خبرگزاری کار ایران

الگوی برنامه‌ی درسی ویژه‌ی کرونا تا پایان مردادماه آماده شود

الگوی برنامه‌ی درسی ویژه‌ی کرونا تا پایان مردادماه آماده شود
کد خبر : ۱۱۰۲۸۱۰

جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی صبح روز شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰ برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در شروع این جلسه حسن ملکی ریاست سازمان ضمن آرزوی سلامتی برای برخی از همکاران سازمان که به کرونا مبتلا شده‌اند، به سفر اخیر خود و مدیران کل سازمان به قم اشاره کرد و اظهار داشت: در این سفر قصد ما این بود که دیداری با حضرت‌ آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس محترم جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم که اخیراً به این سمت منصوب شده‌اند، داشته باشیم. چند نکته مهم در این جلسات مطرح شد.

او افزود: نکته اول که البته فراتر از دیدار با آیت‌الله حسینی بوشهر است، این است که شهر قم برای ما ام‌القری اعتقادی، فلسفی و اخلاقی است. در واقع شهر قم به‌دلیل ویژگی‌های خاص آن از جمله اینکه مرقد مطهر حضرت معصومه (سلام‌الله علیها) در این شهر قرار دارد و حوزه علمیه‌ی قم یک حوزه ریشه‌دار و نهادینه شده است و در سال‌های بعد از انقلاب تلاش‌های زیادی در تولید فکر و اندیشه‌ی اسلامی در آنجا شده، شهر با اهمیتی است و ارتباط سازمان پژوهش با شهر قم با این مختصات برای ما مغتنم است. 

ملکی تأکید کرد: شهر قم را باید ام‌القری مسائل علمی، فقهی، اخلاقی و فلسفی، تلقی کنیم که از انوار آن، خیلی جاها و خیلی از محافل علمی منور می‌شود و خود بنده طی سالیان سال به طرق مختلف از این برکات بهره برده‌ام.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: یکی از نکاتی که احساس کردم حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری هم مانند خیلی‌ها این معنا را دریافته‌اند و خیلی هم تشکر می‌کردند، حرکت تحولی است که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به دست شما همکاران عزیز در حال انجام است. ایشان با شوق و علاقه خاصی به ادامه و تداوم این مسیر تأکید می‌کردند و این تحول، مخصوصاً راهبرد اصلی رابطه بنا و مبنا؛ برای ایشان جالب توجه بود.

ملکی ادامه داد: ما در قم به همراه همکاران عزیز سازمان یک ملاقات با مرکز تربیت معلم وابسته به حوزه‌ی محترم علمیه داشتیم. یک مرکز تربیت معلم نوساز و تازه پدید آمده است که مسئول آنجا حضرت حجت‌الاسلام جناب عبداللهی خیلی کوشا و فعال هستند و امور این مرکز را پیش می‌برند. ایشان اصرار و علاقه داشت که ما در آنجا حضور پیدا کنیم و بنده این دیدار را مثبت ارزیابی می‌کنم و معتقدم که ما در آینده از این مرکز می‌توانیم به‌عنوان یک اسوه استفاده کنیم و قدم‌هایی را مشترکاً در جهت معلم تراز انقلاب اسلامی برداریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: ما همچنین از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) دیدار کردیم که به اعتقاد بنده آنجا به وسعت یک دریاست و داده‌ها و اطلاعات بسیار گسترده و منابع متقن اصلاح‌شده‌ی متعدد دارد و بسیار می‌تواند برای گروه‌های ما قابل استفاده باشد. بنابراین بنده تأکید می‌کنم که کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش باید ارتباط خود با این مرکز را قوت ببخشند به گونه‌ای که کارشناسان ما راحت‌تر بتوانند به منابع موجود در این مرکز دسترسی پیدا کنند. 

ارائه‌ی گزارشی درباره‌ی رمزینه‌های سریع پاسخ

در این بخش، معصومه نجفی پازوکی، معاون برنامه‌ریزی دوره ابتدایی اعلام کرد که از ۴۳۹ رمزینه در دوره‌ی ابتدایی، ۳۲۷ رمزینه تعیین تکلیف شده است. نجفی پازوکی افزود: از این ۳۲۷ رمزینه، یک تعداد آماده‌ی بارگذاری و یک تعداد هم آماده‌ی تدوین است. کتاب کار و فناوری و کتاب هدیه‌های آسمان آماده است و نیاز به تدوین ندارد.

سپس ملکی اظهار داشت: گزارشی که خانم دکتر نجفی پازوکی ارائه دادند نشان می‌دهد در دوره‌ی ابتدایی کارهایی انجام شده اما هنوز مشکلات و مسائلی داریم که باید برطرف شود. در مورد دوره‌ی متوسطه، نگرانی بالایی دارم که امیدوارم پیگیری شود تا از دوره‌ی متوسطه هم گزارشی بگیریم تا مشخص شود چقدر کار انجام شده است.

او افزود: در بخش فنی و حرفه‌ای الحمدلله وضع‌مان خوب است. تنها نگرانی من برای این بخش که آن را به آقای بهمنی هم منتقل کرده‌ام این است که ممکن است محتواها آماده شوند ولی بُعد هنری و زیبایی‌شناختی و تنوع لازم را نداشته باشند. ما در بخش فنی و حرفه‌ای و کاردانش این مراقبت‌ها را باید داشته باشیم تا آن چیزی که اضافه می‌شود بار تربیتی مؤثر را داشته باشد.

الگوی برنامه درسی ویژه‌ی کرونا تا پایان مرداد آماده شود

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره‌ی اولویت دیگر سازمان که طراحی الگوی برنامه‌ی درسی خاص شرایط کرونایی است تأکید کرد: ما در بخش فنی و حرفه‌ای و در بخش نظری به دو الگوی جداگانه‌ی برنامه‌‌ی درسی ویژه‌ی کرونا نیاز داریم که ان‌شاءالله این الگو تا پایان مرداد تمام شود و بتوانیم اصلاحات احتمالی و اعتباریابی را انجام دهیم و امسال برنامه‌ درسی ویژه‌ی کرونا را در اختیار داشته باشیم.

ملکی افزود: در طراحی این الگو بنا شد که چند ملاحظه مدنظر قرار گیرد. یکی از آنها تجاربی است که در سال گذشته به‌دست آوردیم. منبع دیگر در طراحی الگو، تجارب سایر کشورهاست. کل دنیا درگیر این بیماری بود بنابراین مقالات متعددی نوشته شده که برای ما هم قابل دسترس است و می‌توانیم از این تجارب استفاده کنیم. سوم اینکه این الگو باید طوری طراحی شود که اگر آن را به استان‌ها ارسال کردیم، در اجرا شفاف و روشن باشد و اجزا و عناصر آن کاملاً مرتبط به هم و یکپارچه ارائه شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: ما امسال دیگر بنا نیست که بخشی از دروس را حذف کنیم بلکه می‌خواهیم یک الگو ارائه دهیم که هم شاملیت داشته باشد و هم از طریق این الگو بتوانیم با توجه به شرایط کرونایی تدریس منعطف‌تری ارائه دهیم.

حسن ملکی در پایان تأکید کرد: ما در شهریورماه، هر کار که بخواهیم انجام دهیم از جنس اشاعه، ترویج و معرفی الگو است بنابراین ضروری است که الگوی برنامه درسی خاص شرایط کرونایی تا پایان مردادماه طراحی و تدوین شود.

علی محبی قائم مقام رئیس سازمان، محمد علوی‌تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی، محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، افشار بهمنی مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، سعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان پژوهش و حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان و... از دیگران حاضران در این جلسه بودند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز