شناسایی نوآموزان دارای بیماریهای خاص، قلبی و صرع
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مراسم افتتاح رسمی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی که با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر در مدرسه استثنایی رجائیه منطقه ۱۵ تهران برگزار شد به تشریح نوآوریهای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال جاری پرداخت.
به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی در این نشست با تبریک ایام دهه کرامت، میلاد امام رضا (ع) و تبریک حماسه ملی حضور مردم در پای صندوقهای رای گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در دو قلمرو حفظ، ارتقای سلامت و پیشگیری از بیمایها و همچنین آمادگی تحصیلی ایفای نقش میکند و این برنامه یکی از فراگیرترین، عمومیترین، پر حجمترین، مستمرترین، گستردهترین و کاربردیترین برنامه تشخیصی و غربالگری وزارت آموزش و پرورش است.
وی افزود: نتایج حاصل از این برنامه منجر به پیشگیری از بیماریها، ارتقای سلامت و مداخلات حوزه سلامت میشود.
وی افزود: این برنامه یک سرمایه بزرگ ملی است و میتوان از دادههای آن برای ارنقای سلامت و کیفیت آموزش دانش آموزان بهره برد.
معاون وزیر برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را گام بسیاری مهمی در جهت ارتقای عدالت آموزشی دانست و گفت: استانداردسازی آموزش مبتنی بر تشخیص به موقع و ساماندهی کیفیت آموزشی، پرورشی و توانبخشی دانش آموزان با جای دهی مناسب دانش آموزان استثنایی در گروههای هفتگانه از جمله دستاوردهای برنامه سنجش است که منجر به گسترش عدالت آموزشی میشود.
معاون وزیر یکی از برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی را افزایش طیفهای هفتگانه تحت پوشش دانست و گفت: با تصویب در نشست آتی شورای سازمان سه گروه کاستی توجه همراه با بیش فعالی، گروه مستقل طیف اتیسم و گروه مشکلات رفتاری هیجانی به گروههای هفتگانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه خواهند شد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزایش کیفیت تحصیلی و افزایش کیفیت سلامت را مستلزم مداخلات بهنگام دانست و گفت: اولین گام مداخله بهنگام، تشخیص و غربالگری است که در قالب برنامه سنجش انجام میشود.
وی با اشاره به گسترش کمی برنامه سنجش گفت: این برنامه از سال ۷۳ با پوشش ۱.۵ درصدی آغاز شد و در سال ۹۸ به پوشش ۹۷.۶ درصد رسید.
وی افزود: سال گذشته و علیرغم شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان مورد سنجش قرار گرفتند و برای سال جاری پوشش ۹۹ درصدی هدفگذاری شده است.
حسینی تصریح کرد: در هر استان حداقل یک پایگاه دائمی آکوستیک راه اندازی شده است تا هیچ نوآنوزی از چتر سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی دور نماند.
معاون وزیر با اشاره به گسترش کیفی برنامه سنجش گفت: به روزرسانی ابزارهای سنجش از طریق تشکیل شورای آزمونها و راه اندازی پایگاه جامع آموزش با ۷۰ آزمون استاندارد از جمله فعالیت های انجام شده برای کیفیت بخشی به برنامه سنجش است.
وی افزود: غربالگری و سنجش نوآموزان پیش دبستانی از سال ۹۶ به برنامه سنجش اضافه شده است و در سال جاری سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به پیش دبستانی نیز هدفگذاری شده است.
معاونوزیر در ادامه با اشاره به نوآوریهای برنامه سنجش در سال جدید اظهار کرد: شناسایی نشانگان مشکلات ویژه یادگیری یکی از برنامههای سنجش در سال جاری است و در ۵ استان غربالگری نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان بدو ورود به پیش دبستان به صورت پایلوت انجام خواهد شد.
وی افزود: سنجش حرکات اصلاحی نوآموزان بدو ورود به دبستان با همت معاونت سلامت و تربیت بدنی، سنجش پردازشهای شنیداری و غربالگری نارسایی خوانایی از دیگر اقدامات نوآورانه در۲ برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری است.
وی گفت: شناسایی نوآموزان دارای بیماریهای خاص نظیر دیابت، هموفیلی، صرع و بیماری قلبی عروقی نیز در برنامه سنجش سال جاری انجام میشود.
حسینی در ادامه گفت: سنجش میزان کم شنوایی و بینایی سنجشی به همراه تشخیص عیوب انکساری، مشکلات شبکیه و عصب بینایی از دیگر نوآوریها در حوزه سنجش است.
وی تصریح کرد تبادل دادههای غربالگری سازمان آموزش و پرورش استثنایی با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و استفاده از دادههای موجود این دو دستگاه گام بزرگی برای شناسایی به موقع است که در سال جاری از طریق انعقاد تفاهم نامه انجام خواهد شد.
معاون وزیر با بیان اینکه در سال جاری یک میلیون نوآموز به جمعیت تحت پوشش سنجش اضافه میشود گفت: ۴۰۰ هزار نوآموزی که سال گذشته پیش دبستانی بودند و سنجش نشدند و سنجش ۶۰۰ نوآموز بدو ورود به پیش دبستانی در برنامه سال جاری انجام خواهد شد.
حسینی با تاکید بر اینکه در سال گذشته علیرغم شرایط کرونایی هیچ موردی از ابتلا به کرونا در پایگاههای سنجش نداشتیم گفت: در سال جاری ۴۰۰ پایگاه به پایگاههای سنجش اضافه شده است و تعداد پایگاههای سنجش به ۲۵۰۰ پایگاه رسیده است.
وی افزود: راه اندازی پایگاههای نوع الف با پوشش روزانه ۳۲ نفر و پایگاههای نوع ب با پوشش ۲۲ نفر، ایجاد شیفت عصر در برخی پایگاه ها، ضد عفونی مدام، افزایش ابزارهای غربالگری و راه اندازی اتاق انتظار برای والدین از جمله اقدامات برای حفظ سلامت نوآموزان و والدین آنان است.
حسینی در پایان گفت: تاکنون ۷ مرکز جامع خدمات تشخیصی، آموزشی و مشاورهای در کشور راه اندازی شده است و تا پایان سال در هر استان یک مرکز راه اندازی میشود.