خبرگزاری کار ایران

به زودی از سامانه میز خدمت رونمایی می‌شود

به زودی از سامانه میز خدمت رونمایی می‌شود
کد خبر : ۱۰۸۰۹۴۰

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: هیچ برنامه شهر هوشمندی نقطه انتهایی ندارد و دائما باید در حال نوسازی و پیشرفت باشد.

به گزارش ایلنا، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، امروز -۳ خرداد ۱۴۰۰- در سومین نشست از سلسله نشست‌های خبری گزارش عملکرد شهرداری با اشاره به برنامه‌های تهران هوشمند گفت: سه محور اصلی در ساخت برنامه های فناورانه تهران من مدنظر بوده است.

او افزود: نخست اینکه تهران هوشمند به صورت مشارکتی با مردم، شرکت ها، درون شهرداری و مشارکت با نهادهای دولتی از بیرون شهرداری، دوم محور خدمت رسانی بوده که شهرداری را در حوزه دیجیتال به اپراتور خدمات شهری تبدیل کنیم، سوم درون شهرداری بود که سعی شد، نقش تسهیل کننده داشته باشیم و این مهم با یکپارچه سازی سامانه‌های شهرداری رخ داد. 

به گفته او؛ در سخت‌ترین شرایط مالی شهرداری برای کاهش هزینه‌ها این فناوری بود که به کمک شهرداری آمد و هزینه‌ها را کاهش داد. برنامه تهران هوشمند دارای سه لایه؛ سیاست‌گذاری، اهرم های هوشمندسازی و سومین لایه حوزه‌های عملیاتی مانند حمل و نقل ، محیط زیست و خدمات شهری است در واقع برنامه تهران هوشمند با ۱۲ طرح و ۵۴ پروژه در حال اجراست. 

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، با بیان اینکه برنامه تهران من جزو ۶ برنامه برتر شناخته شد، گفت: هیچ برنامه شهر هوشمندی نقطه پایان ندارد و برنامه ما درباره کارهای حوزه شهری است در فاز نخست سال ۹۷ برنامه‌ریزی‌ها انجام شد و از آن زمان تا سال ۹۹ فاز نخست بود، برنامه‌ریزی‌ها بزای فاز بعدی هم از سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ در حال انجام است.

فرجود توضیح داد: در حوزه خدمات شهروندی، مشارکت و شفافیت در دستور کار قرارگرفت مانند سامانه شفاف، داده نما، محله محوری و با هم. در حوزه شهرسازی هم دو بعد داشته از بعد شهروندی هر جا ممکن بوده خدمات غیر حضوری شده است مانند کارتابل شهروندی، خدمات الکترونیک مهندسان، پایان کار آپارتمان، مفاصاحساب نوسازی. نقشه جامع شهری هم از اقدامات دیگر بود و لایه های اطلاعاتی آن در سه سال گذشته ۲ برابر شده است. 

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران بیان کرد: در حوزه حمل و نقل طرح ترافیک ، پارک حاشیه‌ای، رزرو معاینه فنی و... اقدامات بسیار بودند. در بخش خدمات شهری و کردشگری هم برنامه‌هایی مانند اعلام حادثه توسط ناشنوایان، خدمات الکترونیک بهشت زهرا، گردشگری مجازی، نرم‌افزارهای تفکیک پسماند اجرا شد.

او با بیان اینکه در سامانه تهران من سعی شد در برخی بخش‌ها از لحاظ دسترسی شهروندان ساده سازی شده باشد، توضیح داد: بیش از ۴۰ سامانه به «تهران من» متصل است.

مدیرعامل سازمان فاوا گفت: در طرح ترافیک تهران بیش از ۵۰۰ مدل محاسبات برای هزینه تردد یک فرد وجود دارد و حالا شما تصور کنید که نزدیک به ۲۰ سامانه به تهران من متصل است. 

فرجود ادامه داد: در شرایط کرونا، با وجود سرویس های «تهران من» اما هنوز شهروندان برای انجام کار ها، نیاز به حضور در ادارات دارند؛ اما جدای از سرویس‌های تهران من، هفته آینده از سرویسی ‌با عنوان «میز خدمت» رونمایی می‌شود و با این سرویس مردم مکاتبات خود با شهرداری را آنلاین انجام ‌پیگیری می‌کنند. در سامانه ۱۳۷ ، هم امکان اینکه ارسال صوت، تصویر ، موقعیت مکانی و... هم فراهم شده است. 

فرجود یکی دیگر از اقدامات انجام شده را ایجاد پلت فرم شهر پی که سامانه پرداخت شهری بر بستر موبایل است، عنوان کرد و گفت: پرداخت خرد شهری از این طریق انجام می شود و هم اکنون بیش از ۲۵ هزار تاکسی از این برنامه استفاده میکنند و قرار است در سایز زمینه‌ها مانند میادین میوه ‌و تره بار هم‌توسعه پیدا کند. 

او با بیان اینکه پارک حاشیه‌ای از لحاظ فناوری پیشروترین فناوری ها در نیا است، توضیح داد: برای پارک حاشیه‌ای از هوش مصنوعی و خودروهای حامل دوربین تصویربرداری استفا ده می‌شود و برای شهروندان هم استفاده از آن آسان است. پرداخت هم در حساب شهروندی قابل انجام است. 

به گفته این مقام مسیول؛ در اپلیکیشن دوچرخه هم امکان مسیربایی، مشاهده نزدیکترین فروشگاه، نزدیک ترین پارکینگ وجود دارد. در سامانه تهران بلیت هم که به‌زودی به اتمام می‌رسد، تجمیع همه بلیت‌های شهری در بخش مجموعه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: همچنین در حوزه تفکیک پسماند چهار اپلیکیشن پسماند در بخش خصوصی در حال فعالیت هستند و اولویت شهرداری همکاری با بخش خصوصی بوده است.

او با بیان اینکه با تجمیع سامانه‌های شهرداری تحول دیجیتالی در شهرداری تهران، رخ داد، گفت: مثلا در ششمین دوره ممیزی املاک سیستم دستی در کار نیست و همه آنلاین است خروجی آن هم یک هفته قول می‌کشد. 

فرجود سامانه جامع معاملات را یکی از مهم ترین دستاوردها عنوان کرد و افزود: از ابتدا تا انتهای معامله همگی الکترونیکی است، امضا الکترونیک برای نخستین بار در شهرداری است و پاکت های هم الکترونیک است و بالاترین شیوه امنیت را دارد. در واقع تمام اطلاعات مناقصات و مزایده ها در سامانه جامع معامله منتشر می شود.

فرجود در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه برای حل آلوگی هوا چه اقداماتی انجام شده است، توضیح داد: در برنامه تهران هوشمند بخشی تحت عنوان حمل‌و نقل پاک سبز وجود دارد.

او افزود: موضوع آلودگی هوا ورودی‌های بسیار زیادی دارد و موضوع پیچیده‌ای است. در حوزه فاوا تلاش شده تا عواملی که باعث ایجاد سفر درون شهری می‌شوند یعنی سفرهای غیرضرور را حذف کنیم که این بخش با توسعه و ارائه خدمات الکترونیکی بوده است. سیستم پلاک خوانی و سیستم هوشمد در این دوره بسیار تقویت شده است.

فرجود ادامه داد: اطلاع رسانی درخصوص معاینه فنی‌ها توسعه یافته است و طبق رصد دوربین‌ها، اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد بلافاصله برای راننده آن پیامک ارسال می‌شود.

مدیرعامل سازمان فاوا گفت: همچنین اقدام رزرو الکترونیکی معاینه فنی نیز انجام شده است. اقدام دیگر در حوزه محیط زیست، سامانه پایش است که در حال راه اندازی گسترده‌تری است. یک سامانه‌ هوش مصنوعی وجود دارد که وضعیت آلودگی هوا را بسیار دقیق اندازه گیری می‌کند. البته همه این اقدامات سبب نمی‌شود که آلودگی هوا رفع شود بلکه مکمل اقدامات دیگر است.

فرجود درخصوص سنگین بودن سامانه تهران من و سخت بودن فعالیت با آن گفت: تهران من یک بستر جامع خدمات است. لایه های اطلاعاتی زیادی روی وب‌سایت بارگذاری شده است. شهروندان بسیاری از اطلاعات مکانی و مپ استفاده می کنند.

او ادامه داد: در حوزه پرداخت تمام قبوض خدمات شهرداری، اب، برق، شارژ کارت بلیط و... از طریق این اپلیکیشن انجام می شود. اطلاعات املاک و قراردادها بسیار زیادی بارگذاری شده است. 

مدیرعامل سازمان فاوا درباره هوشمندسازی برای خرید از میادین میوه و تره بار گفت: خرید اینترنتی موضوعی بود که از سوی میادین به ما ارجاع شد. این سازمان با تنظیم مقررات و قیمتی خوب محصولات را به شهروندان می رساند. تعامل با شرکت هایی که این دلیوری را انجام می دهند با سازماندن میادین است.

فرجود در پاسخ به پرسشی مبنی بر موازی‌کاری نهادها در حوزه هوشمندسازی شهر، توضیح داد: یکی از دغدغه‌های جدی مدیریت شهری و حوزه‌های بحران همین موضوع است. سامانه‌ای برای حفاری‌ها وجود دارد که تمام زیرساخت اطلاعات مکانی در آن درج شده است.

او در گذشته داده‌ها با حوزه حمل‌ و نقل یکی نبود اما در حال حاضر با حسن نیت آقای سید مناف هاشمی، معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران فیبر نوری در این حوزه یک‌پارچه سازی شده است. در باقی حفاری‌ها هم همینطور است. معاون اجرایی، معاون فنی و عمران است. زیرساخت‌های زیرسطحی کامل شده و اخیرا با مترو درحال یکپارچه سازی هستیم. درخصوص نهادهای دیگر هم مطالبه دائمی ما است. 

به گزارش پایگاه خبری شهر، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتطابات شهرداری تهران در ادامه تأکید کرد: اگر نتوانیم اطلاعات زیرساخت به ویژه زیرسطحی را یکپارچه کنیم عملاً در بحران و حوادث و همچنین باقی حوزه‌ها کارکرد نخواهیم داشت. دولت هم در این موضوع بسیار نقش دارد که نامه نگاری با آن‌ها انجام شده است. زمانی‌که درباره شهر هوشمند صحبت می‌شود باید زیرساخت‌های اطلاعاتی درکنار یکدیگر قرار گیرند اما این مسئله در شهرداری تا حد بسیاری مرتفع شده است و از اطلاعات یکپارچه استفاده می‌شود.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز