رئیس سازمان آموزش پرورش استثنایی خبر داد:
ایجاد ۳۲ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و راهاندازی ۱۵ اتاق چندحسی
در نشست شورای برنامه ریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی فعالیتهای جدید سازمان در سال ۱۴۰۰ تشریح شد.
به گزارش ایلنا، سید جواد حسینی در این جلسه گفت: برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی از رشد ۱۶۰ درصدی و تحقق برنامهها از رشد ۸۲ درصد در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ برخوردار بوده است.
حسینی در ادامه به برنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: از جمله مهمترین این فعالیتها بررسی اثر بخشی نهضت زبان اشاره، خط بریل، سامانه ندای همراه و اپلیکیشن جامع آموزش و اطلاع رسانی، تدوین سند جامع مداخلات بهنگام در گروههای هفتگانه تحت پوشش، نهضت ملی آموزش جهتیابی و حرکت، هوشمندسازی کلاسهای دانش آموزان جسمی حرکتی و تداوم و گسترش کمی و کیفی طرح آموزش در منزل با سرانه ۲۰ میلیون تومان برای هر دانش آموز میباشد.
معاون وزیر گفت: در سال جاری طرح مرکز مدرسه برای دانش آموزان کم توان ذهنی، چند معلولیتی و اتیسم به شکل پایلوت در ۵ استان و ۵ مرکز مدرسه اجرایی خواهد شد.
وی افزود: همچنین آموزش بزرگسالان با همکاری سازمان نهضت سواد آموزی انجام خواهد گرفت.
حسینی با بیان اینکه ۱۷۰ میلیارد ریال جهت تجهیز کارگاههای دانش آموزان با نیاز ویژه اختصاص خواهد یافت گفت: ثبت برند تاسیس فروشگاههای محصولات دانش آموزان و راه اندازی سایت مجازی فروش و نمایش محصولات دانش آموزان استثنایی از جمله برنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
حسینی با اشاره به برنامههای سازمان در حوزه مراکز مشکلات ویژه یادگیری گفت: تدوین پروتکل دقت، اجرای بسته آموزش و برنامه جامع ارزیابی مداخله دست خط، تدوین پروتکلهای ارزیابی و غربالگری دانش آموزان به منظور شناسایی دانش آموزان در معرض مشکلات ویره یادگیری در طرح سنجش و راه انداری ۳۲ مرکز جدید مشکلات ویژه یادگیری از جمله برنامههای آموزش و پرورش استثنایی در حوزه مراکز مشکلات ویژه یادگیری است.
حسینی به برنامههای سازمان در خصوص دانشآموزان دارای اختلال طیف اتیسم اشاره کرد و گفت: انجام مطالعات تطبیقی تحلیلی محتوای کتب درسی دوره ابتدایی با رویکرد سازنده گرایی، تدوین راهنمای معلم، احداث اتاقهای چند حسی حداقل در ۱۵ استان با اعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریال و راه اندازی دبیرخانه ملی پایگاه آموزش مجازی اولیای طیف اتیسم ازجمله برنامههای سال جاری در حوزه دانش آموزان طیف اتیسم است.
رئیس سازمان آموزش پرورش استثنایی در ادامه به تشریح برنامههای سازمان در حوزه دانش آموزان تلفیقی فراگیر پرداخت و گفت: افزایش کمیت و کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی به دانش آموزان مدارس پذیرا، توانمندسازی معلمان ابتدایی، ارزیابی از سامانه ندای همراه و کیفیت بخشی به فعالیتهای این سامانه، گسترش مدارس انطباقی در هر استان به ۵ مدرسه با تخصیص ۴۸ میلیارد ریال اعتبار، اجراییسازی موارد مغفول مانده شیوه نامه تلفیقی فراگیر و راه اندازی شورای راهبری طرح تلفیقی فراگیر با حضور سایر معاونت های وزارت آموزش و پرورش و سایر وزارت خانهها از جمله برنامههای این حوزه میباشد.
حسینی افزود: در بحث سنجش و ارزیابی تحصیلی تدوین شاخصهای ارزیابی استانی و شاخصهای پیشرفت تحصیلی و نیز تدوین شاخصهای بین المللی از جمله برنامههای جدید سازمان میباشد.
رئیس سازمان آموزش پرورش استثنایی با بیان اینکه دپارتمان کاردرمانی و گفتار درمانی در حوزه توانبخشی ایجاد خواهد شد گفت: غربالگری تعادل کودکان ناشنوا در مدارس ناشنوایان، تدوین دو کتاب راهبردی کاردرمانی و گفتار و زبان و تسهیل فرآیند درمان برای خانوادهها از جمله برنامههای سال جاری میباشد.
حسینی در زمینه برنامه های حوزه مشاوره سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز گفت: طراحی و تولید اپلیکیشن جامع مشاوره، ایجاد خط تلفن مشاوره اضطراری، ایجاد دبیرخانه ملی پایگاه آموزش مجازی والدین و تدوین نظام نامه جامع مشاوره و مددکاری از جمله برنامههای سال ۱۴۰۰ سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این حوزه است.
وی در پایان گفت: تاسیس و توسعه مراکز جامع تشخیصی و ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی و مشاورهای حدقل در ۱۰ استان کشور نیز از جمله برنامههای تاسیسی و توسعهای این سازمان در سال ۱۴۰۰ میباشد.