امضای تفاهمنامه میان آموزشوپرورش استثنایی، معاونت تربیتبدنی و کمیته ملی پارا المپیک
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی، از امضای تفاهمنامه همکاری سهجانبه آموزشوپرورش استثنایی، معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش و کمیته ملی پارا المپیک، خبر داد.
به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی، در نشست مشترک با مهرزادحمیدی؛ معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش، خسروی وفا؛ رئیس کمیته ملی پارا المپیک و بابویی؛ رئیس فدراسیون ورزش دانشآموزی، که در محل سازمان آموزشوپرورش استثنایی برگزار شد، با بیان این که ورزش به ۴ حوزه تربیتی و پرورشی، همگانی، قهرمانی و حرفهای تقسیم میشود، اظهار داشت: وزارت آموزشوپرورش و به موازات آن سازمان آموزشوپرورش استثنایی، در خصوص ورزش تربیتی و پرورشی بهعنوان متولی اصلی شناخته میشود، ولی بنا به دلایل متعددی، سازمانهای ورزشی برای نیل به اهداف سازمانی خود، ناگزیر از همکاری و مشارکت با این نهاد هستند.
وی افزود: توانمندیها و قابلیتهای ورزشکاران در دوران طلایی کودکی و نوجوانی شکلگرفته که در صورت شناسایی، حمایت و پشتیبانی مناسب، در فرد نهادینه شده و این دوران طلایی در مدارس طی میشود.
حسینی، یکی از حوزههای مهم ورزش را ورزش همگانی، دانست و گفت: رشد و توسعه ورزش همگانی در دنیای امروزی، نماد و شاخصی از میزان توسعه کشورها شده است و در همین راستا، برخی از کشورهای توسعه یافته، اولویت اول خود را برای توسعه این بخش از ورزش معطوف میکنند.
وی افزود: توجه به دانشآموزان و همکاریهای بین بخشی استثنایی، میتواند زمینه توسعه ورزش همگانی را فراهم نماید.
حسینی، یکی دیگر از ابعاد ورزش را «ورزش قهرمانی» دانست و افزود: ورزش قهرمانی نقش مهمی در ارتقا غرور ملی و جایگاه کشورها در دنیا دارد اما سن ورزش قهرمانی محدود بوده و مسئلهای که میتواند از مشکلات ناشی از کمبود مقطعی یا دائمی نیروی انسانی در برخی از رشتههای ورزشی جلوگیری نماید، موضوع جانشینپروری است که دلیلی بر اهمیت مشارکت دوسویه سازمانهای ورزشی با آموزشوپرورش است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی، با اشاره به سوابق همکاری مشترک سازمان آموزشوپرورش استثنایی با کمیته ملی پارالمپیک اظهار داشت: برگزاری سالانه مراسم روز ملی پارا المپیک با حضور دانش آموزان استثنایی و مشارکت مالی سازمان آموزشوپرورش استثنایی در برگزاری مراسم این روز، خرید برخی از وسایل تخصصی ورزشی نظیر توپ بوچیا با همکاری فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولین جهت توزیع در مدارس و حضور کارشناسان فنی فدراسیونها جهت استعدادیابی دانش آموزان استثنایی از جمله موارد همکاری مشترک از گذشته تا حال است.
حسینی خواستار استفاده از ظرفیتهای کمیته ملی پارا المپیک برای آموزش و توانمندسازی مربیان ورزش مدارس شد و گفت: آموزش دانش آموزان استثنایی، برگزاری مسابقات، کلاسبندی ورزشکاران دانش آموز، تأمین تجهیزات، استفاده از نمایندگان سازمان آموزشوپرورش استثنایی در کمیتههای استعدادیابی، مسابقات، ورزش همگانی، فدراسیونها و کمیته ملی پارا المپیک و مشارکت با آکادمی کمیته ملی پارا المپیک در حوزههای پژوهشی از جمله مواردی هستند که میتواند محور همکاریهای مشترک قرار گیرد.
حسینی، تربیتبدنی و ورزش را از ضروریات دانشآموزان استثنایی دانست و گفت: تربیتبدنی اثرات توانبخشی برای دانشآموزان استثنایی دارد و یکی از برنامههای اصلی سازمان آموزشوپرورش استثنایی توسعه فضاهای ورزشی ویژه این دانشآموزان است.
وی افزود: در حال حاضر ۴۰ سالن ورزشی ویژه دانشآموزان استثنایی در کشور وجود دارد و ۱۸ سالن ورزشی نیز در حال ساخت است.
حسینی تصریح کرد: باتوجه به مشکلات رفتوآمد دانشآموزان با نیازهای ویژه به سالنهای ورزشی امکان ساخت ۳۷۵سالن ورزشی ۲۰۰متری درون مدرسهای برای این دانشآموزان وجود دارد که ساخت این سالنها نیز شروع شده است.
معاون وزیر با بیان این که نهضت توانافزایی با هدف تأمین تجهیزات ورزشی، آموزشی و توانبخشی برای دانشآموزان استثنایی در سازمان آموزشوپرورش استثنایی اجرایی شده است گفت: در قالب این نهضت ۱۰۵نوع وسیله توانبخشی، ورزشی و کمکآموزشی برای ۸۰هزار نفر از دانشآموزان با نیازهای ویژه در قالب نهضت توانافزایی باید تأمین شود که ۱۹ قلم آن تجهیزات ورزشی است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به کمک ۷۶میلیارد تومانی خیرین در سال گذشته به آموزشوپرورش استثنایی در حوزه تأمین تجهیزات نهضت توانافزایی گفت: از این میزان بیش از ۳۱میلیارد تومان مشارکت خیرین در حوزه تأمین تجهیزات ورزشی و توانبخشی دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
شایان ذکر است؛ در این نشست مقرر شد محورهای تفاهمنامه همکاری سهجانبه سازمان آموزشوپرورش استثنایی، معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش و کمیته ملی پارالمپیک، احصا و در اولین زمان به امضای طرفین برسد.