامه در سه سال آخر دوره ابتدایی انجام میشود و نهایتاً به دوره متوسطه متصل میگردد.