معاون آموزش ابتدایی وزیر:
حق دسترسی به آموزش برای همه دانش آموزان ایرانی و اتباع محفوظ است
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سال گذشته حدود ۵۴۰ هزار دانش آموز اتباع داشتیم که بیشتر آنها در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند و اکثریت آنان تابعیت کشور افغانستان را دارند.
به گزارش ایلنا، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص ثبت نام دانش آموزان اتباع و بازماندگان از تحصیل توضیح داد: با فرمان مقام معظم رهبری، همه دانش آموزان اتباع در هر شرایطی حق دسترسی به آموزش دارند. سال گذشته حدود ۵۴۰ هزار دانش آموز اتباع داشتیم که بیشتر آنها در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند و اکثریت آنان تابعیت کشور افغانستان را دارند.
حکیم زاده با اشاره به آئین نامه اردیبهشت ۹۵ هیئت وزیران که به دنبال فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر حق دسترسی همه کودکان اتباع به آموزش تنظیم شد، گفت: بر این اساس هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل دور بماند حتی آنها که مدارک اقامتی و اوراق هویتی ندارند.
وی افزود: همهساله در ارتباط با نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی تصمیماتی در کمیسیون ساماندهی اتباع اتخاذ میشود و در جهت به روزرسانی بخش نامههای سالهای گذشته و هماهنگی بین دستگاه ها، شیوه نامهای در این حوزه تنظیم میگردد. تیرماه امسال هم به واسطه بخشنامهای که اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تنظیم کرد، نه تنها حق دسترسی کودکان اتباع به آموزش تاکید میکند بلکه در این بخشنامه آمده است که این دانش آموزان در تمام فعالیتها میتوانند شرکت نمایند و محدودیتی برایشان وجود ندارد.
معاون آموزش ابتدایی در خصوص آن دسته از دانش آموزان اتباع که فاقد اوراق هویتی و مدارک اقامتی هستند تصریح کرد: این عزیزان با مراجعه به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی و یا از طریق مراجعه به اداره کل آموزش و پرورش استان، استانداریها و یا اداره کل اتباع خارجی میتوانند کارت حمایت تحصیلی دریافت نمایند.
نگرانی نسبت به ابتلا به کرونا عامل مهمی برای بازماندگی از تحصیل
حکیم زاده با اشاره به این مطلب گفت: تعداد قابل توجهی از آمار بازماندگان سال تحصیلی گذشته متوجه دانش آموزان کلاس اولی بود که به دلیل نگرانی اولیاء از کرونا ترجیح دادند سال بعد در کلاس اول ثبت نام کنند.
معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر این نکته که این آمار ۳ میلیون محروم از تحصیل به هیچ عنوان صحت ندارد و نبودن دانش آموز در شاد نشان دهنده بازماندن از تحصیل نیست، اظهار کرد: تعداد زیادی از دانش آموزانی که دسترسی به شاد نداشتند ویا امکان بهره بردن از زیرساختهای فناوری برایشان مقدور نبود، در مناطق روستایی عشایری بودند که در اغلب این مناطق آموزش به شکل حضوری جریان داشت.
وی گفت: هیچ دانش آموزی به دلیل محرومیت از امکانات فناوری از تحصیل بازنماند گفت: با تدابیر وزارت آموزش و پرورش و همکاری خوب سایر دستگاهها جریان آموزش از طرق مختلف برقرار شد. از جمله مدرسه تلویزیونی که در حداقل زمان ممکن راه اندازی شد و نیز اعزام راهبران آموزشی و توزیع درسنامه از این نمونه بودند.
تعداد ۲۰۰ مدرسه با یک دانش آموز فعالیت دارد
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: طی دستورالعملی که از سال ۹۲ در حال پیگیری آن هستیم با همکاری ثبت احوال از طریق ارسال اطلاعات اسمی بازماندگان به استانها به طور مشخص وضعیت آنان را مورد بررسی قرار داده ایم. نتایج این بررسی حاکی از آن است که این دانش آموزان به دلایل متعددی از جمله: مهاجرت، به کار گرفته شدن، تعصبات حاکم در برخی مناطق که بیشتر نسبت به دختران و درعدم انتقال آنان از ابتدایی به متوسطه رخ میدهد، معلولیت، مسائل و مشکلات اقتصادی و. . این افراد وارد جرخه تحصیل نشدهاند و یا در نیمه راه از ادامه بازماندهاند.
حکیم زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ مدرسه فعال داریم که تنها یک دانش آموز دارد و با این حال به آن معلم اختصاص یافته است، گفت: دلایلی که خارج از حیطه وظایف آموزش و پرورش میباشد باعث شده است که تعدادی از کودکان به جریان تحصیل نپیوندند.
وی افزود: در سال جاری به مدد پیگیریهای صورت گرفته ۲۰ هزار نفر از این کودکان شناسایی شدند و به مدرسه بازگشتند و تلاش ما همواره بر این بوده است که کودکان خصوصا در دوره ابتدایی از تحصیل بهرهمند شوند که هم اکنون به استناد آمار رسمی ۹۸ درصد کودکان واجب التعلیم در دوره ابتدایی تحت پوشش هستند.
هدف آموزش و پرورش دسترسی دانش آموزان به ابزار هوشمند ایمن است
حکیم زاده ضمن ذکر این اقدامات گفت: با تمام دستگاههای ذیربط و تعداد زیادی از خیرین همکاریهای خوبی صورت گرفته و تعداد قابل توجهی گوشی هوشمند و تبلت برای دانش آموزان خریداری و به آنها تحویل شده است.
معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: این طرحها همچنان در حال پیگیری میباشد چراکه معتقدیم در پسا کرونا نیز فضای فناوری میتواند برای غنی کردن یادگیری، تنوع بخشیدن به منابع یادگیری و برای ایجاد ارتباط بیشتر و گستردهتر و نظارت موثرتر بسیار حائز اهمیت میباشد.
وی افزود: ما در آینده میبایست از امکانات فناوری استفاده نمائیم ازین رو هدف آموزش و پرورش این است که هر دانش آموز امکان دسترسی به تبلتی داشته باشد که خاص دانش آموز است و فضای امنی دارد. بنابراین تهیه ابزار هوشمند برای همه دانش آموزان باید به عنوان یک دغدغه ملی مطرح شود ودر اولویت قرار گیرد تا بسیاری از سازمانها و صنایع به صورت قسمتی از مسئولیت اجتماعی خود به آن بپردازند.