معاون آموزش متوسطه؛
پروژه مهر یک ابر برنامه؛ مشارکتی، فرا سازمانی و ملی است و نیاز به مشارکت و حمایت سایر دستگاهها دارد
معاون آموزش متوسطه در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها اظهار کرد: پروژه مهر یک ابر برنامه؛ مشارکتی، فرا سازمانی و ملی است و نیاز به مشارکت و حمایت سایر دستگاهها دارد.
به گزارش ایلنا، علیرضا کمرئی در مورد پروژه مهر و آغاز سال تحصیلی، ابتکارات و چالشهای این پروژه گفت: باید تلاش کنیم که بازگشایی موفق و با کیفیتی در ابتدای سال تحصیلی داشته باشیم و پروژه مهر باید به عنوان یک ابر برنامه، مشارکتی، فرا سازمانی و ملی است که نیاز به مشارکت و حمایت سایر دستگاهها دارد.
وی ادامه داد: ابعاد اجرایی پروژه مهر سال تحصیلی آینده به اداره کل آموزش و پرورش استانها تفویض اختیار شده است و ستاد به پشتیبانی ادارات کل خواهد پرداخت و مکانیزم این پشتیبانیها مشخص خواهد شد.
کمرئی گفت: برای کنترل فرآیندها برنامه نظارتی نوشته خواهد شد و هدف اصلی این برنامه توجه به نکات ضروری است تا ادارات کل، مناطق و مدارس بر آنها بیشتر متمرکز کنند و برنامههای نظارتی به نوعی به صورت هدایت و پشتیبانی ادارات کل خواهد بود.
معاون آموزش متوسطه گفت: پروژه مهر در دو سطح برنامه ریزی شده است و با برنامههای استان در تعارض نخواهد بود و با مشارکت استانها نقاط قوت و ضعف برنامه سالهای گذشته مشخص و برنامه جدید نوشته خواهد شد.
وی ادامه داد: پروژه مهر در ۱۳عنوان مشخص و روند آغاز آن به صورت برنامه ریزی، اجرا، کنترل و اتمام پروژه خواهد بود.
همچنین کتابهای درسی، ساماندهی نیروی انسانی و تجهیزات، توانمندسازی نیروی انسانی و توسعه صلاحیتهای شایستگی معلمان، سنجش نوآموزان، شفاف شدن حوزههای قانونی برای تسهیل تصمیم گیری در واحدهای اجرایی… از دیگر عناوین پروژه مهر خواهد بود.
معاون آموزش متوسطه گفت: در حوزه استانی و منطقهای بر سه بخش متمرکز خواهیم شد، اماعدم تمرکز اصل کار خواهد بود که خلاقیتها و ابتکارات استانها و تجربیات استانها ارزیابی خواهد شد.
وی در مورد نحوه نظارت پروره مهر بر مناطق گفت: در مناطق شش موضوع شاخص مورد بررسی خواهد گرفت و از استانها انتظار داریم تا نظارت و کنترل فرآیندی بر مناطق را داشته باشند. همچنین گزارشها به صورت سیستمی باید بروز آوری شود، اطلاعات از مدارس دریافت و ارایه گزارشها از مدارس تسهیل شود.
کمرئی با بیان این که مهمترین مسأله نظام تعلیم و تربیت، شکاف آموزشی است که باید به دنبال راه حل باشیم و از افتهای آموزشی جلوگیری کنیم، اظهار کرد: امتحانات جبرانی، کلاسهای تقویتی و جبرانی در تابستان و ارزشیابیهای آغازین در ابتدای سال تحصیلی، مد نظر قرار گیرد تا سطح دانش آموزان مشخص شود و معلمان نباید بر اساس تجربیات سالهای گذشته اقدام به تدریس کنند و نیازمندیهای متناسب با آموزش مجازی را در نظر گیرند.
همچنین نحوه بازگشایی مدارس شبانه روزی، تعیین تکلیف معلمان بازنشسته و استمرار خدمت مشخص شود، نگارشهای سامانه ابلاغ کاهش یاید، توسعه متوازن در استانها انجام گیرد، پروژه مهر با مدیریت شوراهای آموزش و پرورش استانها با ریاست استانداران و فرمانداران انجام گیرد و از ظرفیت انجمنهای اولیا و مربیان استفاده شود، توانایی اولیا در امکان ثبت نام غیرحضوری و مجازی لحاظ گردد.
در ادامه مدیران کل بر استفاده از ظرفیتهای شبکه شاد و صدا و سیما در پروژه مهر، تأکید کردند.