خبرگزاری کار ایران

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

از شعار "توانمندشدن برای زیست مومنانه و انقلابی" تا هر معلم یک مهارت/ مافیای کنکور مساله ما نیست، مشکل جای دیگری است

از شعار "توانمندشدن برای زیست مومنانه و انقلابی" تا هر معلم یک مهارت/ مافیای کنکور مساله ما نیست، مشکل جای دیگری است
کد خبر : ۱۱۱۷۲۷۶

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نگاه شخصی من این است که باید برای شعار «هر دانش آموز یک مهارت» ابتدا یک مقدمه بگذاریم و مقدمه آن شعار «هر معلم یک مهارت» باشد.

"حسین باغگلی" وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به انتقاداتی که به نظام آموزشی و تعلیم و تربیت وارد است، آیا شما برنامه‌ای برای تغییر این نظام دارید؟ گفت: باور من این است که شعار توانمندشدن برای زیست مومنانه و انقلابی در دنیای معاصر برای کل وزارت آموزش و پرورش هم مطلوب است، باورمان این است که دنیای معاصر، دنیای پیچیده‌ای است. 

وی اضافه کرد: بچه‌ها برای این که بتوانند، زیست مومنانه و انقلابی در ابعاد مختلف در ساحت‌های شش گانه داشته باشند باید چیزی یاد بگیرند؛ بنابراین باید یک شیفت پارادایم جدی از سویه دانشی به سویه مهارتی داشته باشیم که البته قبلا آموزش و پرورش این را شروع کرده است. 

باغگلی ادامه داد: به دلیل این که پیش‌تر یک رویکرد تمرکزگرا داشتیم، تا این مساله تبدیل به یک مهارت در معلمان ما شود، زمان خواهد برد. بنابراین نگاه شخصی من این است که باید برای شعار «هر دانش آموز یک مهارت» ابتدا یک مقدمه بگذاریم و مقدمه آن شعار «هر معلم یک مهارت» باشد.  

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود:  به عنوان مثال وقتی یک مدیر سه مهارت را یاد گرفته و تجربه کرده، آمادگی و حوصله این را دارد که برای آن مهارت در مدرسه‌اش برنامه ریزی کند، ولی وقتی درباره این موضوعات به صورت تئوری حرف می‌زنیم، خروجی ندارد؛ محتواها را جدید می‌کنیم در حالی که بیش از آن که محتوا مساله شماره یک باشد، توانمندی نیروی انسانی مساله شماره یک است.

وی اضافه کرد: یک معلم توانمند بدون کتاب یا با کتاب ناقص هم می‌تواند کلی کار انجام دهد، ولی یک معلم ناتوان با بهترین کتاب هم خیلی نمی‌تواند کاری انجام دهد. نکته دوم این است یک عده با هم می‌نشینند و فکر می‌کنند و یک عده دیگر کار انجام می‌دهند. ما برای آن‌ها بخش نامه می‌نویسیم و می‌فرستیم تا این اقدامات هم آن‌ها انجام دهند و مسائل را حل کنند، اما آن‌ها تنها کاری که انجام نمی‌دهند همان بخشنامه‌هاست. 

باغگلی گفت: ما با این رویه چنین گروه‌هایی را استاد گزارش‌نویسی کردیم و هر وقت که بگوییم به صورت شیک و شکیل به ما گزارش می‌دهند و فکر می‌کنیم پس کلی کار انجام شده است و همه فهمیدیم خیلی از این گزارش‌ها منطقی نیست. 

وی در پاسخ به این سوال که نحوه برخورد شما با مافیای کنکور چگونه خواهد بود؟ گفت: در مورد مافیای کنکور به نظرم، ما جای اشتباهی را می‌زنیم. مافیای کنکور مساله ما نیست.به عنوان مثال وقتی می‌خواهیم با سازمان سنجش حرف بزنیم و بگوییم این نوع سنجش فلان آفت‌ها و چالش‌ها را دارد؛ اولین سوالی که آن‌ها از ما می‌پرسند این است که جایگزین شما چیست و نظام سنجشی شما چیست؟ آیا می‌توانید، تضمین کنید که بچه‌ها قوت و قدرت را دارند؟! 

او ادامه داد: این مساله مافیا به دلیل مشکلی که از قبل وجود داشته، مطرح شده هست. مثل این است که فرد صورتش جوش زده و می‌گوییم نباید صورتت جوش بزند و او را دعوا می‌کنیم. در حالی که اگر چربی خون این فرد را حل کنید صورتش دیگر جوش نمی‌زند، بنابراین در خصوص مافیا موضوع بازی جای دیگری است. 

وی تصریح کرد: رسیدگی به این مساله جزو قانون هم هست که در چند سال آینده باید به این سمت برویم که سهم کنکور را کاهش دهیم. اگر نظام‌های ارزشیابی را برای تشخیص توانمندی افراد به وضعیت مطلوبی برسانیم آنگاه می‌توانیم بگوییم شما که دنبال فرد توانمند هستید ما به شما آنها را نشان خواهیم داد. 

او افزود: چیزی که می‌گویم یک ایده خام است، زیرا پشت آن چالش تربیتی ایجاد می‌شود. ما در واقع می‌خواهیم نظام کنکور را در دوره آموزشی پخش کنیم اما چالشی که از منظر تربیتی ایجاد می‌کند این است که یک استرس مستمر تولید خواهد کرد. از این رو باید یک روندهایی برای کنکور پیش بینی کرده تا بتوانیم آن را حل کنیم و ان شاالله پیدا خواهیم کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز