دانشآموزان دارای اختلال یادگیری چه ویژگیهایی دارند؟
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح مشکلات دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری گفت: ۷۷۶ مرکز اختلال یادگیری دولتی و غیردولتی در کشور فعال هستند.
به گزارش ایلنا، دانشآموزان دارای اختلال یادگیری با وجود داشتن بهره هوشی عادی و توانمندیهای درون فردی و آموزش مناسب نمیتوانند از آموزشهای مدارس بهرهگیری کاملی داشته باشند و پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان متناسب با سن و پایه تحصیلی آنها نیست؛ در اصطلاح به این گروه از کودکان و دانشآموزان گروه دانشآموزان با مشکلات ویژه یادگیری گفته میشود.
شناسایی، تشخیص، آموزش و مداخله با روشهای صحیح و علمی میتواند سبب کاهش بخشی از افت تحصیلی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری شود. فعالیتهایی که در مراکز مشکلات ویژه یادگیری انجام میشود، فرایند غربالگری، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم میشود.
خانوادهها این مشکلات را جدی بگیرند
به گروهی از کودکان و دانش آموزانی که در یک یا چند فرایند روانشناختی پایه مثل حافظه، تفکر، توجه، ادراک و حل مسئله دچار مشکل باشند، گروه دارای مشکلات ویژه یادگیری میگویند این کودکان مشکلات عمدهای در مهارت آموزی، گوش دادن، سخن گفتن، خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی نشان میدهند.
ویژگی اصلی دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری مشکلات مربوط به توجه و تمرکز، مشکلات مربوط به مهارتهای حرکتی، مهارتهای ادراکی، مشکلات مربوط به پردازش اطلاعات، مهارت اجتماعی، زبان شفاهی، زبان نوشتاری، خواندن و ریاضیات است، که این علائم و نشانهها در یک یا چند درس آشکار میشود.
دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری، از نظر شنوایی، بینایی و جسمی سالم هستند از نظر عاطفی و فرهنگی کاملا نرمال هستند و فقط در برخی از فرایندهای پایه روانشناختی مثل حافظه، دقت و تمرکز دچار مشکل هستند و شیوعشان در پسران بیشتر از دختران هست، معمولا در مدارس افت تحصیلی دارند.
ارائه خدمات آموزشی توانبخشی به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری از سال ۷۴ شروع شده و در حال حاضر هم بیش از ۷۷۶ مرکز دولتی و غیردولتی کار آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری را برای دانش آموزان در استانهای کشور انجام میدهند.
توسعه مراکز دولتی از طریق استعلام نیاز استان، شهر و یا منطقه به آموزش و پرورش استثنایی استان انجام میشود و هر منطقه با توجه به جمعیت دانش آموزان ابتدایی و ظرفیت در نظرگرفته شده اقدام به تکمیل کاربرگهای فضا، تجهیزات و نیروی انسانی کرده و به اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ارسال میکنن. د اداره استنثایی هم به صورت مکتوب درخواست تاسیس مرکز با همین مستندات را به سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ارسال میکند، وقتی مدارک در سازمان بررسی شد توسط گروه مربوطه چند شاخص از جمله فضا، تجهیزات، نیروی انسانی، سوابق خدمتی همکاران و رشته تحصیلی مرتبط آنها بررسی میشود و تایید یاعدم تایید مرکز را به صورت مکتوب به استان اعلام میکنند.
فعالیت ۷۷۶ مرکز اختلال یادگیری
توسعه مراکز غیردولتی هم با درخواست از اداره آموزش و پرورش استثنایی انجام میشود چون ما نزدیک به ۲۶۲ مرکز غیردولتی در سطح کشور داریم که بعد از درخواست موسس از طریق اداره کل آموش و پرورش به سامانه معاونت مشارکتها هدایت میشود و مدارک مورد بررسی قرار میگیرند مثل مواردی که در مدارس غیرانتفاعی انجام میشود.
فعالیت مراکز اختلالات یادگیری غیردولتی از سال ۸۶ به بعد آغاز شده و در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ تعداد مراکز ما ۴۹۳ مرکز دولتی و ۲۴۸ مرکز غیردولتی و در مجموع ۷۴۱ مرکز در سطح کشور بوده است و تقریبا توسعه کمی در سال ۹۹-۱۴۰۰ به ۵۱۴ مرکز دولتی و ۲۶۲ مرکز غیردولتی رسید و در مجموع درحال حاضر ۷۷۶ مرکز در سطح کشور فعال هستند.
افزایش آگاهی معلمان
هداوند معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور هدف راه اندازی مراکز ویژه اختلالات یادگیری را فراهم کردن شرایط و بستر مناسب برای تشخیص بههنگام دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری و ایجاد بستر مناسب باهدف مداخله بهموقع برای این دانش آموزان اعلام کرد و گفت: توسعه و بهبود کمی و کیفی خدمات تشخیصی، آموزشی و توانبخشی به این دانش آموزان از اهداف دیگر تاسیس مراکز ویژه اختلالات یادگیری است.
وی ادامه داد: افزاش سطح دانش و آگاهی معلمان مدارس ابتدایی نسبت به ویژگیها و شرایط دانشآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری مدنظر است همچنین تغییر نگرش والدین با هدف مشارکت موثر در فرایند تشخیص، آموزش و توانبخشی و مهمتر از همه پیشگیری از افت تحصیلی و ترک تحصیلی دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در این مراکز پیگیری میشود.
چگونه به مراکز اختلال یادگیری مراجعه کنیم؟
با توجه به شرایط کرونا مراحل پذیرش حضوری و غیرحضوری مبتنی بر اعلام ستاد کرونا است در شرایط حضوری معمولا دانشآموز از طریق مدرسه و ثبت نام در سامانه مشکلات یادگیری یا از طریق والدین و مراجعه به مرکز معرفی میشوند. بعد از مصاحبه و مشاوره بالینی، ارزیابیهای اولیه و تخصصی با توجه به نیاز هر دانش آموز انجام میشود و در صورتی که شاخصهای دریافت خدمات مراکز مشاوره و آموزش توانبخشی را داشته باشند برنامه مداخلهای به صورت هفتگی یک یا دو جلسه تنظیم میشود.
ارائه خدمات غیرحضوری
در شرایط غیرحضوری، تمام مراحل مصاحبه، تکمیل پرسشنامه و ارزیابیهای اولیه و تخصصی با کمک والدین به صورت مجازی است، چک لیستها و سایر موارد به صورت فرم در اختیار والدین قرار داده میشود و با شرایط و توانمندی آنها اطلاعات مورد نیاز از طریق مدیر و مربی مرکز ارائه میشود. برنامه مداخلهای مبتنی بر نیاز و توجه به نوع مشکل هر دانش آموز طراحی و به صورت آموزش فردی شده اجرا میشود.
روی پایگاه اطلاعرسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور آدرس و شماره تماس تمام مراکز مشکلات ویژه یادگیری را داریم که خانوادهها میتوانند مراجعه کنند و در صورت مشکل با همکاران مشورت کنند.
آدرس مراکز دولتی اختلال ویژه یادگیری دانشآموزان را میتوانید از اینجا مشاهده کنید.