خبرگزاری کار ایران

تکمیل دو خط متروی تهران تا پایان سال ۱۴۰۱ در صورت تأمین به موقع اعتبارات

تکمیل دو خط متروی تهران تا پایان سال ۱۴۰۱ در صورت تأمین به موقع اعتبارات
کد خبر : ۱۱۲۳۴۰۲

به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران، شبکه خطوط مترو تهران که با ۷ خط در حال سرویس‌دهی به شهروندان پایتخت است،‌ برای تکمیل به ۳۵ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد؛ به عبارت دیگر برای رسیدن به سقف ۱۷۵ ایستگاه و بهره‌برداری از ۲۹۸ کیلومتر مسیر خطوط راه‌آهن ریلی زیرزمینی،‌ باید برنامه‌ای جدی در زمینه تأمین به موقع منابع مالی داشت.

به گزارش ایلنا، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) علی امام در این باره گفت: در حال حاضر قطارهای مترو با تردد در ۲۴۵ کیلومتر مسیر خطوط احداث شده شبکه مترو پایتخت و نیز مسافرگیری در ۱۳۹ ایستگاه،‌ مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان هستند. تکمیل شبکه موجود مشتمل برخطوط یک تا هفت، نیازمند افتتاح ۳۶ ایستگاه دیگر است تا طول مسیر بهره‌برداری از تونل‌های ساخته شده به ۲۹۸ کیلومتر برسد. علاوه بر این، مبحث مهم احداث و تکمیل پایانه‌ها و پارکینگ‌های مترو، ساخت پست‌های برق باقی مانده و نیز تکمیل نواقص برخی ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری را پیش رو داریم که لازمه تحقق تمام آنچه گفته شد، تأمین مبلغی در حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است. اما بدون در نظر گرفتن فرآیند ساخت پایانه و پارکینگ‌های مورد نیاز خطوط و همچنین پست‌های برق، اگر بتوان امسال و سال آینده بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه به شبکه متروی تهران تزریق کرد، امکان تکمیل ۳۶ ایستگاه به لحاظ عملیات ساختمانی و نصب تجهیزات لازم برای بهره‌برداری اولیه آنها تا پایان سال ۱۴۰۱ وجود خواهد داشت.

وی افزود: البته در کنار توسعه سخت‌افزاری ساختار شبکه مترو تهران، باید حدود ۱۵۰۰ واگن نیز به ناوگان حمل ونقل ریلی پایتخت افزوده شود تا بتوان سرفاصله حرکتی قطارها در تمام خطوط موجود را به ۲ دقیقه رساند؛ این امر نیز نیازمند ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه است که تأمین آن حسب ضوابط و قوانین، عمدتاً باید توسط دولت صورت پذیرد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران در پایان گفت: به منظور تکمیل خطوط هفتگانه موجود، یک فرآیند منظم و مطمئن برای تأمین منابع مالی مورد نیاز لازم است که درصورت تحقق این امر، می‌توان تا پایان سال ۱۴۰۱ شاهد بهره‌برداری از تمام ایستگاه‌های باقی مانده خطوط ۶ و ۷ بود و البته به موازات این دورنمای کوتاه مدت، حتماً‌ باید نگاه بلندمدت به اهداف توسعه‌ای طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت داشت و تأمین ناوگان حمل و نقلی را نیز مؤکداً مدنظر قرار داد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز